Bestelautotests

Ford Transit Custom

1

Met een nog nooit eerder vertoonde puntenscore werd de Ford Transit Custom verkozen tot International Van of the Year 2013. Is de nieuwe Transit echt zo goed? Bestelauto klom als eerste aan boord van Fords nieuwe besteller.

Ford heeft er echt alles aan gedaan om met een geheel nieuwe bestelauto op de markt te komen. De Transit Custom is totaal anders dan zijn voorganger, en ook de opzet van het Transit-gamma is drastisch gewijzigd. De Transit Custom moet het de Vito en Transporter moeilijk maken, de grotere Transit, die later dit jaar komt, moet de Sprinter en Master schrik aanjagen. Het front van de nieuwe Transit Custom is zeer dynamisch vormgegeven, met een redelijk agressieve uitstraling. De lijnen van de carrosserie komen vooral goed naar voren bij lichte carrosseriekleuren, in het donkerblauw van ons testmodel vallen ze wat weg. De Transit Custom die Bestelauto eerder dit jaar reed was voorzien van een lange wielbasis. Dat betekent een totale voertuiglengte van 5,34 m en een wielbasis van 3300 m.

Vijf sterren
Niet alleen het exterieur is totaal nieuw, ook bij het interieur is dat het geval. Het dashboard en stuurwiel zijn geïnspireerd of zelfs deels afkomstig uit de Ford Focus. Het geheel ziet er goed uit, maar plek voor een A4 documentenbak is er niet. Wel is de leuning van de bijrijdersbank neer te klappen en te gebruiken voor documenten of een tablet. Gebleven zijn de handige bekerhouders, plus twee plekken voor anderhalve literflessen. Op deze Transit zat een Safety en Comfort Pack, wat onder meer een 8-weg verstelbare bestuurdersstoel inhoudt, plus gedeeltelijk leren bekleding en zij- en gordijnairbags. Comfort en veiligheid van hoog niveau dus. Dat laatste werd overigens bekroond door EuroNCap, dat de Transit Custom als enige besteller vijf sterren gaf na crashtests. De Limited-versie van deze testauto zit standaard vol met luxe en handige zaken, zoals lichtmetalen velgen, een dubbele accu, cruisecontrol en Sync Voice Control. Het prachtig gekleurde navigatiesysteem staat centraal in het dashboard.

Start-Stop
De Transit Custom is mede gericht op het ontzien van het milieu. De 2.2 TDCi motor van 125 pk is bijvoorbeeld gekoppeld aan een zesversnellingsbak, maar op onze auto ook aan het optionele Acceleratie Controle. Dat systeem voorkomt dat de auto onbedoeld snel accelereert bij nul- of deellast. Het systeem kan 5 tot 15 procent brandstof besparen. Net zo besparend is het Auto-Start-Stop systeem en de snelheidsbegrenzer. Die staan beide standaard aan, de topsnelheid is dan begrenst op 115 km/u. Wie harder wil op de snelweg, moet de knop links op het dashboard even omzetten. Ook met al deze duurzame middelen is de motor van de Transit Custom fel genoeg en heeft hij met 350 Nm koppel voldoende trekkracht. Het verbruik kwam in het natte winterweer uit op 1 op 13.

Luik
De laadruimte is toegankelijk via twee achterdeuren en een zijschuifdeur rechts. De laadlengte is een aangename 283 cm. Voor extra lange goederen kan in het tussenschot een luik worden opengeklapt, waarna 65 cm extra laadlengte onder de rechtervoorstoel beschikbaar is. Die ruimte kan overigens ook worden bereikt door in de cabine de zitting van de stoelen omhoog te klappen. Die kan dus ook gebruikt worden om spullen op te bergen die uit het zicht moeten blijven. Onze laadruimte was volledig afgetimmerd en voorzien van 4 felle LED-lampen. Die zijn tegen meerprijs verkrijgbaar, maar maken werken in de nog duistere morgen erg aangenaam. Het laadvermogen van ons 2,9 tons model bedraagt 943 kg.

De wielophanging en de besturing zijn nauwkeuriger dan voorheen afgesteld. Ook de torsiestijfheid is toegenomen met 37 procent en dat alles komt het rijgedrag van de Transit Custom zeer ten goede. Hij rijdt echt als een personenauto, en dat zorgt er mede voor dat de Ford Transit Custom zonder overdrijven als de nieuwe maatstaf in dit segment kan worden gezien.


Specificaties en metingen

Merk                                                                 Ford
Type                                                                 Transit Custom L2H1 2.2 TDCi
Motor                                                                2.2 l commonrail diesel
Inhoud (cc)                                                        2198
Vermogen (pk)                                                   125
Koppel (Nm/toeren)                                            350/1450
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                         534 x 199 x 200
Wielbasis (cm)                                                   330
Laadruimte lxbxh (cm)                                        283 x 169 x 139
Tilhoogte (cm)                                                    55
Eigen gewicht (kg)                                              1957
Nuttig laadvermogen (kg)                                    943
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                         2500
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)                64,8/70,6
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                11,5
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                             12,3
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)      1 op 13,1
CO2-uitstoot (gr/km)                                          183
Aanschafprijs basismodel (€)                              25.350,-
Prijs zoals getest (€)                                          27.750,-

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW


 


 


1 reactie op “Ford Transit Custom

  1. lacaeyse henk schreef:

    We zouden een Ford custom Multi Use KORTE versie kopen maar we zouden zeker moeten zijn dat de knieruimte tss voorst en achterste zetel hetzelfde is als bij de lange versie (ongeveer 30 cm).
    Bij Renault en Opel gaat daar 10 cm af !!

    Blijkt dat de motor van Ford het vlug laat afweten (in vergelijking met de transporter van volkswagen.

    Dank u alvast voor uw antwoord !!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.