Bestelautotests

Ford Transit Courier Trend 1.0 EcoBoost

Ford heeft in een paar jaar tijd een compleet nieuwe generatie bestelauto’s geïntroduceerd. Als allerlaatste werd de meest compacte Ford Transit Courier op de markt gebracht. Bestelauto nam hem een weekje mee, zette hem in voor vrijwilligerswerk en oogstte daarbij de nodige opgestoken duimen.

Ford Transit Courier 2014

Iedereen kent het sprookje wel van Klein Duimpje. Een klein maar dapper ventje dat zijn broertjes en zusjes redt en het zelfs van een reus wint. Ook de Ford Transit Courier zien wij als een kleine, maar dappere bestelauto die bepaalde taken in de transportketen goed aan kan zoals stadsdistributie, bezorgdiensten voor het mkb of als bedrijfswagen voor servicediensten. Onze testwagen was voorzien van de 1.0 liter driecilinder EcoBoost-motor, met een vermogen van 100 pk. Wat loopt deze motor lekker en wat is deze stil! Wel is het zaak niet onder de 1.500 toeren te komen, daarboven is voldoende koppel voorhanden. Een gemiddeld verbruik in de testperiode van 1 liter op 15 km vonden wij niet slecht, temeer daar de auto regelmatig in de stad reed en op korte afstanden. Bovendien is een benzinemotor meer welkom in menige binnenstad dan een diesel, en ook niet onbelangrijk: deze is gewoon voordeliger in aanschaf. Voor de veelrijders levert Ford ook twee dieselmotoren, met vermogens van 75 pk of 95 pk.

Betaalbaar comfort

Ford Transit Courier 2014In de knusse cabine is het een en al verwennerij. Ford had deze Courier opgeleukt met een aantal comfort verhogende pakketten, die ook nog eens heel betaalbaar blijken te zijn. Onze testauto bereikt daarmee het niveau van een luxe personenwagen. Wat te denken van geregelde airco, stoelverwarming, SYNC-systeem, navigatie, achteruitrijcamera en een verwarmde voorruit? De stoelen zitten bovendien prettig, zijn goed te verstellen en er is voldoende aflegruimte in de deuren, de middenconsole en in een groot vak boven de voorruit. Tot nu toe alleen maar plusjes voor deze Ford, maar er zijn ook wat minpuntjes. Zo ontbreekt een haakje voor een jas en zijn de veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar. Meer ergerlijk is dat ’s avonds in het donker, de binnenspiegel het licht reflecteert dat weerspiegelt in het raampje van het tussenschot. Lampen van tegemoetkomende auto’s worden dus weerkaatst in de binnenspiegel. Irritant en het zorgt voor een schrikeffect.

Compact en vierkant

De laadruimte van de Courier is compact, maar wel mooi vierkant van vorm. Volgens de technische gegevens heeft deze een inhoud van 2,3 m3 en bedraagt het laadvermogen volgens Ford 660 kg. Kijken we naar de cijfers van de RDW dan blijft er 502 kg laadvermogen over. Wel wat minder, maar in de praktijk genoeg voor de nodige dozen, stapelbare bakken of een Europallet. Er bevinden zich zes sjorogen in de laadruimte. Deze is goed verlicht door optionele led-verlichting. De stalen tussenwand komt wel wat ver naar binnen, waardoor vooral de opening van de schuifdeuren niet overhoudt. Voor wie vooral veel stadsverkeer en met kleinere en lichte lading rijdt, is deze Courier uitermate geschikt. Wij zien vooral kansen voor het klein mkb-segment zoals bakkers, apothekers, maaltijdbezorgers, servicemonteurs en bloemisten. Die kunnen met zo’n kleine maar dappere besteller goed uit de voeten.

Tabel Ford Transit Courier

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.