Bestelautotests

Isuzu NLR 85 AL E chassis cabine

Het Japanse Isuzu vernieuwde eerder dit jaar de N-Series, een lichte truck die zowel in 3,5 tons, 5,5 tons als 7,5 tons versie leverbaar is. Bestelauto.nl reed een tijdje rond met het allerlichtste model, een NLR 85 AL E, met een NEES2 elektronische versnellingsbak.

Volgens Isuzu moet de N-Series de ‘nieuwe standaard in lichte trucks’ zijn. Wie de N-Series ziet, kan niet anders beamen dan dat hier echt een truck staat. De cabine is er echt een van het frontstuurtype, dat je niet zo vaak meer tegenkomt onder de 3,5 ton. Onze testauto had een City Cab, de kleinste soort, wat wil zeggen dat de cabine van buiten slechts 1770 mm breed is. Lekker compact dus. De totale lengte bedraagt 4735 mm en dat zorgt ervoor dat er met deze auto prima te combineren is in binnensteden met smalle straatjes. Onze testauto was, zoals u op de foto’s kunt zien, voorzien van een open laadbak. Er kan op het chassis ook een boxopbouw worden geleverd. De maximale lengte en breedte van een opbouw mag 3497 mm bij 1982 mm zijn.

Ruim
De City Cab mag dan wel niet de grootste cabine van de N-Series zijn, aan de binnenzijde is hij verrassend ruim. Zeker door het grote glasoppervlak komt er veel licht naar binnen en is er voldoende zicht. De spiegels op ons model waren elektrisch verstelbaar en verwarmbaar, van grote waarde in decemberweer. Naast de bestuurder kunnen er nog twee (niet al te dikke) mensen mee op de bijrijdersbank. Het zitcomfort hebben we in deze klasse wel eens beter meegemaakt. Het stuur staat net als in een echte truck tamelijk vlak. Slordig is dat het ook bij rechte wielstand scheef staat. Boven het hoofd zijn handige bergvakken ingeruimd. Verder moet de chauffeur het doen met bergvakken in de deuren en wat ongebruikte DIN-vakken. Ergonomisch heeft de N-Series wat onhebbelijkheden van de vorige generatie over genomen. Zo is de instaptrede nog altijd te ver naar voren geplaatst en openen de deuren 90 graden. Lijkt handig, maar je moet flink uit de cabine hangen om de deur dicht te slaan. Frontstuurtrucks worden nogal eens bekritiseerd vanwege hun vermeende onveiligheid. Bij een frontale botsing is de chauffeur al snel kwetsbaar. Ondanks dat er twee airbags zijn en een bescherming van de knieën van de bestuurder, blijft een motorblok voor je toch altijd een betere buffer.

Draaicirkel
Een kenmerk van een frontstuurtruck is ook dat je boven de vooras zit. Bij de Isuzu betekent dat dat je bij oneffenheden in de weg flinke klappen kan krijgen. Het weggedrag van de Isuzu is netjes. Achter heeft hij een enkele as. Het laadvermogen van dit model een alleszins acceptabele 1300 kg, maar dat wordt met een opbouw natuurlijk wel iets lager. Het grote voordeel van een frontstuurtruck als deze Isuzu is de overzichtelijkheid in krappe straatjes èn de kleine draaicirkel: 9,7 meter. Wie ondanks de prima spiegels en de bij dit model goede overzichtelijkheid van de auto toch bang is voor dodehoek-ongelukken, mag zich rijk gezegend weten met de onderrijbeveiliging aan weerskanten van het chassis. Deze NLR was voorzien van een 3.0 liter common rail diesel met bijna 150 pk en een koppel 375 Nm. Een prima motor, al is 120 km/h op de snelweg in onbeladen toestand al een hele toer. De motor is in deze auto gekoppeld aan de NEES2 Easy Shift automatische versnellingsbak. Dat blijkt een intelligente bak, die snel opschakelt en soms al bij 60 km/h in de vijfde versnelling wil rijden. Enkel bij flink gas geven wil de elektronica het spoor nog wel eens bijster raken en fluks terugschakelen. Wie snel wil accelereren kan desgewenst ook met de hand door de gangen heen. Voor een meerprijs van 1300 euro is NEES2 zeker te overwegen. Het verbruik van de testauto is met 1 op 9 redelijk. De motor is trouwens voorzien van een zelfregenererend roetfilter. De motor voldoet aan de Euro 4 emissie-eisen.

Garantie
De prijs van de Isuzu NLR 85 AL E ligt op net geen 21.000 euro Daarbij krijgt de koper 2 jaar basisgarantie en drie jaar verlengde garantie op de complete aandrijflijn. Dat lijkt welhaast een absoluut bewijs van technische kwaliteit. Eén ding is zeker: wie een betrouwbaar, klein en wendbare truck met prima prestaties wil, heeft een goede aan de Isuzu N-Series.
 

Download hier de test, inclusief alle specificaties en metingen, in een PDF

 Test Isuzu PDF

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.