Bedrijfswagens

In het kader van zijn aangescherpte Europese strategie kondigt Ford een strategisch partnerschap aan met Renault, waarbij naast personenauto’s ook bestelauto’s expliciet in beeld zijn.

Concreet is een Letter of Intent (LOI) getekend om de gezamenlijke ontwikkeling en productie van lichte bedrijfswagens onder de merken Ford en Renault te onderzoeken. Daarmee ligt een nieuwe alliantie in het bestelautosegment op tafel, ingegeven door schaalvoordelen, kostenbeheersing en de almaar strengere Europese CO₂-regels. Voor Ford past dit naadloos in de eerste pijler van zijn strategie: het verder uitbouwen van Ford Pro als winstgevende motor in Europa.

De mogelijke samenwerking bouwt voort op bestaande partnerschappen. Ford werkt al jaren samen met Volkswagen op het gebied van bestelauto’s en met Koç Holding via Ford Otosan, dat geldt als een van de succesvolste joint ventures in de sector. Renault brengt op zijn beurt industriële schaal en het Ampere-platform in, waarop vanaf 2028 ook twee Ford-personenauto’s worden ontwikkeld.

Ford benadrukt dat eventuele gezamenlijke bestelauto’s hun eigen merkidentiteit behouden. Ontwerp, rijbeleving en digitale diensten moeten onmiskenbaar ‘Ford’ blijven, met een sterke rol voor Ford Pro-software en diensten. Data en uptime spelen daarbij een sleutelrol: Ford Liive leverde Europese bedrijven vorig jaar naar schatting 820.000 extra inzetbare voertuig­dagen op.

Tegelijkertijd zet Ford druk op Europese beleidsmakers. Slechts 8 procent van de nieuwe bestelwagens is momenteel elektrisch, terwijl CO₂-doelstellingen onverminderd scherp blijven. Ford pleit daarom voor realistisch beleid, meer stimulansen en ruimte voor multi-energy voertuigen, waaronder hybrides.

Of Renault en Ford daadwerkelijk samen een nieuwe generatie bestelauto’s op de weg zetten, wordt de komende jaren duidelijk. Maar dat de kaarten opnieuw worden geschud in het Europese LCV-landschap, staat vast.

Van links naar rechts: Jim Baumbick, President Ford Europe, Jim Farley, President & CEO, Ford Motor Company, François Provost, CEO Renault Group en Josep Maria Recasens, Chief Strategy, Product & Program Management Officer, CEO Ampere


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.