
Een veelgehoorde klacht over elektrische bestelauto’s is dat ze weinig of niks aan de trekhaak kunnen hangen. Moet je niet tegen Iveco zeggen. De 3,5 tons eDaily flikte het om maar liefst 153 ton te trekken, wat de Italiaanse besteller een plekje oplevert in het Guinness Book of Records.
Met een trekkracht van maar liefst 153,58 ton is de standaard uitgevoerde eDaily nu wereldwijd erkend voor zijn uitgebreide capaciteiten. Deze prestatie overtreft zelfs de records van elektrische auto’s met vierwielaandrijving. De prestatie wordt geleverd door de 140 kW achterwielaandrijving van de eDaily met een koppel van 400 Nm.
Op 20 juni 2023 werd de eDaily gekoppeld aan de enorme Iveco X-Way Strator vrachtwagen. Deze machtige machine was speciaal ontworpen om grote ladingen tot 150 ton te verplaatsen.
De oplegger van de truck was beladen met een enorme grondverzetmachine van meer dan 50 ton. ton ballast werd toegevoegd. Een volgeladen Iveco X-Way 8×4 kipper werd vervolgens aan de aanhangwagen van de Strator voordat een terreinwagen van de luchthavenbrandweer de 153 ton wegtrein compleet maakte.
Eenmaal in beweging vorderde de eDaily gestaag langs de voorgeschreven 100ft landingsbaan en kwam over de finish voor de surveillanten van Guinness World Records om de indrukwekkende onderscheiding in ontvangst te nemen. De ‘Hi Power’-modus van de bestelwagen, die standaard op elke eDaily is gemonteerd, werd tijdens de rit gebruikt voor extra vermogen in veeleisende sleepomstandigheden.
De huidige sterkste man van Groot-Brittannië, Adam Bishop, bestuurde de eDaily en verbrak het wereldrecord.



Fabio Santiago, Hoofd Marketing en Product Management Iveco Truck Business Unit zei: “De Iveco eDaily heeft geschiedenis geschreven met dit indrukwekkende record, dat nog maar eens bewijst hoe sterk, duurzaam en buitengewoon capaciteiten. We zijn trots op deze prestatie omdat het aantoont dat de eDaily grenzen kan verleggen, De eDaily presteert beter dan traditionele elektrische voertuigen en stelt klanten in staat om de energietransitie zonder compromissen voort te zetten. De Iveco eDaily heeft EV-geschiedenis geschreven en benadrukt de voordelen van zijn body on frame concept en de onmiddellijke koppelafgifte van zijn elektrische motor. Bestuurders die veeleisende sleepopdrachten uitvoeren, kunnen er zeker van zijn dat de eDaily meer dan zijn officiële trekcapaciteit tot 3,5 ton meer dan waarmaakt.”
