
We leven in de 21e eeuw, in een tijd waarin alles altijd maar beter en luxer wordt. En ja, ook duurder. Dacia is sinds een paar jaar bezig met een offensief aan de andere kant. Goedkope en toch goede auto’s. Nu is er de eerste bestelauto van Dacia. Kan die ook goedkoop en toch goed zijn?
Dacia is een merk uit Roemenië, eigendom van Renault. Tot een paar jaar geleden was het merk prehistorie en dacht iedereen bij Dacia aan roestige brikken. Tot Renault de Logan op de markt bracht, een heel eenvoudige sedan voor ongeveer 8000 euro. Maar mèt beproefde Renault techniek. Het werkte, helemaal toen Dacia een forse gezinsautoversie van de Dacia maakte, de MCV. Tegenwoordig rijden er hele volksstammen in het eerst zo verfoeide merk. Al snel na de MCV wilde Dacia een bestelautoversie maakte, maar omdat alle chassis nodig waren om de personenauto’s te maken, duurde het lang voor de Logan Van naar Nederland kwam.
So 80’sNu is-ie er dan eindelijk en onze vooroordelen worden bevestigd als we rond de auto lopen: ja, dat ziet er uiterst basic uit. Een niet zo hip front, geen gekleurde bumpers, nogal kaal. De Logan Van ziet er echt uit alsof-ie uit het Oostblok komt. Dat komt-ie niet, want op een van assymetrische achterdeuren staat een logo: Dacia, by Renault. Dertig procent van de onderdelen van de Dacia komt van Renault. Her en der is dat terug te zien, zoals in die achterdeuren en onder de motorkap. Daar ligt de beproefde 1.5 dCi diesel die we kennen uit de Kangoo.
Sans poespas
Binnen is het een beetje hetzelfde als buiten. Geen franje, geen poespas. Rechttoe en rechtaan. Maar wat wel opvalt is dan weliswaar allemaal heel standaard is, slecht is het niet. De materiaalkeuze is eenvoudig, maar het zit allemaal solide in elkaar en alles werkt voortreffelijk. Onze testauto had zelfs airco en elektrische zijruiten (wat een luxe!). De stoelen zijn comfortabel. De bergruimte is beperkt tot twee deurvakken en twee dashboardkastjes. Achter de bestuurder: een volledig kunststof tussenschot, zonder ruit in dit geval. Er zijn twee kleine buitenspiegels, met een behoorlijke dodehoek. Wel vinden we 3 bekerhouders.
825 kg
De laadruimte is toegankelijk via de eerder genoemde achterdeuren en twee zijdeuren, afkomstig van de personenversie van de Logan. Er zit in onze auto een betonplex vloer, de wielkasten zijn afgetimmerd. Het laadvolume bedraagt 2,7 kuub, het laadvermogen een forse 825 kg! Dat is meer dan menig koeriersauto. Het geluid van de motor is op de snelweg wel wat luid. De 1,5 diesel is niet superrap maar kan aardig mee komen in het verkeer. De Dacia laat zich makkelijk sturen en zelf sportief rijden. Natuurlijk is hij geen sportief wonder, maar je kan lekker met hem gooien en smijten zonder dat-ie raar gaat doen. Het verbruik is met 1 op 15, 7 km heel netjes.
Duur?
Na een week sturen in de Dacia Logan Van kunnen we heel dingen noemen die hij niet heeft. Dat is echter flauw. Zijn basisprijs van 8.990 euro doet ons één ding afvragen: waarom moeten die andere bestelauto’s allemaal zo allemachtig duur zijn? Dat het ook eenvoudig kan en toch goed, is bewezen met deze Dacia Logan Van.
Specificaties en metingen
Merk Dacia
Type Logan Van
Motor 1.5 dCi
Inhoud (cc) 1.463
Vermogen (pk) 70
Koppel (Nm/toeren) 160/1700
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 450x174x164
Wielbasis (cm) 291
Laadruimte lxbxh (cm) 187x137x104
Tilhoogte (cm) 62
Eigen gewicht (kg) 1165
Nuttig laadvermogen (kg) 825
Max. aanhangwagengewicht (kg) 610
Geluidsniveau bij 80/120 km/h 68/73
Acceleratie 0-80 km/h 11,6
Acceleratie 80-100 km/h 14,6
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) 1 op 15,7
CO2-uitstoot (gr/km) 140
Aanschafprijs basismodel (€) 8.990,-
Prijs zoals getest (€) 10.521,-