Bestelautotests

De kersverse International Van-of-the-Year 2011, de Fiat Doblò Cargo, is nu ook in ons land verkrijgbaar als Natural Power. Natuurlijke kracht staat in dit geval voor aandrijving op aardgas. Wat presteert de Italiaan op CNG?

De Doblò Cargo is nog steeds relatief nieuw. Daarom bekijken we ‘m eerst maar eens goed. De lengte valt meteen op, maar de Doblò kwam dan ook naar de redactie in Maxi-uitvoering, met een 35 cm langere wielbasis dan normaal. De designers, onder wie de Duitser met de Nederlandse naam Peter Janssen, hebben een topprestatie geleverd, want zeker het front van de Doblò Cargo ziet er potent en krachtig uit. De auto is in alle dimensies gegroeid, hij ziet er ook flink wat forser uit dan zijn voorganger. Behalve aan de stickers en het logo ‘Natural Power’ is aan niets te zien dat het om een aardgasauto gaat. Dat zie je wel als je even onder de auto kijkt. Daar zijn in totaal 5 tanks van in totaal 130 liter (of 22 kg) keurig weggewerkt. Er zijn ook vier tanks mogelijk, dan herbergt de Doblò 95 liter (16 kg) aan aardgas. Met vier tanks aardgas kom je 270 km ver volgens Fiat, een tankje erbij betekent maximaal 370 km. Er is dan ook nog een benzinetank aan boord van 22 liter, voor nog eens 300 km reikwijdte.

Blue & Me

De cabine is eveneens van modern design, het dashboard is geïnspireerd op de Fiat personenauto’s. Er is voldoende bergruimte in de Doblò, onder meer een vak boven het hoofd. Jammer is dat er maar één bekerhouder is. Apart zijn de deurhendels, die je naar boven moet trekken om de deuren te openen. Onze testauto beschikte Fiats multimediasysteem Blue & Me (in samenwerking met Windows) zat in onze Doblò. Met een USB-stick kan eigen informatie in het systeem worden geladen.

De laadruimte is lekker groot, zeker in deze Maxi uitvoering. Er is 4,1 kuub laadvolume beschikbaar, er mag 935 kg worden geladen. Dat is iets minder dan de dieseluitvoering, maar méér dan menig concurrent met een dieselmotor! In de vergelijkingstest die zusterblad Bestelauto eerder dit jaar uitvoerde met de Doblò en concurrentie uitvoerde, kwam hij als een van de beste naar voren. Jammer is wel dat in de laadruimte nu het reservewiel moet huizen, want onder de auto zitten natuurlijk de gastanks.

Spotgoedkoop
Fiat gebruikt voor deze Doblò met Natural Power standaard een 1.4 T-Jet motor, die zowel kan lopen op euro loodvrij als aardgas (CNG – compressed natural gas). De motor levert maar liefst 120 pk en 206 Nm, hij is pittig en heeft trekkracht zat. Fiat geeft zelf een verbruik aan van 5,9 kg per 100 km, wij reden iets minder zuinig en kwamen uit op 5,4 kg. Nog altijd netjes, want het betekent dat de reikwijdte op aardgas volgens onze berekeningen dik 400 km is, meer dan Fiat zelf aangeeft. Hoe het ook zij, aardgas tanken (dat in steeds meer plaatsen in Nederland kan) is lekker goedkoop. Wij waren voor een volle tank (of tanks dus eigenlijk) precies 17 euro kwijt! Met een totale actieradius van 670 km is de Doblò Natural Power daarom een serieuze optie voor transport in ’t klein.

Specificaties en metingen

Merk                                                                Fiat
Type                                                                Doblò Cargo Maxi SX 1.4 T-Jet Natural Power
Motor                                                               1.4 T-Jet Natural Power
Inhoud (cc)                                                       1368
Vermogen (pk)                                                 120
Koppel (Nm/toeren)                                          206/2000
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                       474 x 183 x 188
Wielbasis (cm)                                                  310
Laadruimte lxbxh (cm)                                       215 x 150 x 128
Tilhoogte (cm)                                                   58
Eigen gewicht (kg)                                             1515
Nuttig laadvermogen (kg)                                   935
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                        1000
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)               63/70
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                               10,5
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                            10,4
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)      5,4 kg/100 km
CO2-uitstoot (gr/km)                                          134
Aanschafprijs basismodel (€)                               17.795,-
Prijs zoals getest (€)                                           19.380,-

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.