
Het snelgroeiende Reboost Fruits uit Giessen levert door het hele land fruit aan bedrijven, scholen en zorginstellingen. Deze gezonde producten worden nu ook duurzaam bezorgd. Onlangs nam Reboost Fruits de eerste twee elektrische Maxus eDeliver 9-bestelauto’s in gebruik, geleverd door Bluekens Truck en Bus. “Het is makkelijker dan je denkt om te beginnen met elektrisch rijden.”
Reboost Fruits is ontstaan vanuit een groente- en fruitwinkel, maar is inmiddels uitgegroeid tot een snelgroeiende leverancier van fruit. “Door de toenemende vraag naar gezonde voeding op de werkvloer hebben we een paar jaar geleden besloten om te stoppen met de winkel en ons volledig te richten op fruitlevering aan bedrijven, scholen en zorginstellingen”, vertelt Reen Boevé, eigenaar van Reboost Fruits. “De laatste jaren zijn we hard gegroeid. Vier jaar geleden waren we met zijn tweeën; nu hebben we 35 medewerkers. Ook de omzet verdubbelt jaar na jaar en het klantenbestand groeit gestaag. Steeds meer bedrijven kiezen voor fruit op het werk. Voor ons draait alles om persoonlijke service, kwaliteit en variatie en dat voor een scherpe prijs. In onze kisten zitten zeven tot tien verschillende soorten fruit en door het jaar heen leveren we zo’n dertig soorten. Daarmee maken we echt het verschil.”

Duurzaamheid in elke kist fruit
Naast groei speelt duurzaamheid een grote rol binnen het bedrijf. Reboost Fruits kiest waar mogelijk bewust voor regionale producten, zoals appels en peren van Nederlandse bodem, en bezorgt fruit in herbruikbare houten kisten. Ook voedselverspilling wordt actief tegengegaan: fruit dat overblijft en nog goed is, gaat naar lokale initiatieven voor mensen die het niet breed hebben, terwijl niet-eetbaar fruit wordt gebruikt als diervoeding op kinderboerderijen.
Hetzelfde laadvolume, maar dan elektrisch
Distributie van fruit gebeurt met zestien bestelbussen. Ook in het transport zet Reboost Fruits in op duurzaamheid. In het najaar van 2025 nam Reboost Fruits de eerste elektrische bedrijfswagens in gebruik: twee Maxus eDeliver 9-bestelwagens, geleverd door Bluekens Truck en Bus. “Voor ons is het laadvolume heel belangrijk”, zegt Boevé over de keuze voor de Maxus eDeliver 9. “We stapelen de kratten en daar is een bus met voldoende laadruimte voor nodig. De Maxus eDeliver 9 biedt net zoveel laadvolume als een vergelijkbare dieselbus. Dat maakt de overstap een stuk makkelijker.”
Chauffeurs zijn positief
De eerste ervaringen met de elektrische bussen zijn goed. “De Maxus eDeliver 9 rijdt heel prettig, rustig en relaxed. Chauffeurs moeten even wennen aan het regeneratief remmen, maar daarna willen ze niet meer terug. De actieradius van de bussen is ruim voldoende. Ook op koude dagen halen we bijna 300 kilometer. De meeste routes zijn ongeveer 250 kilometer dus dat kunnen we prima elektrisch doen zonder tussentijds te hoeven laden.”

Opladen met zonne-energie
Binnenkort neemt Reboost Fruits de derde Maxus eDeliver 9 in gebruik, die net als de eerdere bussen opgeladen wordt met zelf opgewekte zonne-energie. Op het dak van de locatie van Reboost Fruits in Giessen liggen 200 zonnepanelen. “Daarmee kunnen we in principe moeiteloos elf elektrische bussen laden, dus er is volop ruimte om verder uit te breiden. Dat is ook onze ambitie. Vanaf nu wordt iedere nieuwe bus vervangen door een elektrische bus”, vertelt Boevé.
‘Starten met elektrisch rijden is makkelijker dan je denkt’
Reboost Fruits laat zien dat groei en duurzaam ondernemen een gezonde combinatie kunnen zijn. Welke tips heeft Boevé? “Kijk goed naar de actieradius van de voertuigen en of die past bij je routes. Controleer ook of je op je locatie de mogelijkheid hebt om voertuigen op te laden. Denk aan zonnepanelen op het dak, zodat je een deel van je eigen stroom kunt opwekken. Als je logisch plant en goed kijkt naar wat je nodig hebt, is het makkelijker dan je denkt om te beginnen met elektrisch rijden.”

