Nieuws

Foto’s: de nieuwe Mercedes-Benz Vito

Mercedes-Benz introduceert de nieuwe Vito. Eind dit jaar komt de volledig nieuwe Vito op de markt. Op maandagavond werd de Vito in Berlijn gepresenteerd aan de wereldpers. Hij wordt leverbaar als bestelwagen, bestelwagen met dubbele cabine en als Tourer voor personenvervoer. De nieuwe Mercedes-Benz Vito wordt, net als de V-Klasse gebouwd, in het Spaanse Vitoria. Bestelauto was bij de première.

???????????????????????????????

De nieuwe Vito is heeft aan de buitenzijde duidelijke verwantschap met de eerder geïntroduceerde V-Klasse. Toch zijn de nodige details anders zoals bijvoorbeeld de kunststof bumpers (hoewel meegespoten bumpers ook optioneel leverbaar zijn) en een kunststof grill met gatenpatroon zoals de grote broer Actros ook heeft. Er is ruime keuze uit carrosserievarianten, laadvermogens, wielbases, lengtes, aandrijving en motoren. Als gesloten bestelwagen is de Vito er met keuze uit drie lengtes.

FWD, RWD of AWD

De nieuwe Vito is leverbaar met keus uit vóór-, achter- en vierwielaandrijving. Voorwielaandrijving biedt optimale grip, maar bovendien is deze uitvoering voordelig in aanschaf. “Met de voorwielaangedreven Vito komen we in een nieuw segment,” verduidelijkt Jorus Vos, directeur Mercedes-Benz Vans Nederland. “Deze Vito wordt belangrijk voor fleetowners en crewbussen voor taxivervoer.” De achterwielaangedreven versies zijn toegespitst op gebruik met zwaardere belading én aanhangers. De Vito 4×4 komt buiten de gebaande paden en bij zware (weg)omstandigheden beter tot zijn recht. Typische markten zijn de Alpenlanden en Scandinavië. Vierwielaandrijving is vanaf het begin ‘mee-ontworpen’. Daardoor zijn de 4×4-modellen net zo hoog als de andere Vito’s.

Functioneel

???????????????????????????????De nieuwe Vito heeft een comfortabel interieur en biedt nog meer ruimte dan zijn voorganger. Ten opzichte van de V-Klasse is het dashboard van de nieuwe Vito een echt bedrijfswagendashboard. Het is overzichtelijk en het bedieningsgemak is goed. We herkennen veel van de elementen uit de grotere broer Sprinter. Er zijn diverse opbergruimtes waarbij vooral is gekeken naar functionaliteit. Bovenop het dashboard zijn diverse grote vakken voor laptop of documenten, twee bekerhouders bovenop het dashboard, twee grote 1,5 liter flessenhouders in de deuren en een speciaal vakje voor een smartphone inclusief USB-verbinding. De stoffering van de Vito is robuust en moet vooral slijtagevast en gemakkelijk te reinigen zijn.

Twee turbodiesels, vijf vermogens

De basismotor voor de Vito is een 1,6-liter viercilinder turbodiesel, die dwars voorin wordt gemonteerd. Deze voor de Vito nieuwe motor levert in de Vito 109 CDI 65 kW/88 pk en in de 111 CDI 84 kW/114 pk. Voor beide varianten ligt de nadruk op lage tot middelzware belading. Voor ondernemers die hoge prestaties willen combineren met een hoog laadvermogen en ook nog de mogelijkheid om aanhangers te trekken, is er de achterwielaangedreven Vito met 2,15 l viercilinder turbodiesel. In de Vito 114 CDI levert hij 100 kW/136 pk, in de 116 CDI 120 kW/163 pk en in de 119 BlueTEC (de eerste Euro 6-Van in deze klasse) 140 kW/190 pk. De voor- en achterwielaangedreven Vito’s, met uitzondering van de 119BlueTEC, hebben standaard een handgeschakelde zesbak. De 7G-Tronic Plus automatische transmissie met koppelomvormer is optioneel voor de Vito 114 CDI/116 CDI en standaard op de Vito 119 CDI en de 4×4-versies.

Veel varianten

Alle drie lengteversies van de Vito zijn vergeleken met hun voorganger 140 mm gegroeid. De extra lengte zit hem vooral in het front – de voetgangersbescherming is verder verbeterd. De Vito is er met een lengte van 4.895 mm, 5.140 mm en 5.370 mm. De totale hoogte is afhankelijk van de gekozen uitvoering en bedraagt maximaal 1.910 mm. Daarmee blijven alle Vito’s onder de belangrijke ‘twee meter-grens’. Zo kunnen ze probleemloos parkeergarages en wasstraten in rijden.

De versies met een toelaatbaar gewicht van 2,8 ton staan centraal in het programma. Het toelaatbaar gewicht kan optioneel worden verhoogd tot 3,05 ton of zelfs tot 3,2 ton. Verder komen er ook enkele basisversies met een toelaatbaar gewicht van 2,5 ton. De voorwielaangedreven Vito met de compacte 1,6-liter diesel en een lengte van 5.140 mm weegt in standaard uitvoering slechts 1.761 kg. Bij een maximaal toelaatbaar gewicht van 3,05 ton bedraagt het laadvermogen maar liefst 1.289 kg. Standaard zijn sjorogen in de laadruimte aanwezig, maar optioneel is ook een railsysteem met verplaatsbare sjorgen leverbaar. Handig is dat grote plaatdelen deels onder de cabine doorgeschoven kunnen worden.

20 procent zuiniger

Alle technische componenten van de Vito zijn afgestemd op maximale efficiency. Dan gaat het niet alleen om motor en transmissie, maar bijvoorbeeld ook over een achteras met verminderde wrijving en een elektromechanische stuurinrichting. Door een breed pakket aan maatregelen is de nieuwe Vito tot 20 procent zuiniger dan zijn voorganger. De zuinigste Vito’s dragen het BlueEfficiency-label (optioneel op modellen met achterwielaandrijving, standaard op alle Vito’s Tourer met de sterkste motor en automaat). De Vito 116 CDI, met standaard BlueEfficiency, verbruikt gemiddeld slechts 5,7 l/100 km. Dit verbruik wordt overigens behaald met zowel de handgeschakelde ECO-gear versnellingsbak als de 7G-Tronic Plus automaat. De onderhoudsintervallen die Mercedes-Benz aanhoudt zijn 40.000 km (of twee jaar) en dragen op deze manier bij aan een gunstige TCO.

Onderstel

Het onderstel van de Vito is verder verbeterd. Het nieuwe model heeft standaard een elektromechanische stuurinrichting en een semi-geleide achteras met schroefveren en een nieuwe veer/demper afstemming. Bij de bestelwagen-uitvoeringen (inclusief de dubbelcabine) ligt de nadruk op een groot laadvermogen. Op de Tourer- modellen is het comfortonderstel standaard. De kenmerken zijn een mindere stugge vering en een andere demperafstemming. Afhankelijk van de uitvoering beschikt de Vito over een krachtig remsysteem met rondom 16- of 17-inch schijven. Stabiliteitssysteem Adaptive ESP is op alle modellen standaard.

Veiligheid

De Vito biedt standaard airbags en gordelwaarschuwingssysteem voor bestuurder en passagier. De Vito Tourer PRO heeft daarbij ook windowbags en zij-airbags. Windowbags achterin zijn optioneel voor de Vito Tourer. De Vito Tourer is zodoende leverbaar tot wel acht airbags. Attention Assyst is standaard op alle nieuwe Vito’s. Dit systeem kan op basis van een groot aantal parameters een vermoeide bestuurder herkennen. Ook standaard: een bandenspanning-controlesysteem en de zijwindassistent, die de invloed van zijwind volledig neutraliseert. Interessante opties zijn de actieve parkeerassistent, de Collission Prevention Assyst, de dodehoek-assistent en de spoorassistent.

De nieuwe Vito komt eind dit jaar op de markt. De prijzen voor Nederland worden begin september bekend gemaakt, maar in Duitsland begint straks de prijslijst onder de 18.000 euro.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.