Bestelautotests

Ford Transit 280M dc Limited

In deze voetbalrijke tijden is er eigenlijk niets leuker dan na het werk met wat vrienden een wedstrijd bezoeken. Comfortabel naar het stadion reizen is dan wel een voorwaarde. Bestelauto probeerde dat uit met de dubbele cabine versie van de Ford Transit Limited. Is Zuid-Afrika haalbaar?

De Ford Transit kennen we natuurlijk al langer. Hij is een betrouwbare bestelauto die waar voor zijn geld biedt. Niet voor niets is de Transit heel erg veel te zien op de Nederlandse wegen. De aannemer en detailhandel waarderen hem, maar voor wie op zoek naar een goede bestelauto die op comfortabele wijze ook nog personen kan vervoeren, is er sinds een tijdje de Limited-versie van de Transit dubbele cabine. Deze versie ziet er van buiten al chique uit, in een lak van Sea Grey metallic, en een Limited meer uitrusting met onder meer een grille in carrosseriekleur plus mistlampen, 16 inch velgen. In het Launch Pack zitten ook nog opties als glass look panelen en extra brede stootlijsten.

Waar is dat stadion?
In het interieur is er vanwege ‘Limited’ airconditioning, elektrische voorruitverwarming en elektrisch verstelbare plus verwarmde buitenspiegels, een cruise control met bediening op het stuur, automatisch inschakelbare verlichting, een regensensor en een houten vloer met antisliplaag in de laadruimte. Optioneel is het navigatiesysteem, met Bluetooth en aux-aansluiting. Navigatie is erg handig als je een voetbalstadion moet vinden. Het Launch pack omvat ook lederen bekleding, de bestuurdersstoel en bijrijdersstoel zijn achtvoudig verstelbaar en verwarmd. Het is trouwens stil op de achterbank, daar hebben ze niks te klagen, met eveneens lederen bekleding en een knieruimte van 35 cm. Er is dan wel veel ruimte, bergruimte ontbreekt. Er ligt wel mooi tapijt op de vloer.

Parafernalia
De laadruimte is bij een dubbele cabine natuurlijk altijd een compromis. Toch kan de eigenaar van de Transit dubbele cabine gebruik maken van een 185 cm lange laadruimte. Tussen de wielkasten is met 138 cm meer dan voldoende ruimte voor een pallet. Er mag 970 kilogram aan lading mee. Wie ook nog wat oranje parafernalia mee wil slepen, kan een aanhanger van maximaal 2800 kg op de trekhaak zetten. De laadruimte heeft overigens niet alleen een mooie houten vloer, er is ook zijwandbetimmering plus 6 sjorogen.

MVO
Het stadion bereiken we ruim op tijd, dankzij de krachtige 2.2 TDCI vier cilinder diesel van 140 pk. Die levert voldoende power, maar is getuige zijn partnership met een zesversnellingsbak een roetfilter ook ingericht op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Hij is, mede dankzij die zesversnellingsbak, aangenaam stil in de stad en op de snelweg. Bij 120 km/h draait de motor 2250 toeren. Dat resulteert in een verbruik van 1 liter diesel op 11,3 kilometer.

Champions
Het mag duidelijk zijn, ruim op tijd voor de wedstrijd en erg comfortabel bereiken de supporters het stadion. Parkeren gaat erg eenvoudig met de achteruitrijcamera met groot scherm. De Ford Transit Limited biedt al het goede van de Ford Transit, plus nog heel veel meer. Dat voor al die luxe ook een flinke prijs betaald moet worden is duidelijk. Zuid-Afrika is misschien wat ver voor deze auto, maar je speelt er op luxe-bestelautogebied absoluut mee in de Champions League.

 


Specificaties en metingen

Merk                                                                Ford
Type                                                                Transit 280M dc Limited
Motor                                                               2.2 TDCi 16V
Inhoud (cc)                                                       2198
Vermogen (pk)                                                 140
Koppel (Nm/toeren)                                           350/1800
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                        523x197x200
Wielbasis (cm)                                                  330
Laadruimte lxbxh (cm)                                       185x187x142
Tilhoogte (cm)                                                   58
Eigen gewicht (kg)                                             1830
Nuttig laadvermogen (kg)                                   970
Max. aanhangwagengewicht (kg)                        2800
Geluidsniveau bij 80/120 km/h                           65/71
Acceleratie 0-80 km/h                                       9,6
Acceleratie 80-120 km/h                                    9,7
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)     1 op 11,3
CO2-uitstoot (gr/km)                                         n.b.
Aanschafprijs basismodel (€)                             26.500
Prijs zoals getest (€)                                         30.200

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.