Nieuws

Mercedes-Benz heeft zijn toekomstige elektrische besteller, de VLE, onderworpen aan een zware praktijktest – en met succes. Twee prototypes legden recent een bijna 1.100 kilometer lange route af van Stuttgart naar Rome, met slechts twee laadstops van ieder 15 minuten. De testrit, onderdeel van een breder validatieprogramma, benadrukt de efficiëntie en het gebruiksgemak van de nieuwe Van Electric Architecture (Van.EA) waarop de VLE is gebaseerd.

De rit voerde dwars door de Alpen, over steile passen, lange snelwegen en nauwe Italiaanse straten. Ondanks dit veeleisende profiel wist de VLE zijn kwaliteiten overtuigend te tonen. “Onze toekomstige MPV’s hebben opnieuw indrukwekkend hun geschiktheid voor dagelijks gebruik aangetoond”, stelt Andreas Zygan, hoofd ontwikkeling bij Mercedes-Benz Vans.

Wat vooral opviel: het interieur bleef de gehele rit comfortabel op 22 graden, ongeacht buitentemperaturen van 11 graden in Stuttgart tot 33 graden in Rome. De achterasbesturing maakte de VLE bovendien opvallend wendbaar – een uitkomst in krappe straten en op bergwegen.

De VLE is de elektrische opvolger van de Vito en EQV en markeert een nieuw hoofdstuk voor Mercedes-Benz Vans. Vanaf 2026 wordt de Van.EA uitgerold als modulaire architectuur voor zowel praktische bedrijfswagens als luxe ‘Grand Limousines’. De VLE zal ruimte bieden aan maximaal acht personen en mikt op gezinnen, taxibedrijven en shuttlediensten. Daarnaast komt er een VLS-variant die vooral de Aziatische en Noord-Amerikaanse luxemarkt moet aanspreken.

Het testprogramma van Mercedes-Benz omvat diverse klimaatzones, van koude testen in Zweden tot eerdere ritten naar de Noordkaap. De VLE’s die nu richting Rome reden, zijn prototypen met vrijwel productierijpe specificaties – inclusief de kenmerkende Mercedes-designtaal en achterwielsturing.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.