
De Ford Transit Connect doet het al heel lang prima op de Nederlandse bestelautomarkt, maar de auto had de laatste jaren wat te lijden van zijn uiterlijk. Waar andere bestellers steeds meer ronde vormen kregen, bleef de Transit een wat hoekig hok. Ford heeft nu met succes wat cosmetische chirurgie toegepast. Zo kan de Transit Connect nog wel even mee.
Zelden een bestelauto gezien die zoveel pragmatisme uitstraalde als de Transit Connect. ‘Ik ben een bedrijfsauto, niks meer, niks minder’, zo leken alleen al de koplampen boekdelen te spreken. Rechttoe, rechtaan, geen franje. De Transit Connect was kwalitatief prima, maar qua uiterlijk een grijze duif. Tot nu. Want de make-over die Ford de Transit Connect gaf mag zeer geslaagd worden genoemd. De neus van de Transit Connect lijkt wel door een Hollywood-chirurg behandeld. Dat ziet er véél beter uit. De ronde grille, de koplampen komen beter uit de verf en de bumper steekt brutaal iets naar voren. De bumper is gestoken in het Avalon-blauw van de carrosserie. Ook de achterlichten zijn verfraaid. Net als de stootstrippen aan de zijkant en de nieuwe velgen. De Transit Connect past volgens Ford nu weer helemaal in het ‘kinetic design’ dat de firma aanhangt.
Van binnen maakt de Transit Connect al net zo’n verbetering door. Het dashboard is fors vernieuwd. Het middengedeelte ervan steekt nu meer naar voren toe, waardoor veel knoppen beter bereikbaar zijn voor de bestuurder. Drie grote ventilatieopeningen zijn boven op het dashboard geplaatst. In onze trend was de bovenzijde van het dashboard blauw gekleurd, in een zelfde tint als de bekleding. Dat geeft een frisse, dynamische uitstraling. Goed voorbeeld hoe je met weinig ingrepen een optimaal resultaat kunt behalen. In het dashboard van deze auto zit ook een Easy Sound Systeem 600 met navigatie en Bluetooth Voicecontrol voor de telefoon. Mooi, als optie verkrijgbaar, maar er is goed mee te werken.
In de laadruimte van de Transit Connect is niks veranderd. Het blijft een ruime plek voor de lading, tussen de wielkasten past een europallet. Onze Transit Connect had helemaal geen zijschuifdeuren. Jammer dat die uitsluitend optioneel te verkrijgen zijn. Eén standaard zijdeur kan er toch wel af, meneer Ford? Het laadvermogen is met 655 kg in orde. Naar wens is het uit te breiden tot 925 kg.
Onder de motorkap ligt een 1.8 TDCi common rail diesel, die nog uit het vorige model stamt. Die levert 90 pk, voldoende voor de meeste klussen. Een roetfilter is niet standaard, maar als optie te verkrijgen. Deze auto had zo’n gesloten roetfilter. Het koppel ligt op 220 Nm bij 1750 toeren. In de test reden wij met deze motor een verbruik van 1 liter diesel op 14,9 km, een nette prestatie, maar ook niet meer dan dat. Jammer is dat Ford van de gelegenheid geen gebruik heeft gemaakt een zesversnellingsbak te monteren in de Transit Connect. Die is er wel bij Fords personenauto’s, en draagt bij aan minder uitstoot, lawaai en verbruik.
De Transit Connect rijdt prima en is zeker met het verbeterde interieur fijn om in te rijden. De auto kan zo wel weer even mee. Veiligheidsvoorzieningen als ESP, Traction control en Hill Start Assist zitten nu ook op de Transit Connect, maar daar moet wel extra voor betaald worden. Wie nu naar de dealer wil snellen om zo’n nieuwe Transit Connect te halen, moet minimaal 11.700 euro meenemen. De hier gereden Trend-uitvoering kost minimaal 13.050 euro.
Specificaties en metingen
Merk Ford
Type Transit Connect T200S Trend
Motor 1.8 TDCi commonrail diesel
Inhoud (cc) 1753
Vermogen (pk) 90
Koppel (Nm/toeren) 220/1750
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 428 x 180 x 182
Wielbasis (cm) 267
Laadruimte lxbxh (cm) 165 x 148 x 120
Tilhoogte (cm) 61
Eigen gewicht (kg) 1385
Nuttig laadvermogen (kg) 655
Max. Aanhangwagengewicht (kg) 1200
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA) 66/71
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 11,3
Acceleratie 80-120 km/h (sec) 12,2
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) 1l op 14,9 km
CO2-uitstoot (gr/km) 168
Aanschafprijs basismodel (€) 14.050,-
Prijs zoals getest (€) 16.550,-
Alle prijzen excl. BPM en excl BTW