Ineos brengt van haar Grenadier Quartermaster pick-up nu ook een versie met een chassis-cabine. Dat betekent dat je een opbouw naar keuze kunt laten maken, en dan zijn de mogelijkheden legio.
De chassisvariant met vijf zitplaatsen en dubbele cabine maakt gebruik van hetzelfde verlengde frame als de Grenadier Quartermaster pick-up en is gericht op gespecialiseerde ombouwbedrijven en commerciële carrosseriebouwers. Het blootliggende ladderframe aan de achterkant van de cabine biedt een breed scala aan carrosseriebouwopties voor commercieel gebruik, gebruik bij noodgevallen en in de vrije tijd.

George Ratcliffe, Commercial Director, INEOS Automotive: “In het eerste jaar sinds de lancering van de Grenadier hebben we al een aantal specialistische conversies gezien, met name bij hulpdiensten zoals brandweer, politie en reddingsdiensten langs de kust, dus de lancering van de Quartermaster Chassis Cab is een natuurlijke stap die onze offroad-expertise naar veel commerciële gebieden brengt die een toonaangevende 4X4 nodig hebben.”
De Chassis Cab deelt de wielbasis van de Quartermaster van 3.227 mm – 305 mm langer dan de Grenadier Station Wagon – en is voorzien van een zichtbaar ladderchassis achter de passagierscabine, waardoor klanten en aftermarket-voertuigconstructeurs een breed scala aan carrosseriebouwopties hebben die worden versterkt door het trekvermogen van 3.500 kg.

De Grenadier Quartermaster Chassis Cab wordt gebouwd in Hambach, Frankrijk, in de productiefaciliteit die Ineos Automotive in januari 2021 overnam van Mercedes-Benz. De Chassis Cab wordt gebouwd op dezelfde productielijn als de andere Grenadier-modellen en deelt de dubbele cabine met vijf zitplaatsen, het ladderchassis met volledige doossectie, de zware massieve balkassen, de transfertbak met twee snelheden en maximaal drie sperdifferentiëlen met de Quartermaster. Het vermogen komt van een BMW 3,0-liter zescilinder turbobenzinemotor of dieselmotor, die alle vier de wielen aandrijft via een achttraps automatische transmissie van ZF.
“De body-on-frame constructie van de Grenadier biedt al een enorme veelzijdigheid voor maatwerk, en we weten van klantconfiguraties dat onze voertuigen in gelijke mate worden gebruikt door commerciële en recreatieve gebruikers. De ‘blank canvas’ Chassis Cab-variant maakt een nog grotere veelzijdigheid mogelijk, van de basis trayback voor agrarisch gebruik via berging en hulpdiensten tot toerisme, en biedt een ideaal platform voor een overlanding-camper”, voegt Ratcliffe toe.
Prijzen voor Nederland zijn nog niet bekend. We horen een prijs in Ierland vanaf 56.198 euro. Aanschaf zal nog dit jaar moeten gebeuren, voor het BPM-monster in 2025 de ronde gaat doen en die houdt van grote dorstige auto’s als de Grenadier.

