De nieuwe Fiat Doblò cargo werd vorig jaar op de IAA in Hannover geïntroduceerd. In februari konden we de nieuwe Italiaanse bestelauto in Italië rijden en nu is deze ook bij de Fiat Professional dealers in Nederland gearriveerd. Tijd voor een test van de nieuwe Doblò Cargo met 105 pk sterke diesel in ons eigen land.
We halen de Doblò Cargo op bij de importeur in Lijnde. De eerste indruk is positief. Er staat een moderne bestelauto met een strakke nieuwe neus, voorzien van fraaie metallic lak en sportieve lichtmetalen velgen. De eerste kilometers stemmen ook zeer tot tevredenheid. De 1.6 dieselmotor met 105 pk pakt goed op, de zesbak schakelt soepel en de motor is bijna niet hoorbaar in het interieur. Overigens blijkt deze motor later ook nog eens lekker zuinig met een gemiddeld verbruik van zo’n 1 liter op 15 km. Door de verbeterde bi-link achterwielophanging worden richels en andere oneffenheden, zoals bijvoorbeeld verkeersdrempels, goed gedempt. Wat betreft het comfort waan je je bijna in een luxe personenwagen. Verder ligt het prettige stuurwiel goed in de hand en zit de bestuurdersstoel met verstelbare lendesteun ook prima. Het zicht naar buiten door de grote voorruit is prettig en overzichtelijk.
Driezits zonder koffie
We worden er zo blij van dat het even tijd wordt voor een koffiestop bij de Starbucks bij tankstation Haarijn tussen Amsterdam en Utrecht. Een lekker Italiaans klinkende koffie besteld en hup terug naar de Doblò. Maar dan een teleurstelling, waar laten we de koffiebeker? Na uitvoerig zoeken en zelfs even de handleiding doorgebladerd te hebben komen we tot de conclusie dat de nieuwe Doblò geen bekerhouder heeft. Wel hele grote flessenhouders in de portieren, maar een eenvoudige holte op het dashboard of uitklapbare houder voor de koffiebeker ontbreekt. Juist een auto die ingezet gaat worden door monteurs en bouwvaklieden, welke in de ochtend graag een verse beker koffie meenemen in de auto. Navraag bij Fiat leert dat deze sneuvelt indien er gekozen wordt voor een tweezits bijrijdersbank. Nu we het toch over deze tweezits bijrijdersbank hebben, het kan handig zijn, maar echt comfortabel is het niet. Wel handig is de neerklapbare leuning van de middelste zitting. Deze dient meteen als armleuning, maar is ook voorzien van een documentenhouder. Ook slim is de benutbare ruimte onder de bijrijdersbank. In en op het dashboard is verder weinig aflegruimte.
Betere looks
Gelukkig bevindt zich boven de voorruit een groot en bruikbaar opbergvak en de vakken in de deuren zijn eveneens goed te gebruiken. In tegenstelling tot sommige andere bestelauto’s heeft deze Doblò Cargo wel in hoogte verstelbare veiligheidsgordels en een haakje voor een jas. Zo hoort het Fiat! De laadruimte is marktconform. Deze Cargo Maxi heeft net wat meer ruimte dan de standaard Cargo. Het scheelt in de lengte toch zo’n 35 cm de Maxi heeft met zijn lengte net wat betere looks. De laadruimte is goed bereikbaar door de twee achterdeuren of de schuifdeur. Al met al is de nieuwe Fiat Doblò Cargo een hele prettige bestelauto. Stil, zuinig en comfortabel. Ons advies is wel om de tweezits-versie te nemen met twee volwaardige voorstoelen. Die zitten beter en bovendien heeft u dan wel de beschikking over een volwaardige bekerhouder.





















Het aardige van de XL uitvoering van de Doblo is dat de XL uitvoering lang en hoog genoeg is om om te laten bouwen tot camper met het bekende kwart tarief voor de wegenbelasting.
Sinds begin augustus rij ik in een nieuwe Fiat Doblò Cargo Professional 1.5 met nog wat opties zoals cruis control. Het is mijn 3e Doblò, maar deze laatste heb ik nieuw gekocht. Het is een groot verschil met mijn vorige Doblò die van bouwjaar 2008 was. Deze nieuwe rijdt als ’n zonnetje is heel zuinig in het verbruik en aanzienlijk stiller en comfortabeler dan de vorige. Ook is hij wat ruimer en handig dat er een 12 volts contact in de laadruimte zit. Ik ben er dan ook heel erg blij mee. Natuurlijk is de derde zitplaats niet voor langere afstanden, maar ingeklapt heb je een aardige armleuning en je passagier ook. Dan toch een klein nadeel? Het tussenschot is zeker in de laadruimte wel erg fors uitgevallen. Dat had wel wat minder mogen zijn. Maar nogmaals ik vind het een TOP wagen die voor mij mag worden gekozen als bestelauto van het jaar 2016.
Hoe komen jullie aan de maten van het laadruim van 200 cm lengte en 128 cm hoogte?
Is dat zelf gemeten? Want in de brochure staat voor de binnenmaten 217 cm lengte en 130,5cm hoog. Vooral die hoogte is belangrijk, want dat zou betekenen dat er een blok van 200x130x20 cm in past, dus dat het tussenschot niet verplicht is.
Ik heb deze auto op het oog, mits het tussenschot er niet in hoeft. Dan maar even nameten. En anders ga ik voor een nieuwe SpaceTourer/ProAce/Traveller.