Bestelautotests

Ford Transit CityBox 350 L4H1

1

Het goederenvervoer verandert snel. Er is een trend naar kleinere voertuigen zichtbaar, plus een behoefte aan schone en wendbare voertuigen voor in de stad. Bestelauto gaat precies daarom de stad in met een splinternieuwe Ford Transit met CityBox opbouw.

Het is alweer even geleden dat we in de Ford Transit hebben gereden, dus nemen we even de gelegenheid om hem weer eens goed te bekijken. Wat opvalt is de forse neus met een grote grille. Dat is niet voor niks. De Transit tweetonner wordt ook in Amerika op de markt gebracht, en in het land van Trump houden ze wel van groot en stevig. De trapezevormige grille is groot om esthetische redenen, maar ook luchtkoeling te brengen voor de Euro 6 motor. Want ja, deze Transit is voorzien van een nieuwe Euro 6 tweeliter viercilinder motor, die valt onder een lijn die Ford EcoBlue heeft gedoopt. Hij levert maar liefst 130 pk en heeft met 385 Nm mooi 35 newtonmetertjes meer dan de oude 2.2 liter motor.

Connected
Als we naar binnen klimmen hebben we wel iets van een aha-erlebnis: dit is ontegenzeggelijk een Ford-interieur. Het kleine, maar fijn in de hand liggende stuur, de goed zittende en goed verstelbare stoel, de vele opbergruimte, de beker- en flessenhouders, het is allemaal wat we van Ford kennen en het is goed het weer tegen te komen in deze Transit. Natuurlijk is deze Transit helemaal bij de tijd met connectiviteit via BlueTooth, VoiceControl en aansluitingen voor telefoon of andere elektronica. In het multimediasysteem vinden we navigatie, maar ook DAB+ en SYNCIII. De bestuurdersstoel is voorzien van verwarming en tussen de stoel en de bijrijdersbank zit een 230V aansluitpunt. Dat is een extra van 100 euro, maar volgens ons wel een goede bestede in deze tijd dat je alles maar moet opladen. De cabine van de Ford is uitermate comfortabel. Het enige dat we misten was een handgreep aan de A-stijl die het instappen wat makkelijker maakt.

Box
Direct achter de cabine vinden we een mooie opbouw: een CityBox Aluminium, goed voor een laadvolume van maar liefst 20 kubieke meter. De boxopbouw ziet er mooi strak uit, met afgeronde profielen. Voor optimale aerodynamica is een mooie dakspoiler op de cabine gemonteerd. Onder de box is aluminium onderrijbeveiliging gemonteerd, de spiegels van deze Transit zijn extra breed. Wel zo veilig in stedelijk gebied. De boxopbouw heeft twee toegangspunten. Aan de rechterzijde van de CityBox zit een grote, vast te zetten en af te sluiten deur. De achterzijde van de CityBox wordt afgesloten door een dHollandia laadklep. Een stevig en rigide exemplaar. De Box zelf heeft een lichtdoorlatend dak. Dat is fijn overdag, maar in de vroege ochtend kun je het ontbreken van kunstmatig licht wel eens als een nadeel ervaren. Dat is echter ongetwijfeld optioneel te bestellen. Met een laadlengte van 422 cm kunnen er veel lange zaken mee. Het laadvermogen is bij deze configuratie 845 kg. Daar kun je heel veel voor vervoeren, maar wie zware goederen transporteert moet wel waken voor overbelading. De CityBox is aan de binnenzijde voorzien van latbetimmering en horizontale vastzetrails.

Souplesse
Ford heeft de naam fijn rijdende auto’s te maken, en daar is deze Transit geen uitzondering op. Hij toont zich ondanks zijn hoge opbouw heel stabiel, maar dat kan ook komen door het standaard Side Wind Stabilisation systeem. Het onderstel verwerkt oneffenheden in de weg zo dat ze maar miniem voelbaar zijn in de cabine. Ford bereikt haar uitstekende weggedrag door toepassing van onder meer ESP met Curve Control en Roll Stability Control. In de stad is het met de Ford heerlijk rijden. Dankzij de brede spiegels is manoeuvreren ook goed te doen, zo ervaren wij bij een rondje binnenstad. Op de snelweg zorgt de 2.0 liter motor voor snel optrekken. Echt scheuren is er niet bij: met moeite haalt de Transit de 120 km/h. Misschien zit daar nog wat rek in, want onze testauto was brandnieuw, met maar 500 km op de teller. Het verbruik is met 1 liter op 8,4 km nog niet geweldig, maar ook dat verbetert hopelijk als de auto wat beter ingereden is. Een Euro 6 motor betekent ook Adblue tanken. Ford adviseert om de tien tankbeurten diesel ook wat Adblue te tanken. Het infodisplay waarschuwt overigens ook om dat tijdig te doen. Wie geen Adblue tankt, kan op den duur niet verder rijden uit bescherming van de motor.

De Ford Transit met CityBox komt op een moment dat veel vervoerders uitkijken naar een wat kleinere bedrijfsauto, goed voor kleine zendingen, al dan niet gevoed door e-commerce. De Transit in de geteste configuratie voldoet aan dat profiel en, belangrijk, voelt zich helemaal thuis in de binnenstad.


1 reactie op “Ford Transit CityBox 350 L4H1

  1. G. Teelker. schreef:

    Zit er goed uit !! klink ook allemaal goed.
    Rijd momenteel met een grote aanhanger.
    Dit zou zo maar een optie zijn voor ons.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.