De Citroën Berlingo is vernieuwd, en dus is het hoog tijd om deze Fransoos weer eens aan de tand te voelen. Maarre… wacht eens even. Die nieuwe Berlingo ziet er helemaal niet zo nieuw uit!
Tja, dat is eigenlijk wel zo. Bestelauto’s worden tegenwoordig door hun makers als ‘nieuw’ op de markt geslingerd, maar zijn dan eigenlijk verbeterde versies van hun voorgangers. Dat is ook het geval bij deze ‘nieuwe’ Berlingo. Na twee keer kijken komen we er achter dat de koplampunits zijn aangepast en dat de grille en de voorbumper iets veranderd zijn. In de bumper zitten nu LED-dagrijlichten, dat er wel fraai uitziet. Ook de achterlichten zijn licht gewijzigd, maar dat is het dan wel. Gelukkig had onze testauto nog sidebars en fraaie 15 inch lichtmetalen velgen om het exterieur wat op te leuken.



















Adblue
Onderhuids is de Berlingo veel meer vernieuwd. Zo voldoet de 1.6 liter BlueHDi diesel aan Euro 6. De motor levert 120 pk, het is de meest krachtige versie die verkrijgbaar is. Dat betekent overigens wel dat er in de lease de volle mep bijtelling betaald wordt. 75, 90 (Euro 5) of 100 pk, is ook mogelijk, en bij die laatste is 20 procent bijtelling wel mogelijk. De motor is voorzien van een start-stop systeem, wat brandstof bespaart in de binnenstad. Euro 6 betekent het beperken van uitstoot, en daarvoor is Adblue nodig. De Berlingo heeft daarvoor een tankje van 17 liter, volgens Citroën goed is voor 20.000 km. Daarmee valt het bijvullen van Adblue goed te combineren met regulier onderhoud. De commonrail-diesel van onze Berlingo was verbonden met een handgeschakelde zesversnellingsbak, die netjes schakelt, maar ook niet meer dan dat. De toeren blijven bij 80 km/h (1500 t/min) en 120 km/h (2250 t/min) wel mooi binnen de perken, wat ook het geluid aan boord beperkt. Ook aangepast aan de Berlingo is het onderstel, met de Pseudo McPherson voorwielophanging van de C4 Picasso en een onafhankelijke, licht meesturende achteras. Dat is te merken aan het prima weggedrag van de Berlingo, die zich ook nog eens licht maar heel precies laat besturen. Dat zorgt voor een bijzonder aangenaam comfort tijdens het rijden.
Anderhalf
In de cabine is niet zo veel veranderd. Er is een heel net, goed bedienbaar multimediasysteem in onze auto gemonteerd, dat tevens dient als scherm voor de handige achteruitrijcamera. De bestuurdersstoel is goed verstelbaar, maar in de lengte werkt het tussenschot beperkend. Voor passagiers is het ‘anderhalfpersoons’ bankje optioneel leverbaar gebleven, dat overigens wel in vele manieren op of neer te klappen is. Bergruimte heeft de Berlingo genoeg, maar er blijven rare details als de ronde gaten in het dashboard en de bediening van de elektrische ruiten midden in het dashboard. Ook jammer is dat we geen goede plek vinden om de telefoon zo neer te zetten of leggen dat we hem goed kunnen raadplegen. De laadruimte van de Berlingo is niet veranderd, die voldoet, maar biedt dus nog altijd hetzelfde.
Na bijna 500 kilometer rijden leveren we de Berlingo weer in, maar niet voor we de tank vullen. Daar blijkt dat de nieuwe motor voor zijn topvermogen best zuinig is: 1 liter diesel op 17,8 km is een verbruikscijfer waarmee de Berlingo thuis kan komen. Wie een Berlingo met Euro 6 diesel wil rijden, moet minimaal 13.800 euro meenemen, voor onze 120 pk versie moet minimaal 17.900 euro afgetikt worden. Daar zit dus nog wel wat verschil tussen, dus is het zaak om te zien welke motor nodig is voor de vervoerstaak die u heeft.