
DHL investeert opnieuw verder in de vernieuwing van het wagenpark. Er worden 131 bestelauto’s vervangen door nieuwe Mercedes-Benz Sprinters van het type 310 CDI, die bovendien voldoen aan Euro 6. Er komen eveneens 107 trekkers van het type MAN TGS bij voor de grotere vrachten. Tussen nu en eind december worden alle nieuwe voertuigen afgeleverd.
De bestelwagens zijn een vervangingsinvestering voor het Day Definite-Network rond verschillende terminals in Nederland. Door het nieuwe materieel kunnen bedrijfskosten worden verlaagd en efficiency en comfort sterk verbeterd. Dat laatste met het oog op gezondheid en duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
Bestelauto’s met Euro 6
DHL Express is het eerste bedrijf zijn dat zijn service verleent met bestelauto’s die voldoen aan Euro 6. De Mercedes-Benz Sprinter 310 CDI heeft zo’n 15 kubieke meter laadruimte voor circa 1150 kg aan zendingen, achter een gesloten tussenschot. De instap aan de achterzijde is lager; ergonomisch is dat beter. Verder beschikken de Sprinters over een automaat , airco, radio-navigatie met bluetooth, ergonomische stoelen met lendensteun, achteruitrijcamera en verwarmde buitenspiegels.
Nauw overleg
De keuze van merk, type en uitvoering is tot stand gekomen in nauw overleg met alle betrokkenen. De eisen vanuit de dagelijkse operationele praktijk vormden het startpunt in het keuzeproces. Vervolgens zijn bedrijfsartsen geconsulteerd, die met name veiligheid en gezondheidsaspecten inbrachten en zijn ook de chauffeurs betrokken. Daarna hebben er praktijktesten plaatsgevonden met alle merken die op de shortlist stonden. Ronald Leunisse, Vice President van het Day Definite Network van DHL Express: “We hebben alle expertise en inzichten gemobiliseerd. Dat kwam ook de kwaliteit van de uiteindelijke keuze ten goede. Goed materiaal speelt een belangrijke rol. Dat geldt ook voor onze inspanningen op het vlak van duurzame inzetbaarheid van mensen; een belangrijk issue in de logistiek. Met deze trekkers en bestelwagens kunnen we voor de dag komen: een zakelijk verantwoord visitekaartje met uitstraling.”
Milieu
Deutsche Post DHL heeft zich ten doel gesteld om in 2020 zijn CO2 efficiency met 30% verbeterd te hebben. Daarbinnen past vernieuwing van de luchtvloot en vloot aan vracht- en bestelwagens. Ook is DHL betrokken bij proefprojecten met alternatieve aandrijfsysteem en alternatieve vormen van transport. Dit geldt voor hybride motoren, elektrische voertuigen en zowel aardgas- als biogasvoertuigen alsmede dual fuel en aerodynamische aanpassingen. Daarnaast heeft Nederland een groot aantal fietskoeriers. Sommige daarvan werken met de zogenaamd parcycle, de moderne bakfiets, waaronder ook versies met elektrische trapondersteuning. Ook de keuze voor dieselmotoren met de nieuwste en hoogste EURO 6-milieunorm past in dit beleid.