Nieuws

Het georganiseerde bedrijfsleven, bestaande uit verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN), MKB Nederland en VNO-NCW, is onaangenaam verrast door de uitlatingen van de Utrechtse wethouder van verkeer Frits Lintmeijer (GroenLinks).

Volgens de organisaties is de wethouder veel te voorbarig met zijn aankondiging dat in Utrecht per 2013 een milieuzone voor bestelauto’s wordt ingevoerd. Momenteel zijn de organisaties en de gemeente Utrecht juist met elkaar in gesprek over alternatieven voor een mogelijke milieuzone bestelverkeer. Bovendien zal pas in september duidelijk zijn of er een nationaal convenant gesloten kan worden tussen het Rijk, gemeenten Utrecht, Rotterdam, Amsterdam en het georganiseerde bedrijfsleven om landelijke uniformiteit van milieuzones te bereiken.

De organisaties vinden dat er nog te veel losse eindjes zijn om nu al het plan op tafel te leggen voor invoering van een milieuzone bestelverkeer. Eerst moet duidelijk zijn voor welke bestelbusjes de milieuzone precies gaat gelden (leeftijd, roetfilter) en hoe de milieuzone eruit komt te zien (hoe groot en welk gebied in de binnenstad). Daarnaast wil het bedrijfsleven dat er eerst meer duidelijkheid komt over de hoogte van de financiële compensatie voor de ondernemers die geconfronteerd worden met een nieuw aan te schaffen bestelvoertuig. Met name in tijden van crisis is het vernieuwen van het bestelwagenpark voor veel ondernemers vaak een onmogelijke opgave.
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.