Bestelautotests

Ford Transit Connect Trend 1.5 TDCi 120 pk

2

Langzamerhand komen er meer bestelauto’s die voldoen aan de Euro 6-uitlaatgasemissienorm. Ook Ford levert nu de Transit Connect die schoner is dan voorheen. Bovendien introduceert het merk nu een automaat in deze compacte klasse. Tijd voor een nadere kennismaking.

De Ford Transit Connect is geen onbekende. We hebben dit model al vaker getest en roemen nog steeds het weggedrag, comfort en het moderne interieur. Hadden we in het verleden nog kritiek op de drukke middenconsole en het kleine navigatiescherm, met het nieuwe 6 inch kleurennavigatiescherm met touchscreen is het veel beter leven. Het HD-scherm is groter en dichterbij geplaatst. Het omhelst niet alleen de navigatie, maar ook de radio en telefoonbediening. De navigatie is echt sterk verbeterd, met mooie kaartweergave en een eenvoudige bediening. Wel was het even zoeken naar de SD-kaartje dat zich onder de middelste stoel bevindt. Daar bevinden zich ook twee USB-aansluitingen. De telefoon is snel via Bluetooth te koppelen (of via USB) en via SYNC II met spraaksturing te bedienen. Jammer is dat bij de radiobediening er weer veel digitale knoppen verschijnen. Maar ook hier kan de spraaksturing van SYNC II een uitkomst bieden.

Bij de tijd
Op het gebied van veiligheid en assistentiesystemen is de nieuwe Connect helemaal bij de tijd. Onder de titel Driver Assistance Pack IV vallen onder meer zaken als verkeersbordherkenning, dodehoek-waarschuwing, rijbaanassistent en automatisch inschakelbare koplampen. De verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition), geeft de bestuurder via de display tussen de toerenteller en snelheidsmeter, informatie over de laatst gesignaleerde snelheidslimiet, annuleringssignalen en inhaalbeperkingen. Ook de dodehoekfunctie (Blind Spot Information System) waarschuwt de bestuurder als een passerend voertuig zich links of rechts van de auto in de blinde hoek bevindt. En het Lane Keeping Alert systeem voorkomt dat op hoge snelheid onbedoeld de rijbaan wordt verlaten. Al deze systemen werken prima en naar behoren. Alleen het automatisch inschakelen van de koplampen (Auto High Beam) hebben we maar uitgeschakeld. Tegemoetkomend verkeer had soms toch wel moeite met het wat trage uitschakelen van groot licht naar dimlicht.

Een ander puntje van kritiek is nog steeds de dubbele bijrijderszitting. Ten eerste is het krap qua zitruimte en ten tweede is het geen zitting om een lange rit mee te rijden. De zitting is vlak en biedt weinig steun. Wel handig hiervan is de opklapfunctie, waardoor er extra bergruimte ontstaat.

Powershift
Nieuw voor de Transit Connect is de Powershift automatische transmissie. Deze is momenteel alleen verkrijgbaar in combinatie met de eveneens nieuwe 1.5 TDCi dieselmotor met 120 pk. En dat is geen straf! De automaat schakelt snel en soepel op en bij hogere snelheden houdt de zesde versnelling het toerental lekker laag. In stadsverkeer schakelt de automaat ook adequaat en het start-stop systeem werkt naar behoren. Er zit een sportstand op deze automaat en deze is eigenlijk overbodig. In de normale stand is deze Transit Connect al meer dan vlot, mede dankzij het grote koppel van 300 Nm.

tabel_ford

Anticiperen
Uit eerdere testen die wij de afgelopen twee jaar hebben uitgevoerd bleek dat de Ford Transit Connect telkens weer uitblonk qua brandstofverbruik. Wie er een beetje op anticipeerde kon met de handgeschakelde versie richting de 1 op 20 km gaan. En daar valt deze ‘schone’ Euro 6 versie een beetje door de mand. Tijdens de testperiode kwamen we zowel volgens de boordcomputer als het werkelijke verbruik uit op 1 liter diesel op elke 15 km. Euro 6 mag dan wel schoner zijn, zuiniger is het in ieder geval niet. De kans is groot dat dit deels aan de automaat ligt, want tijdens een test met de nieuwe Volkswagen Caddy met DSG-automaat, bleef ook deze fors achter qua verbruik ten opzichte van de handgeschakelde concurrentie. Misschien dat de andere Euro 6 dieselmotor die Ford in de Connect levert (100 pk) in handgeschakelde versie dit weer een beetje kan goedmaken.


2 reacties op “Ford Transit Connect Trend 1.5 TDCi 120 pk

  1. Pinkse schreef:

    Helaas slijt de condenser erg snel

  2. Holm schreef:

    Het type laat niet eens de volle ford garantie op de distributie gelden. Hun eigen woorden 250000 km of 10 jr moet het meekunnen gaan. En wat blijkt 210000 km en 4 jr oud. En wat doet de ford Lelystad niets, dan alleen maar een rekening sturen. Gewoon schandalig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.