
Maximaal BE – de Iveco Daily 40C15 “Clixtar”
De Iveco Daily is inmiddels een bekende bestelwagen, maar deze keer rijden we hem als trekker met oplegger. De achterlichten tussen de achterassen verraden dat we hier met een zogenaamde ‘Clixtar’-combinatie van doen hebben.
Het concept van de ‘Clixtar’ is bedacht door Pieter Veldhuizen van Veldhuizen Wagenbouw uit Groenekan. Door een korte oplegger vast te koppelen aan een aangepaste trekker ontstaat er in feite een tandemas bakwagen met een hoog laadvermogen. De oplegger kan namelijk niet draaien op de opleggerschotel, maar is gefixeerd op vier punten. Daardoor kunnen het laadvermogen van de trekker en de oplegger bij elkaar op worden geteld. Het probleem van een normale bakwagen op basis van een bestelwagen is namelijk dat het maximale laadvermogen al snel tekort schiet. Vooral met een laadklep blijft er vaak niet meer laadvermogen over dan ergens rond de 400 kilo en dan komt overbelading natuurlijk al snel in beeld. Met het ‘Clixtar’-concept speelt dat probleem niet. Met de door ons gereden combinatie mag legaal 3380 kg vervoerd worden, ondanks de aanwezigheid van een laadklep. Het GVW van dit soort combinaties kan oplopen tot tegen de tien ton met laadvermogens van zeven ton, en dat allemaal met BE-rijbewijs.
Luchtvering
Het aankoppelen van de oplegger is relatief eenvoudig. De oplegger wordt ondersteund door losse steunpoten die in een zijprofiel van de laadbak gestoken worden. De Iveco Daily is door Veldhuizen grondig onderhanden genomen voor zijn taak als trekker. Zo is er een mechanische compressor op de motor gebouwd voor de luchtvering en de remmen. Verder is het chassis ingekort en voorzien van een verzinkt hulpframe met daarop de opleggerschotel en vier geleidesleuven waarin de oplegger vergrendeld wordt. Zowel de trekker als de oplegger zijn voorzien van luchtvering.
Stabiel
Ons testvoertuig is afkomstig uit de omvangrijke verhuurvloot van B-E Rent, het verhuurbedrijf van Veldhuizen. De nieuwe Iveco Daily is voorzien van de 146 pk drie liter dieselmotor met zestien kleppen. Daarmee blijkt de Iveco kracht genoeg in huis te hebben
voor de 7400 kilo die de beladen combinatie weegt. De zesversnellingsbak laat zich soepel schakelen en de pook heeft een prima plek, zo aan het dashboard. De combinatie voelt opvallend stabiel en voorspelbaar aan op de weg. De vering is uitgekiend en van stoten is
geen sprake, ook niet op de vooras.
Comfort
De zit achter het stuur in de ruime cabine is zelfs voor lange personen uitstekend. De spiegels zijn aan beide kanten voorzien van een prima dodehoekspiegel, zijn elektrisch verstelbaar en zelfs verwarmd. Het zicht langs de brede laadbak is uitstekend, net als het directe zicht rondom. De Daily heeft grote ruiten die ver naar beneden doorlopen en dat geeft goed zicht vlak bij het voertuig. Verder is het erg rustig in de cabine. Bij negentig kilometer per uur meten we 70,8 DbA, en dat is al een hoogst illegale snelheid met de ‘Clixtar.’ Het is immers een trekker met oplegger, en daarmee is tachtig kilometer per uur de limiet. Dat vergeet je nogal snel, en een begrenzer zou dan ook op zijn plaats zijn om de flitsbrigade niet al te veel te sponsoren.
Merk | Iveco |
Type | 40c15 |
Motor | FIC WG-HPI |
Inhoud (cc) | 3.000 |
Vermogen (pk) | 146 |
Koppel (Nm) | 340 |
Afmetingen laadbak lxbxh (inwendig) | 516x213x225 |
Wielbasis (cm) | 375 |
Eigen gewicht (kg) | 4.130 |
Nuttig laadvermogen (kg) | 3.380 |
Geluidsniveau bij 80 (dBa) | 70,3 |
Geluidsniveau bij 90 (dBa) | 70,8 |
Brandstofverbruik beladen | 1 op 7,1 |
Aanschafprijs basismodel Iveco (€) | 27.020 |
Prijs Iveco omgebouwd tot trekker (€) | 38.375 |
Prijs Clixtar-oplegger incl. laadklep (€) | 21.200 |
Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW