Nieuws

Mercedes-Benz heeft een bijzondere eVito omgebouwd tot ELF – kort voor Experimental Lade Fahrzeug. Deze bestelauto is geen productiemodel, maar een rijdend laboratorium waarmee het merk onderzoekt hoe de laadinfrastructuur van de toekomst eruit moet zien.

De eVito ELF combineert meerdere innovatieve laadtechnieken in één voertuig. Zo kan hij snelladen via zowel CCS (Combined Charging System) als MCS (Megawatt Charging System). Met MCS – oorspronkelijk ontwikkeld voor elektrische trucks – onderzoekt Mercedes-Benz de grenzen van accuprestaties en vermogenselektronica bij extreem hoge laadvermogens. Via CCS worden bijna-serierijpe componenten getest; de ELF kan tot 900 kW laden, goed voor 100 kWh in tien minuten.

Daarnaast fungeert de eVito als testplatform voor bidirectioneel laden. Dat betekent dat hij niet alleen energie kan opnemen, maar ook terugleveren aan een huis, gebouw of het elektriciteitsnet (V2H, V2B, V2G). Daarmee verandert de bestelauto in een mobiele energieopslag. Mercedes-Benz onderzoekt hiermee hoe elektrische voertuigen kunnen bijdragen aan netstabiliteit, lagere energiekosten en de energietransitie.

De ELF test bovendien inductief en conductief laden – draadloos of via een automatische verbinding in de voertuigbodem – en zelfs robotgestuurd laden. Deze technologieën moeten het laadproces in de toekomst comfortabeler en sneller maken, vooral voor wagenparken en stedelijke toepassingen.

De opgedane kennis met de ELF vloeit rechtstreeks terug naar de ontwikkeling van toekomstige modellen en snellaadnetwerken van Mercedes-Benz. De eVito ELF laat zien dat de toekomst van elektrisch rijden niet alleen draait om actieradius, maar vooral om slim, snel en duurzaam laden.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.