
Fiat Fiorino 1.3 MultiJet: thuis in de binnenstad
Achterafstraatjes, smalle steegjes en zelfs parkeergarages. De nieuwe Fiat Fiorino voelt er zich met zijn beperkte omvang thuis en ontpopte zich in onze test tot echte binnenstadbewoner.
Fiat lijkt helemaal in de greep van het smakelijke design. Waar het merk op de personenautomarkt lof oogst met de nieuwe 500, kan op de bedrijfsautomarkt hetzelfde gebeuren met de nieuwe Fiorino. Van de forse voorbumper tot de asymmetrische achterdeuren ziet het autootje er bijzonder kek uit.
Maar hip alleen is niet genoeg natuurlijk. Over deze auto is nagedacht. Dat zie je bijvoorbeeld aan de hoge koplampen en de forse bumper die de schade bij kleine aanrijdingen tot een minimum beperkt. De feloranje lakkleur zorgt ervoor dat onze test Fiorino erg opvalt. Wie kijkt naar de dimensies ziet duidelijk dat dit Fiats kleinste is.
Ruim
Die laatste indruk verandert echter als je het interieur binnenstapt. Dat doet zo ruim aan dat je begint te twijfelen aan de afmetingen van de Fiorino. Zoveel binnenruimte in zo’n klein autootje, dat kan toch niet? Het kan wel. Zelfs personen die de twee meter benaderen zitten goed achter het stuur van de Fiorino. Mooi is daarbij dat de stoel goed verstelbaar is en ook het stuur in hoogte en diepte naar wens is aan te passen. De pook zit in het dashboard en is goed bereikbaar. In het dashboard zit een groot dashboardkastje, èn een knop om de laadruimte te vergrendelen. Handig is de uitklapbare documentenhouder op het dashboard, voor dertig euro op de accessoirelijst. Jammer is wel dat airconditioning op geen enkele uitvoering standaard is.
Nakijken
Verbazen doet de Fiorino ook met zijn laadruimte. Die is anderhalve meter lang en kan een dwarsgeplaatste europallet herbergen. Het laadvermogen is met 685 kg hoog. Dat is een waarde die bestelauto’s van een klasse hoger vaak niet halen. De zijdeur zit aan de rechterzijde, de toegang ervan meet 52 x 104 cm. Het volledige tussenschot leunt zo’n 15 cm naar binnen. Handig zijn de vakjes en het uitneembare licht.
Onderweg bewijst de Fiorino zich als een makkelijk bestuurbare, zeer wendbare auto. De draaicirkel van net geen 10 m leent zich prima voor gebruik in de binnenstad. De wielbasis zorgt ervoor dat oneffenheden en verkeersdrempels zich duidelijk laten voelen. De 74 pk sterke 1.3 Multijet diesel doet het onder alle omstandigheden goed en scoort een verbruik van ruim 1 l diesel op 17 km. Da’s wel wat minder dan de 1 op 22 die Fiat zelf opgeeft, maar nog altijd aanvaardbaar. Voor het gebodene is een prijs van 9800 euro scherp. Er zit standaard twee jaar garantie op de Fiorino.
Merk | Fiat |
Type | Fiorino |
Motor | 1.3 MJ |
Inhoud (cc) | 1.248 |
Vermogen (pk) | 74 |
Koppel (Nm) | 190 |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 386x172x171 |
Wielbasis (cm) | 251 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 149x143x118 |
Tilhoogte (cm) | 52 |
Eigen gewicht (kg) | 1.065 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 635 |
Max. aanhangwagengewicht (kg) | 600 |
Geluidsniveau bij 80/120 km/h | –/– |
Acceleratie 0-80 km/h | 11,0 |
Acceleratie 80-100 km/h | 11,8 |
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) | 1 op 17 |
CO2-uitstoot (gr/km) | 119 |
Aanschafprijs basismodel (€) | 9.800 |
Prijs zoals getest (€) | 11.910 |
Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW