Nieuws

Stellantis Pro One start met de productie van de Cargo Box BEV, die wordt gebouwd in de Italiaanse fabriek in Atessa (CH). In deze fabriek worden de grote bestelwagens van Stellantis geproduceerd, waaronder de modellen van Citroën, Fiat Professional, Opel, Peugeot en Vauxhall. Deze merken behouden consequent het leiderschap op de Europese markt voor lichte bedrijfswagens (LCV), met een marktaandeel van meer dan 30 procent.

Als de lichte bedrijfswagen met de hoogste capaciteit op de markt biedt de Cargo Box een uitzonderlijk laadvolume van 18,3 m³. Dit wordt gecombineerd met een ruim interieur met afmetingen van 4.230 mm in lengte, 2.032 mm in breedte en 2.150 mm in hoogte. Het model is gebaseerd op de batterij-elektrische chassis-cabineversie, met een maximaal koppel van 410 Nm en een vermogen van 200 kW (270 pk). De 110 kWh-accu zorgt voor een actieradius tot 323 km. Voor klanten die nog meer laadruimte nodig hebben, wordt de Cargo Box ook leverbaar in de L4-configuratie. Deze uitvoering vergroot het laadvolume naar 20,5 m³, met een interne lengte van 4.500 mm en een hoogte van 2.300 mm.

22 kW AC laden

Om het aanbod in het segment grote bestelwagens verder te verbeteren, introduceert Stellantis Pro One nu standaard 22-kW AC-laden. Dankzij deze nieuwe laadmogelijkheid kan de accu eenvoudig ’s nachts volledig worden opgeladen, zodat het voertuig bij de start van de volgende werkdag klaar is voor gebruik. Met 22-kW AC-laden is een volledige laadbeurt in slechts zes uur mogelijk, de helft van de tijd die eerder nodig was met de 11-kW-oplossing.

Met een assemblagelijn van 15 km lang, de grootste carrosserie-afdeling binnen Stellantis en een continu vernieuwde spuiterij die voldoet aan de nieuwste energie- en duurzaamheidseisen, kan de fabriek in Atessa meer dan 1.200 verschillende configuraties produceren. Dit varieert van basismodellen voor caravans en cabrio-uitvoeringen tot voertuigen voor goederenvervoer. Met veertien motoren, vier soorten transmissies, meer dan 300 opties en acht verschillende laadvolumes biedt de fabriek een compleet productie-ecosysteem waarmee ruim 2.500 verschillende versies gerealiseerd kunnen worden.

Conversie

Atessa is daarnaast een van de meest geavanceerde hubs voor Stellantis CustomFit, het programma voor conversie en maatwerk dat zich voortdurend ontwikkelt. Momenteel is 50 procent van de productie van Stellantis Pro One-bedrijfsvoertuigen onderdeel van dit programma. CustomFit omvat ook oplossingen die in samenwerking met een wereldwijd netwerk van meer dan 550 gecertificeerde partners worden ontwikkeld. Dit uitgebreide netwerk stelt Stellantis in staat om aan alle professionele eisen van klanten te voldoen en om omgebouwde voertuigen via het dealernetwerk aan te bieden, wat de levertijden en klantervaring optimaliseert.

Op het gebied van prestaties noteerde Stellantis in 2024 een stijging van 25 procent in het aantal conversies met gecertificeerde partners. Het aantal in eigen huis geproduceerde maatwerkvoertuigen voor grote wagenparken verdubbelde. Daarnaast steeg de verkoop van omgebouwde voertuigen in Europa met 35 procent.

Anne Abboud, hoofd van de Stellantis Pro One-divisie, verklaarde: “De introductie van de Cargo Box BEV bevestigt de indrukwekkende ontwikkeling van deze fabriek, die zich inzet om proactief en snel in te spelen op de behoeften van professionele klanten, met efficiëntie, maximale kwaliteit en een korte time-to-market als uitgangspunten. Het aanbod van Stellantis Pro One is onovertroffen in de breedte en flexibiliteit van het gamma.”

Arnaud Leclerc, wereldwijd hoofd van Stellantis CustomFit, voegde daaraan toe: “De directe productiecapaciteit van onze fabrieken op het gebied van CustomFit wordt aangevuld en versterkt door een wereldwijd netwerk van 550 geautoriseerde partners, die samenwerken met ons officiële dealernetwerk. Zo ontstaat een uiterst uitgebreid netwerk van contactpunten. Alle aanpassingen die door onze partners worden uitgevoerd, vallen bovendien onder dezelfde garantie als voertuigen die rechtstreeks uit de fabriek komen.”

Campers

Een ander belangrijk aandachtspunt voor Stellantis CustomFit is het ontwikkelen van aanpassingen voor de caravan- en campermarkt (RV, Recreational Vehicles), waar Stellantis Pro One opnieuw de onbetwiste marktleider is. Leclerc vervolgt: “Sinds 2006 zijn wij actief in dit marktsegment en we zijn nooit gestopt met innoveren of met het onderhouden van een constante dialoog met fabrikanten van campers. Samen zoeken we steeds naar de meest praktische en functionele oplossingen. Een van de slimste innovaties in dit segment is het zogenaamde ‘BacktoBack’-concept: in de praktijk is het gelukt om twee afzonderlijke bestuurderscabines met elkaar te verbinden, waardoor deze als één voertuig verplaatst kunnen worden. Dit levert duidelijke voordelen op in kosten, logistiek en ecologische voetafdruk.”

Een voortdurende inzet voor innovatie en vooroplopen vormt een essentieel onderdeel van de mentaliteit en dagelijkse werkzaamheden. Met oog voor de wensen van klanten introduceert Stellantis Pro One nu een volledig elektrische uitvoering van de recreatievoertuigen.

Leclerc vervolgde, met verwijzing naar marktgegevens: “Stellantis Pro One heeft in de afgelopen twintig jaar meer dan 2 miljoen campers verkocht. Daarbij is 75 procent van het rijdende camperpark gebouwd op een Ducato-basis. Het kan geen toeval zijn dat de Ducato al zeventien jaar op rij is uitgeroepen tot Beste Camperbasis door een toonaangevend vakblad als het Duitse Promobil. Er is geen betere samenvatting van onze aanpak dan ons motto ‘Fit for Mission’, zoals nu ook blijkt uit de BEV-versie. Wij zijn klaar om een volledig elektrische line-up te lanceren die aansluit bij de wensen van de meest veeleisende en kritische klanten.”


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.