Bestelautotests

Citroën Jumper L2H2 2.2 e-HDi

1

Terwijl het internationale bedrijfsautojournaille naar Frankrijk toog voor de nieuwe Citroën Jumper, vervoegde Bestelauto zich stilletjes in Amsterdam, voor de eerste test van diezelfde nieuwe Citroën Jumper. Maar, is de Jumper wel echt nieuw?

Stralend staat-ie er bij. In het wit, of eigenlijk ‘blanc banquise’ zoals in de brochure van Citroën staat vermeld. In de voorjaarszon vallen de witte lak en de uiterlijke aanpassingen van de nieuw Jumper extra op. Die aanpassingen zijn voornamelijk beperkt tot het front. Aan de bovenzijde van de grille zijn de kenmerkende chevrons veel prominenter aanwezig, tot vreugde van iedereen bij Citroën. Mooi is hoe het chroom van de grille overloopt in de nieuwe koplampen, dat is esthetisch zeer verantwoord. Ook de bumper is vernieuwd, met onder meer een handig tapje om de voorruit schoon te kunnen maken. De Jumper lijkt achter de cabine amper veranderd, maar vooral aan de constructie is toch wel het een en ander verbeterd. Zo is de constructie van het dak verstevigd om de auto minder te laten torderen. Tevens zijn de scharnieren van de deuren versterkt en is in het chassis sterk THLE-staal toegepast. Aan de achterzijde is de camera opvallend, die inzittenden een blik biedt achter de auto, ook als de laadruimte openstaat. Handig als je collega staat te laden of lossen. Nog één blik op de voorzijde van de Jumper, en daar valt de LED-verlichting op in de koplampen. Het is een extra, het kost 200 euro, maar ziet er uiterst modern en versterkt de dynamische looks van de Jumper. Andere opties aan de buitenkant zijn de mistlampen, de niet erg hippe wieldoppen en de sidebars.

Herkenning
Als we instappen is het eerlijk gezegd een feest van herkenning. De cabine en het dashboard van de Jumper is amper aangepast. Goed, we zitten op een fijne stoel, voorzien van optionele mechanische vering, maar verder is er weinig veranderd. Midden in het dashboard zit een multimediasysteem, voorzien van een 7 inch touchscreen. Het systeem laat zich eenvoudig bedienen, veel handiger dan de druk- en draaiknoppen die we in andere bestelauto’s aantreffen, en zijn meerprijs meer dan waard. Boven het systeem zit een handige opklapbare documentenhouder. Eenzelfde houder zit ook in de neerklapbare rugleuning van de bijrijdersbank. Op dezelfde plek zitten ook twee bekerhouders.

Pallet
In de laadruimte is eveneens weinig veranderd. De constructie van het dak en zijspanten is versterkt, maar dat is het dan wel. Dat neemt niet weg dat deze L2H2 versie van de Jumper met meer dan 11 kuub laadvermogen een uitstekend laadvolume heeft. Het laadvermogen bedraagt 1300 kg. De zijdeur gaat ver genoeg open om 124 cm laadbreedte toe te laten. Zelfs tussen de mooi afgetimmerde wielkasten past met gemak een pallet. De sjorogen liggen netjes in de vloer verzonken. Jammer is wel dat de verlichting schamel is. In deze tijden van LED-licht zijn lampen met een veel sterkere lichtopbrengst mogelijk!
De voorzijde van de Jumper, met de extra grote luchtinlaten, doen vermoeden dat de Jumper klaar is voor Euro 6 motoren. Zo ver is het echter nog niet, de 130 pk sterke 2.2 e-HDi voldoet aan Euro 5. De motor is krachtig genoeg in alle omstandigheden, en heeft met 320 Nm voldoende koppel. Het verbruik valt met 1 op 9,2 wel een beetje tegen. Het weggedrag van de Jumper is goed, maar we kunnen eigenlijk niet heel veel verbetering ontdekken ten opzichte van het vorige model.  Dat is misschien wel de belangrijkste kanttekening en tevens conclusie van deze test: de Citroën Jumper is niet echt nieuw, maar op diverse punten vernieuwd. Of dat genoeg is om de concurrentie voor een levenscyclus van circa 8 jaar het hoofd te bieden, wordt zeer interessant om te zien.

jumpertabel

 

 

 


1 reactie op “Citroën Jumper L2H2 2.2 e-HDi

  1. Anno Huidekoper schreef:

    Ik vraag mij af hoe het brandstofverbruik gemeten is. Overigens, 72 dba vind ik knap luid voor een nieuwe bestelauto. Zeker voor een besteller mis ik een goede automaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.