
Volkswagen presenteert op de Autosalon van een Genève een extra avontuurlijke variant van de Amarok, de Canyon Concept Car.
Ten opzichte van de standaard Amarok is de Canyon Concept Car 85 mm hoger. Dit komt door de combinatie van de Body-Lift-Kit (+ 40 mm) en de extra brede banden (275/65 R 18). De Canyon Concept Car is ook breder dan de reguliere Amarok (spatborden + 35 mm). Door de elektrisch naar buiten bewegende treeplanken als de portieren worden geopend, is de instap aan beide zijden optimaal. Opvallend zijn de oranjerode lak, de vier extra lampen op het dak, de donkergetinte achterlichten en de bodembescherming in een contrasterende kleur.
De Amarok Canyon Concept Car heeft een laadruimte met plaats voor twee kayaks. Deze blijven stevig op hun plaats dankzij uitsparingen in de laadvloer en speciale steunen op de zogenoemde ‘styling-bar’. Voor helmen, zwemvesten en raft-schoenen zijn er speciale opbergmogelijkheden als netten en waterdichte boxen in de laadruimte. Peddels worden in de achterklep opgeborgen.
Deze speciale uitvoering van de Amarok is voorzien van met leder beklede stoelen. De wangen van de leuning en de hoofdsteun vallen op door hun contrasterende kleur. De stiksels hebben dezelfde oranjerode tint als de carrosserie. Op het dashboard zijn drie extra instrumenten in een compact cluster ondergebracht. Ze geven onder meer de hellingshoek van de auto weer.
De Volkswagen Amarok Canyon Concept Car is natuurlijk terreinvaardig, en dit komt door de combinatie van de 180 pk sterke 2.0 TDI-biturbomotor (maximumkoppel 400 Nm) en de inschakelbare 4MOTION-vierwielaandrijving met reductiebak en sperdifferentieel achter.