
In het aanbod van bestelauto’s neemt truckmerk MAN een positie hoog in het 3,5 tonsegment in. De TGE is in bijna alles een bestelauto voor het zwaardere werk. Op de recent gehouden MAN Van Day gaf het merk uit München aan nog een lange toekomst te zien voor de TGE en er meer dan ooit voor de eindgebruiker te willen zijn. En dat alles onder het motto ‘MAN 360°’.
De MAN TGE werd voor het eerst gepresenteerd in 2016 en is te koop sinds 2017. Sindsdien zijn er ruim 100.000 geproduceerd in de fabriek in het Poolse Wresznia, waar ook evenknie Volkswagen Crafter wordt gemaakt. Met de TGE, tegenwoordig ook verkrijgbaar als eTGE, bezet MAN een marktaandeel in Europa van 3 procent. Het merk ziet echter ruimte voor groei. “Het jaar 2022 werd gekenmerkt door door verstoringen in de toeleveringsketen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, knelpunten met grondstoffen en de halfgeleidercrisis. Daardoor konden we niet zoveel TGE’s produceren als er vraag naar was. Deze situatie lost nu geleidelijk op en ons orderboek is voller dan ooit. Daarom verwachten we in 2023 een aanzienlijke verkoopsprong en zullen we dus meer TGE’s verkopen dan ooit tevoren”, zegt Daniel Holbein, Hoofd Verkoop Van bij MAN Truck & Bus.
WLTP
De TGE is dan al wel zes jaar op de markt, MAN ziet nog zeker toekomst voor haar enige bestelauto. Die moet dan wel voldoen aan de nieuwste regels voor zowel light duty vehicles (WLTP) als heavy duty vehicles. MAN heeft nu aan haar productportfolio een achterwielaangedreven TGE met enkele achterwielen en een 8 traps automaat toegevoegd. De achterwielaandrijving met enkele wielen betekent meer mogelijkheden voor een opbouw binnen de 3,5 ton. De automaat zorgt voor meer gebruiksgemak, zeker als er aanhangers worden getrokken. MAN brengt ook meer mogelijkheden voor campervans op de markt.
Partner
Een bestelauto is een mooi product, maar voor de gebruiker wil MAN echt een totaaloplossing bieden. “We willen een partner zijn, niet alleen een leverancier”, zegt Holbein. MAN breidt zijn aanbod aan fabrieksoplossingen al jaren voortdurend uit met verschillende opbouw- en uitbreidingsstukken voor de TGE. Klanten kunnen een TGE met kipper- of bakopbouw en combi-opbouwen voor het personenvervoer of rekuitbreidingen voor werkplaatswagens bestellen. “Naast de zeer hoge bouwkwaliteit en rijdynamiek van de TGE waarderen onze klanten vooral de MAN-service met 24/7 pechhulp op vele locaties. Ook het professionele advies van onze advies van onze verkoopmedewerkers, die bijzonder deskundig zijn op het gebied van klanteneisen uit de verschillende branches en gepassioneerd zijn over de TGE. Echt 360° dus”, zegt Daniel Holbein.
Individual
Hoe ziet dat er uit in de praktijk? MAN Individual helpt bedrijven en fleetowners bij het inrichten van hun bestelauto, zeker als het gaat om speciale opbouw. Vanaf het derde kwartaal van 2023 kan MAN naast de bestaande dieselmotoren ook een versie leveren met 202 pk. Ook is vierbalgs luchtvering mogelijk. Beide kunnen heel functioneel zijn, afhankelijk van welke toepassing je nodig hebt. Daarbij wil MAN natuurlijk voldoen aan alle technische en vooral wettelijke eisen die er tegenwoordig zijn voor lichte en zwaardere bedrijfsvoertuigen. De noodzaak van besparen op CO2-uitstoot is dermate groot dat de hele regelgeving waar MAN en ook carrosseriebouwers aan moeten voldoen heel erg complex. Zo complex zelfs, dat het geheel, en MAN heeft het ons echt meerdere keren geprobeerd uit te leggen, amper te begrijpen valt. Dat lijkt ons geen goed uitgangspunt voor iemand voor wie een bestelauto geen core-business is, maar een tool waarmee hij of zij een boterham probeert te verdienen. Gelukkig is MAN daarin echt een partner en ook aan u leggen ze het vast graag nog een keertje uit. Voor carrosseriebouwers heeft MAN diverse tools waarmee ze het werken iets makkelijker maken. Dat er heel veel mogelijk is met MAN Individual, is duidelijk als we buiten een rondje over het terrein maken en tientallen TGE’s met ombouw zien staan.
2025
Ook al kan MAN met de TGE nu meer bieden dan voorheen, er wordt al wel gewerkt aan een nieuwe versie. Die moet eind volgend jaar komen, de MY2025. De nieuwe TGE krijgt het MQB-W platform en zal onder meer worden voorzien van een nieuw interieur, met een nieuw dashboard, nieuw stuur, een digitaal display en een 10,4 of zelfs 12,9 inch groot multimediascherm. Keyless entry en draadloos laden van de telefoon wordt ook mogelijk. Veilig zijn de elektrische handrem en een achteruitrijcamera, als opties.
Ook hier komt de wet weer kijken, want die verplicht toepassing van diverse ADAS-systemen. Standaard zal de nieuwe TGE dan ook verkeersbordinformatie hebben, Emergency Brake Assist, Parking Assist, Active Lane Guard System, vermoeidheidsherkenning, dodehoekherkenning en TPMS. Optioneel zijn er ook nog zaken als Lane Change Assist en Intelligent Speed Assist te krijgen, net als Adaptive Cruise Control. Op termijn komt er ook een nieuwe versie van de elektrische TGE, de eTGE. Die wordt samen gemaakt met de eCrafter en een nieuwe versie daarvan hoeven we niet voor 2027 te verwachten, zo hoorden we laatst al van VW.