
Ford Transit TDCi 350L: niet bang zijn!
De 200 pk grens is sinds kort doorbroken in het land der bestelauto’s. Elders op Bestelauto.nl leest u over de Mercedes-Benz Vito (204 pk), nu is het de Ford Transit die met een motor met 200 paardenkrachten ter redactie arriveert. 200 pk, da’s bijna om bang van te worden.
Een van de nieuwtjes van Ford op de vorig jaar gehouden BedrijfsautoRAI was een nieuwe, 3.2 liter grote TDCi turbodiesel van 200 pk. De motor zorgde ervoor dat Ford flink wat aanpassingen aan het model moest doorvoeren om de motor en bijbehorende krachten en belasting in de Transit zonder problemen te laten werken. Zo heeft onze test-Transit met 700 kg lading een nieuwe voorbumper (nu uit één stuk) en bumperstootbalk, nieuwe hitteschilden, een iets ander openingspaneel voor het vernieuwde radiatorrooster, een gewijzigde luchtinlaatopening, een ander uitlaatsysteem en een nieuw koelsysteem. Ook is de ophanging aangepast aan de gewichtsverdeling van de nieuwe motor en de trillingen van de motor zijn gereduceerd door het aanbrengen van zogeheten ‘noise transfer paths’.
Krachtpatser
De motor is zoals gezegd een krachtpatser: 200 pk en een koppel van 470 Nm, dat bereikt wordt 1700 tot 2500 t/min. De Transit is echter geenszins een racemonster, want Ford biedt deze motor enkel op de uitvoeringen met achterwielaandrijving en met middellange tot extra lange wielbases en hogere laadvermogens. Het verbruik verklappen we alvast: met lading achterin kwamen we tot 1 op 8 kilometer. Da’s acceptabel. De motor is gekoppeld aan een nieuwe uitvoering van de Durashift zesversnellingsbak. Ford gebruikt een nieuw vliegwiel met dubbele massa en een nieuwe koppeling, afgesteld op hogere koppel van de nieuwe motor. De laadruimte is toegankelijk via twee achterdeuren en een zijdeur. De Transit, verlengd en met hoog dak, biedt een uitstekend laadvolume.
Projectiel
Dan de weg op. De Transit heeft het weggedrag van een personenauto, zelfs met die lading achterin. Dat is een prestatie van formaat, maar tegelijk ligt er een gevaar op de loer: overschatting van situaties door het comfort. Je duikt makkelijk te snel een bocht in of gaat met een flinke vaart een rotonde op. En dan merk je toch dat je met 700 kg achter je rug rondrijdt. Ford monteert standaard ESP op de Transit, en er is ook nog Active Yaw Control (AYC), Roll Over Mitigation (ROM), Roll Movement Intervention (RMI) en Hydraulic Brake Assist (HBA). Om alles in goede banen te leiden heeft Ford Load Adaptive Control (LAC, ladingafhankelijke regeling) ontwikkeld. Prachtig natuurlijk, maar het blijft nodig om je gezonde verstand te gebruiken als je met 200 pk en 700 kg rijdt. Moeten we dan bang worden voor deze Transit? Nee, natuurlijk niet, want wij gaan ervan uit dat u dat gezonde verstand gebruikt. Wat wel zeker is, is dat Ford met deze nieuwe Transit in heavy-uitvoering een soort oceaanstomer heeft die voor de concurrentie een flinke Angstgegner zal zijn.
Merk | Ford |
Type | Transit 350 L |
Motor | 3.2 TDCI 200 pk |
Inhoud (cc) | 3.199 |
Vermogen (pk) | 200 |
Koppel (Nm) | 470 |
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) | 568x197x238 |
Wielbasis (cm) | 373 |
Laadruimte lxbxh (cm) | 335x175x187 |
Tilhoogte (cm) | 63 |
Eigen gewicht (kg) | 2.040 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 1.460 |
Max. aanhangwagengewicht (kg) | 2.800 |
Geluidsniveau bij 80/120 km/h | 66/73 |
Acceleratie 0-80 km/h | 11,8 |
Acceleratie 80-100 km/h | 9,5 |
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) | 1 op 8 |
Aanschafprijs basismodel (€) | 26.800 |
Prijs zoals getest (€) | 32.700 |
Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW