Bestelautotests

Ford Transit Custom Sport

Ford heeft er inmiddels een traditie van gemaakt regelmatig sportieve uitvoeringen van haar bestelauto’s op de markt te brengen. Ook van de Transit Custom is inmiddels een adrenalineversie verkrijgbaar: de Sport. Bestelauto gaf ‘m de sporen.

Jaren geleden reden we al eens met een Transit Connect Sport, later nog eens met een Transit Sport. Die zagen er best goed uit, maar als we deze nieuwe Transit Custom Sport zien zijn we toch even stil. De lak in ‘Race Red’ zorgt ervoor dat de auto erg goed voor de dag komt en meteen de aandacht trekt, of hij nou stilstaat of rijdt. De zwarte striping geeft de auto een stoere, sportieve uitstraling, maar het charisma wordt pas echt positief beïnvloed door de sport styling kit, bestaande uit een sportieve voorbumper, zijskirts en wielkastverbreders, natuurlijk in de kleur van de carrosserie. Uit die brede wielkasten steken forse banden met 18 inch lichtmetalen velgen. De banden zijn maat 235/50 R18. Kortom, een meer dan sportief voorkomen voor deze auto. De Transit Custom Sport is alleen verkrijgbaar met een korte wielbasis. En dan komt een eerder punt weer naar voren: met de korte wielbasis en door de vorm van de carrosserie komt de Transit Custom wat gedrongen over.

Partner
De Transit Custom is een prettige partner om dagelijks mee op weg te gaan. Er zijn weinig bestelauto’s waarvan het weggedrag dat van een personenauto benadert of zelfs evenaart, maar de Transit Custom hoort bij die elite. Dat is bij deze Sport niet anders. Prettig is dat onder de motorkap een 2.2 TDCi diesel huist die maar liefst 155 pk levert. Dat draagt bijzonder bij aan de sportieve ervaring. Het duurt maar negen seconden eer we 80 km/u rijden, de sprint van 80 naar 120 duurt iets langer. Ook bij normaal rijgedrag is de motor soepel, er is een koppel van 385 Nm beschikbaar vanaf 1600 t/min. Al rijdend kwamen wij aan een gemiddeld brandstofverbruik van 1 liter op 13,5 kilometer. Aan de veiligheid is ook gedacht, met onder meer Lane Keeping Alert en Driver Alert als onderdeel van het optionele Driver Assistance Pack. Slim zijn toepassingen als Load Adaptive Control en Torque Vectoring Control. Wie achter zijn sportieve Transit Custom een aanhanger wil meenemen heeft baat bij het Trailer Sway Control dat bij de optionele trekhaak hoort.

Voorlezen
In de cabine van de Transit Custom Sport Van komen we het bekende interieur tegen. Dat straalt een dynamiek uit dat uitstekend past bij een auto als deze. Fijn zijn de deels met leer beklede stoelen. Het wordt nog comfortabeler met de 8 weg elektrische verstelbare bestuurdersstoel. Handig zijn ook de 220 V aansluiting tussen de stoelen, de geheime opbergruimte onder de rechterstoel en het Sync Voice Control systeem, waarmee je echt, net als in de reclame, je sms’jes kunt laten voorlezen. Achter het tussenschot komen we een mooi ingerichte, bijna 6 kuub grote laadruimte tegen. In het tussenschot zit een handig luik waarmee lange lading tot onder de passagiersbank kan worden gelegd. De LED-verlichting is optioneel maar wel erg handig.

De Ford Transit Custom heeft zich allang bewezen als een van de beste bestelauto’s die momenteel op de markt is. De Sport is zijn sportieve, hip geklede broertje. Hij biedt net dat beetje schwung dat sommige ondernemers graag laten zien. De Transit Custom Sport Van is er vanaf 27.350 euro. De versie zoals wij ‘m reden kost 29.525 euro.

spectabel

 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.