Nieuws

Met de gloednieuwe, volledig elektrische SuperVan (SV) zet het Chinese Farizon een serieuze stap richting de Europese markt. De van de grond af aan als EV ontworpen bestelauto is niet zomaar een Chinese kopie of aangepaste diesel, maar het moet een technologisch geavanceerd antwoord zijn op de gevestigde orde van grote elektrische bestellers in Europa.

Onderdeel van Geely Holding – het concern achter merken als Volvo, Polestar en Lotus – kon Farizon putten uit een flinke dosis ervaring met elektrische voertuigarchitecturen. Het resultaat: een volledig nieuw ontwikkelde eLCV op het zogeheten GXA-M platform, specifiek ontworpen voor veeleisende Europese gebruikers.

“We wilden niet de beste Chinese bestelauto bouwen, maar de beste van de wereld”, zegt Li Mingyi, technisch directeur bij Farizon. “Daarom hebben we gekozen voor een volledig nieuwe architectuur, zonder compromissen die je hebt als je een verbrandingsmotor-platform probeert aan te passen. Dit is een bestelauto die vanaf dag één als EV is ontwikkeld.”

Europese smaak als uitgangspunt

Tijdens het ontwikkelproces keek het R&D-team van Farizon nadrukkelijk naar het Europese gebruik van bestelauto’s. Waar Chinese gebruikers vooral focussen op laadvermogen en stedelijk gebruik, waarderen Europese bestuurders juist zaken als snelwegstabiliteit, comfort, veiligheid en gebruiksgemak.

De SV kreeg daarom onder meer een dubbele wishbone voorwielophanging, ongebruikelijk in dit segment, wat zorgt voor meer rijcomfort en stabiliteit, ook onder volle belasting. Het voertuig werd onderworpen aan meer dan een miljoen testkilometers, onder meer in Duitsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Daarbij werd niet alleen gekeken naar duurzaamheid en rijeigenschappen, maar ook naar afstemming van de rijhulpsystemen (ADAS) op Europese voorkeuren.

“Europese gebruikers vonden sommige waarschuwingen overdreven of irritant”, aldus Mingyi. “We hebben bijvoorbeeld het Lane Keep Assist-systeem subtieler afgesteld en overbodige signalen verwijderd. Die verbeteringen worden nu zelfs doorgevoerd op onze thuismarkt.”

Innovatieve techniek

De Farizon SV valt op door zijn drive-by-wire technologie met dubbele systemen – volgens Farizon een primeur in het wereldwijde bestelautosegment. De elektrohydraulische remmen worden ondersteund door AI-geoptimaliseerde software, die tijdens testkilometers leerdata verzamelde over stuur- en remgedrag. Op basis van die inzichten zijn regeneratief remmen en rembalans verfijnd, wat leidt tot kortere remwegen en een betere actieradius.

Die actieradius bedraagt maximaal 398 km WLTP, afhankelijk van het batterijpakket: 67 kWh, 83 kWh of zelfs 106 kWh (NMC) voor bepaalde markten. Dankzij 140 kW snelladen kan de accu van 20 naar 80 procent in 36 minuten.

Qua gebruiksgemak scoort de SV eveneens hoog: een lage laadvloer van 550 mm, laadvolumes van 6,95 tot 13 m³ en laadvermogens tot 1.350 kg. Daarmee zit hij aan de bovenkant van wat in het 3,5-tons segment gangbaar is.

Serieuze uitdager

Farizon biedt de SV in zes lengtes/hoogtes (van L1H1 tot L3H3), en voorziet de auto standaard van slimme innovaties zoals een verborgen B-stijl, een payload-monitoringsysteem en de modulaire, platte CTP-batterij die zorgt voor extra torsiestijfheid van de carrosserie.

Bestelauto kon eerder dit jaar al uitgebreid rijden met de Farizon SV:


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.