
Het is de olifant in de kamer: heb ik genoeg range als ik met mijn elektrische bestelauto een zware aanhanger trek? Spoiler alert: dat gaat dus uitstekend met de Ford E-Transit Custom. Moet je wel de versie met 65 kWh accupakket nemen.
Het besef dat je met een stevige elektrische bestelauto anno 2025 voldoende actieradius hebt om een dag te werken, is inmiddels wel ingedaald. Maar veel ondernemers maken zich nog zorgen over het gebruik met een aanhanger. Nemen we toch de proef op de som! We zetten voor de gelegenheid een zware dubbelassige aanhanger achter een Ford E-Transit Custom. Die laten we met met hulp van Peinemann Project Logistics beladen met cement. De aanhanger krijgt 1.250 kilo cement en 300 kilo hout. Samen met het eigengewicht van de aanhanger 2.175 kg. De Transit mag maximaal 2.300kg trekken dus dat zit aardig aan het maximum. In de laadruimte gaat nog eens een pallet van 500 kg. Daarmee komt de totale combinatie, inclusief twee personen en het Sortimo interieur op 5.050kg. Het maximale treingewicht van het span is 5.350kg en daarmee is deze setup zeker een realistische test.

De E-Transit Custom met 65 kWh accupakket heeft een bereik tot 328 km (WLTP) en hij lijkt gemaakt om te trekken, Als we de aanhanger bij de dealer in Zaandam oppikken, zien we in de achteruitrijcamera tussen de breedtelijnen een prachtig stippellijntje in midden waarmee je in één beweging recht onder koppeling uitkomt. Dan gaat het leeg naar Peinemann in Aalsmeer. Het echte verbruik op die rit is 22kWh op 100km of te wel 4,5km op 1kWh. Dat is netjes. Nu is het wel een perfecte dag: geen wind en 18 graden. En we hebben de airco uitgezet. Je kunt namelijk op het display van de auto mooi zien waarvoor hij allemaal stroom verbruikt. Zonder airco blijkt dat de auto nog maar 1 procent van de verbruikte energie voor het cabineklimaat nodig heeft en 90 procent naar de wielen brengt. Dat is 10 procent beter dan met airco.

Zwaar beladen
Bij Peinemann zet een medewerker de lading er op. Spanbanden er omheen en we kunnen beginnen. Het hoge gewicht merk je. De auto staat nog in Eco en dat trekt hij niet. Omdat we de accelerator diep moeten intrappen, schiet het verbruik omhoog naar 36kWh op 100km. Maar de E-Transit Custom heeft een speciale aanhangermodus. In die stand is het plotseling een heel andere auto. Het is of er niets achter hangt. Tussen Aalsmeer en IJsselstein zien we het werkelijke verbruik zakken naar 31kWh/100km of te wel 3,2km op 1 kWh. Dat is mooi, want dat betekent dat je met een volle batterij echt 200 kilometer zwaar beladen kunt rijden.
Wel houden we 85 km/h aan. Ten eerste omdat we zien dat die laatste 5 kilometer naar 90 naar verhouding een grote aanslag op de batterij doet. En ten tweede omdat we zo zwaar geladen, veel rustiger rijden als we tussen de vrachtwagens blijven. Vooral omdat je niet steeds hoeft in te halen, wat veel energie kost. En het tijdverlies is verwaarloosbaar.
Na IJsselstein rijden we wisselend over binnenwegen en snelweg. Dat is genieten. We meten een geluidsdruk van 64 dBA in het interieur, marginaal boven dat van een internationale truck. Bij de Shell langs de A2 bij Breukelen staat de teller op 105 km. Op de meter hebben we nu nog 55 procent batterij en 108 kilometer bereik over. Daarmee komen we makkelijk weer in Aalsmeer en vervolgens ook nog terug in Zaandam.

