Nieuws

Drie decennia, drie generaties, talloze toepassingen: de Mercedes-Benz Vito viert zijn 30e verjaardag. De middelgrote bestelwagen van Mercedes-Benz Vans staat sinds zijn introductie in 1995 voor een compromisloze inzetbaarheid, een indrukwekkende veelzijdigheid en innovatieve technologie. Voor vakmensen, onderhouds- en ambulancediensten of de politie. Of hij nu solo wordt ingezet door een lokale ondernemer of in grote getale in een wagenpark, als basismodel wordt geleverd of is omgebouwd tot een speciaal voertuig voor bijvoorbeeld levensmiddelen of medische noodhulp – de Vito is een betrouwbare partner die voldoet aan de eisen van uiteenlopende branches.

Dankzij zijn moderne veiligheids- en assistentiesystemen, digitale connectiviteit en de vele beschikbare uitvoeringen ondersteunt hij een breed spectrum van klanten bij hun dagelijkse werkzaamheden. Met de eVito biedt Mercedes-Benz Vans sinds 2018 ook een alternatief voor lokaal CO2-emissievrij rijden. Zijn voorganger, de Vito E-CELL, werd al in 2010 door veel klanten omarmd. De Vito en eVito komen vooral tot hun recht in stedelijke omgevingen, waar ze met hun compacte formaat niet alleen in openbare parkeergarages passen, maar ook in smalle straten. Bijna een kwart van de klanten van Mercedes-Benz Vans kiest daarom voor een middelgrote bestelwagen.

“De Vito heeft zich de afgelopen 30 jaar bewezen als een echte allrounder voor professionals. Dankzij zijn compacte afmetingen en grote laadruimte is hij een ideale keuze voor ondernemers in stedelijke omgevingen. Met de Vito bieden we onze klanten een hoge mate van functionaliteit en flexibiliteit, gecombineerd met comfort en efficiency. Net als onze Sprinter houdt hij de wereld al 30 jaar mobiel. In zijn elektrische uitvoering staat de eVito al bijna acht jaar voor duurzame, lokaal emissievrije mobiliteit”, zegt Sagree Sardien, Head of Sales & Marketing , Mercedes Benz Vans

De Mercedes-Benz Vito: de geschiedenis

De Mercedes-Benz Vito biedt al sinds 1995 een overtuigende oplossing voor vakmensen, dienstverleners en hulpverleners. Het is de veelzijdige allrounder onder de commercieel gepositioneerde middelgrote bestelwagens.

Belangrijke mijlpalen:

·        1995: de eerste generatie met dwarsgeplaatste viercilinder diesel- en benzinemotoren

Met de eerste generatie van de Vito introduceerde Mercedes-Benz in 1995 een compleet nieuwe bestelwagen in de klasse van 2,6 tot 2,8 ton. De voorwielaangedreven bestelwagen combineerde een aantrekkelijk design met compacte afmetingen en was met een laadvermogen van één ton ook geschikt voor het vervoer van zware goederen. De laadruimte van 3,6 m² bood een laadvolume van bijna 5 m³, waardoor de Vito ook gemakkelijk grotere objecten kon vervoeren. En dankzij zijn handzame afmetingen en een hoogte van 1,89 meter was de Vito geschikt voor parkeergarages en garages in steden.

De eerste generatie bood standaard ook een uitgebreid veiligheidspakket dat voor die tijd indrukwekkend was. Dit omvatte een bestuurdersairbag, onafhankelijke wielophanging en schijfremmen op alle wielen, ABS met een automatisch remdifferentieel en stuurbekrachtiging.

De dwarsgeplaatste viercilinder diesel- en benzinemotoren pronkten met een laag brandstofverbruik en aansprekende prestaties. Klanten omarmden de efficiency, robuustheid en flexibiliteit van de Vito – wat hem in 1996 de titel “Van of the Year” opleverde. Een update in 1999 bracht een facelift van het design, nieuwe kleuren en een geoptimaliseerde uitrusting met zich mee. Tegen 2003 had Mercedes-Benz ongeveer 473.000 voertuigen van de eerste generatie verkocht.

·        2003: de tweede generatie met meer comfort en meer variatie

Voor de tweede generatie werd het volledige voertuigconcept van de Vito herzien. Alle varianten van de middelgrote bestelwagen hadden voortaan in basis achterwielaandrijving in plaats van voorwielaandrijving, wat de rijdynamiek en het laadvermogen verbeterde. Met een laadvermogen tot 1.295 kg was de Vito nu een echt werkpaard. Een variant met vierwielaandrijving – de eerste in zijn segment – versterkte het aanbod.

De krachtigere motoren varieerden van efficiënte viercilinders tot krachtige V6-versies. Met drie carrosserielengtes, twee dak hoogtes, vijf motorkeuzes en talloze optionele uitrustingspakketten zette de tweede generatie de Vito stevig op koers naar het brede aanbod aan uitvoeringen dat vandaag de dag beschikbaar is. In 2005 riep de Europese jury de Mercedes-Benz Vito opnieuw uit tot “Van of the Year”. Voor het jaar 2010 ontving de Vito de titel Bestelauto van het Jaar in Nederland. In 2014 overtrof de tweede generatie Vito zijn uitstekende voorganger met een verkoop van bijna 750.000 exemplaren wereldwijd.

Een andere mijlpaal die deze generatie heeft bereikt is de lancering van de Vito E-CELL in 2010. Mercedes-Benz begon in dat jaar met de productie in kleine series van een batterijaangedreven bestelwagen met een 70 kW (95 pk) sterke elektromotor. Deze had een actieradius van ongeveer 130 km en was een succes in sectoren zoals koeriers-, expres- en pakketdiensten.

·        2014: derde generatie met een nieuw design en nog meer ruimte

In 2014 beleefde de derde generatie van de Vito zijn wereldpremière. De nieuwste versies van de allrounder onder de middelgrote bestelwagens was nu nog veelzijdiger en zuiniger, met verbeterde veiligheidsvoorzieningen, een fris design en keuze uit drie aandrijfconcepten. Klanten konden kiezen uit voor-, achter- en vierwielaandrijving. Met een ongewijzigde wielbasis was de Vito tot 13 cm langer, met een maximale lengte van 5,37 meter, voor meer laad- en passagiersruimte – en een verhoogd laadvermogen van 1.369 kg.

In 2018 vond de lancering plaats van de eVito, de eerste volledig elektrische middelgrote bedrijfswagen die in serie werd geproduceerd door Mercedes-Benz. De derde generatie zette ook nieuwe normen op het gebied van veiligheid: de Vito bestelwagen was de enige in zijn klasse die standaard was uitgerust met airbags en gordelwaarschuwingen voor zowel de bestuurder als de passagiers. De Vito Tourer bood tot acht airbags voor alle inzittenden. Uniek onder de middelgrote bedrijfswagens destijds was de standaard meegeleverde zijwindassistent.

Voor de jaren 2016 en 20217 veroverde de Vito wederom de titel Bestelauto van het Jaar in Nederland. Sinds het bestaan van de titel in 1990 heeft de Vito als enige bedrijfswagen de titel tweemaal op rij gewonnen.

De volledig elektrische eVito is sinds 2018 op de markt. Of het nu ging om een bestelwagen voor bezorging of een Tourer voor commercieel personenvervoer – de eVito bouwde voort op de traditie van de E-CELL en introduceerde aanzienlijke technologische vooruitgang in het segment.

In 2020 bracht een nieuwe update vele technologische ontwikkelingen met zich mee: de nieuwe OM 654-familie viercilinder dieselmotoren leverde meer vermogen in combinatie met een lager brandstofverbruik. Daarnaast was de nieuwe generatie voorzien van de 9G-TRONIC automatische transmissie, een optionele digitale binnenspiegel, de DISTRONIC automatische afstandsassistent, andere verbeterde assistentiesystemen en nieuwe comfortsystemen zoals de AIRMATIC luchtvering.

·        2024: De huidige Vito zet nieuwe standaarden op het gebied van connectiviteit en comfort

De meest recente upgrade kwam vorig jaar. Het MBUX multimediasysteem bracht geavanceerd infotainment, een verbeterde connectiviteit en nieuwe digitale extra’s voor een verdere verhoging van het comfort. Met deze technologie zijn de Vito en eVito volledig geïntegreerd in het digitale ecosysteem van het merk. De veiligheidsvoorzieningen werden ook verder verbeterd en uitgebreid, bijvoorbeeld met de actieve remassistent met kruispuntfunctie en de actieve spoorassistent.

Het exterieur werd geüpdatet met multibeam LED-koplampen en het interieur werd verrijkt met onder andere een nieuwe middenconsole en de elektrische EASY-PACK-achterklep. De standaarduitrusting werd uitgebreid en de actieradius werd beter afgestemd op de wensen van de klant. Voor het eerst werden de aandrijfopties uitgebreid met een benzinemotor met mild-hybridetechnologie.

De Mercedes-Benz Vito is verkrijgbaar met een consumentenadviesprijs vanaf € 35.185 excl. btw/BPM.

De huidige eVito overtuigt klanten met zijn lokaal CO₂-emissievrije aandrijftechnologie, een volledig geïntegreerde connectiviteit en een actieradius tot 474 km (WLTP), waardoor hij geschikt is voor dagelijks gebruik. De consumentenadviesprijzen van de eVito beginnen bij € 54.710 excl. BTW.

Vito – al 30 jaar gemaakt in Vitoria

De Vito wordt al sinds het begin geproduceerd in de historisch belangrijke bestelwagenfabriek in de Baskische hoofdstad Vitoria-Gasteiz – waaraan de allrounder zijn naam dankt. Als op één na grootste producent van Mercedes-Benz bestelwagens is het een van de belangrijkste bestelwagenfabrieken van het concern ter wereld. Naast de Vito en eVito produceert de fabriek ook de V-Klasse en de EQV.

Vitoria staat al meer dan 70 jaar voor nauwgezet vakmanschap, moderne productietechnologieën en sterke regionale banden. Op een terrein van 696.000 m² beslaan de productiehallen inmiddels een oppervlakte van 373.000 m². Het aantal medewerkers bedraagt 4.800. In maart 2024 werd de eerste steen gelegd voor een uitbreiding van de fabriek: vanaf 2026 worden hier bedrijfswagens geproduceerd op basis van de volledig elektrische VAN Electric Architecture (VAN.EA). De voortdurende investeringen in infrastructuur, digitalisering en training maken de fabriek tot een toekomstbestendige pijler in het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Vans.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.