Bestelautotests

Citroen Berlingo XL

Net een stukje langer dan anders. Al sinds een paar jaar zijn de kleine bestelauto’s – koeriersauto zo u wilt – ook verkrijgbaar met een stukje extra kont. Denk maar aan de VW Caddy Maxi bijvoorbeeld. Citroën doet ook mee en maakte van een Berlingo een ehh… Berlango.

Nee, da’s maar een grapje. De verlengde Berlingo heet heel saai Berlingo XL. 3,7 m3, staat er ook nog op de carrosserie gekrabbeld. Slaat ongetwijfeld op het laadvolume, maar daarover later meer. Voordat we het vergeten: de Citroën Berlingo heeft natuurlijk een tweelingbroer: de Peugeot Partner. Ook die is met een verlengde achterkant te krijgen.

Randje
Het is ook echt alleen een stuk extra carrosserie wat de Berlingo XL heeft gekregen. De wielbasis meet net als in de standaardversie 273 cm. De carrosserie is welgeteld 25 centimeter langer dan bij de ‘korte versie’. Wij weten niet of Citroën erg veel last heeft van de crisis, maar de extra carrosserie lijkt wel wat erg goedkoop achterop geplakt. Er is een duidelijke rand zichtbaar. Grote bumper erop, goed duwen, klaar. De achterkant zit dan weliswaar goed geconstrueerd in elkaar, fraai is het niet echt. Verder is de Berlingo XL precies hetzelfde als de normale Berlingo. Hij oogt rondom goed en is modern.

Verliefd

In de cabine is alles hetzelfde gebleven. Er is ook in deze versie bijzonder veel opbergruimte. Ook hier is het tussenschot net iets te ver naar voren geplaatst, want lange bestuurders kunnen geen goede zitpositie vinden. In deze Berlingo XL versie Niveau Club had Citroën weer de ‘bank’ gemonteerd, waarop je naast de chauffeur met zijn tweeën moet kunnen zitten. Tip: tenzij je hevig verliefd bent op elkaar is dat niet aan te raden. Veel te krap, hou je geen vijf kilometer vol. Wel mooi is dat de leuning in twee delen neerklapbaar is. De zitting van de rechterstoel is op te klappen en biedt veel bergruimte eronder.

+37 cm
De laadruimte moet natuurlijk wel profiteren van de extra plaatdelen. Dat doet-ie dan ook: hij is maar liefst 37 centimeter langer. Als we heel optimistisch rekenen komen we aan een laadvolume van 3,4 kuub, dus dat is iets minder dan die sticker aan de buitenzijde vermeldt. Maar het is nog altijd een nette waarde. Met zo’n laadvolume is deze auto precies goed voor hen die de Jumpy net een maatje te groot is. Citroën is slim door achterin een uitneembare lamp te monteren. Het laadvermogen van de hier geteste Berlingo XL bedraagt 674, het totaalgewicht komt op 2150 kg.

Deze Berlingo XL was uitgerust met de 90 pk sterke 1.6 HDiF diesel. Een prima motor die goed berekend is op zijn taak. Hij is ook stil en draait nette toeren: op de snelweg (120 km/h) tipt hij net de 2850 toeren per minuut aan. En dat alles met een vijfversnellingsbak. Het verbruik ligt op 1 op 16, een nette waarde.

Wie goed rondkijkt op de Nederlandse wegen, ziet de eerste Berlingo XL (en evengrote Partners) al rondrijden. Samen met die early adopters kunnen we zeggen: prima auto voor als je op zoek bent naar net dat kleine stukje laadlengte méér!
 
Specificaties en metingen

Merk                                                              Citroën
Type                                                              Berlingo XL Club
Motor                                                             1.6 HDiF commonrail diesel
Inhoud (cc)                                                     1560
Vermogen (pk)                                                90
Koppel (Nm/toeren)                                         215/1750
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                      463 x 181 x 183
Wielbasis (cm)                                                273
Laadruimte lxbxh (cm)                                     201 x 140 x 119
Tilhoogte (cm)                                                 58
Eigen gewicht (kg)                                           1476
Nuttig laadvermogen (kg)                                 674
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                      950
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)             65/71
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                             10,3
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                          12,7
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)   1l op 16,0 km
CO2-uitstoot (gr/km)                                       151
Aanschafprijs basismodel (€)                            14.440,-
Prijs zoals getest (€)                                        14.770,-

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.