Koffiestop
Maar we willen nog een testje doen. Want met een dieselauto denk je nooit na over de range. Daar let je met elektrisch rijden wel op. 20 minuten ‘niets doen bij een laadpaal’ staat veel werklieden tegen. Maar of je nu dieselt of ‘stroomt’, iedereen pakt zo nu en dan even een bakkie. Dus is onze vraag: ‘hoeveel kilometer kun je bijladen tijdens een koffiestop?’ Dus pluggen we de auto aan een Fastned paal, halen koffie en lopen terug. Dat duurt 6 minuten. En zie: dankzij het pieklaadvermogen van 125 kW is de batterij intussen van 55 procent naar 72 procent gevuld. Dat is gelijk aan een winst van 35 kilometer. Wel kost dat 0,74 cent per kWh, met een abonnement is dat 0,55 euro. Met nog 140 km reserve halen we Aalsmeer natuurlijk makkelijk. Sterker: als we de auto inleveren in Zaandam, is er nog 84km bereik. Dat laden had dus niet gehoeven, maar dat wisten we tevoren al.
Zwaar trekken kan
Het lijkt ons duidelijk. Met een E Transit Custom hoeft geen enkele ondernemer bang te zijn voor de inzet met zijn zware aanhanger. Want nagenoeg niemand rijdt elke dag 200 kilometer naar een klus met zware lading. De gemiddelde inzet van een bestelwagen in Nederland is immers maar 90 kilometer? Natuurlijk, als het echt koud is, hard waait of juist bloedheet is, zal het verbruik hoger liggen. Maar even bijprikken tijdens een bakkie is in Nederland een makkie.
Meer afstand
En het wordt nog beter. Deze auto had nog de oude softwareconfiguratie. Maar vanaf nu is de range verbeterd tot 370km (WPM). Dat geeft je met een aanhanger zeker 25 kilometer meer. Bovendien is de laadsnelheid verkort. Van 10 naar 80 procent duurt nu maar 27 minuten. Deze update is nu ook bij de Ford Agent beschikbaar op de al geleverde voertuigen. Conclusie: zwaar trekken met een E-Transit Custom? Dat kan gewoon.

Tekst: Bert Roozendaal, Foto’s: Roozworks
Deze test kwam tot stand voor een special die Bestelauto maakte voor Ford Pro

Ja, leuke test. Blijft leuk zo’n ev. Ooit rij ik er ook één, als ik een boodschappenwagentje zoek. Wegenbelasting is fors duurder, want hij is zwaarder. Laden duurt veel langer dan tanken en kost duurder, actieradius is een kwart t.o.v. een diesel. + Je hoeft niet iedere dag of 2 aan de stekker. Waardeloze uitvinding. Een hybride werkauto was veel beter geweest. Zuiniger, krachtiger en schoner.
Leuke test. Tof resultaat! Aan de zaak laden met een dynamisch contract, best nog met de opgeslagen zonne-energie van overdag, en de winst loopt binnen! Financieel èn op duurzaamheid.
Zelf rijd ik privé nu volledig elektrisch. Het went heel snel. En de investering win je in no-time terug, als je een beetje kilometers maakt. Wat 100 euro aan benzine was is nu (gemiddeld) 12,5 op de energierekening.
Ik verbaas me er soms over hoe hopeloos ouderwets het eigenlijk is om iets te moeten verbranden om je auto vooruit te bewegen. Fantastische uitvinding geweest, die verbrandingsmotor. Heeft ons heel ver gebracht. Nu is het tijd om verder te groeien en tegelijk ons klimaat te redden!
@M.C. in vergelijking met een diesel is de mrb de helft. Laden doe je terwijl je slaapt, kost je 15 seconden.
Kosten zijn zelfs lager per km dan een diesel. De kosten voor snelladen kan je vergelijken met tanken langs de snelweg. Je doet het liever niet. Thuis op de oprit of aan de openbare laadpaal kost het de helft.
Blijf vooral diesel rijden als het je bevalt, heb echter geen mening over elektrisch als je niet goed geïnformeerd bent.