Bestelautotests

Jeep Renegade Van

Jeep scoort in Nederland heel aardig met haar personenauto Renegade. Die is er nu ook als bestelauto, de Renegade Van, omgebouwd door Snoeks. Bestelauto nam de auto mee en maakte flink de blits.

Ja, het is een tijd dat je op de centen moet letten, maar er zijn natuurlijk ook nog gewoon erg leuke bestelauto’s. De Jeep Renegade is er zo eentje. Hij is gemaakt om aanschouwd te worden, zo lijkt het wel. De auto is, helemaal Jeep, een beetje hoekig van opzet, maar wel stijlvol. De voorzijde, met de grille en de kenmerkende ronde koplampen, laat er misverstand over bestaan: hier staat een Jeep. Hoewel de Renegade helemaal beantwoord aan de ‘lifestyle-SUV’ trend, is het ook – hoe kan het ook anders bij dit merk – een echte terreinauto. Dat zie je aan het 4×4 embleem op de achterklep, maar nog veel meer aan de bumpers. Die zijn namelijk van zwart kunststof. Het valt niet zo erg op bij de Solid Black pastellak van deze auto, maar het is erg slim. In het terrein is een kleine beschadiging snel opgelopen en die wil je liever niet op je mooie meegespoten bumper hebben. De Renegade Van is voorzien van fraaie 18 inch wielen en voldoet aan de eisen voor het grijs kenteken zonder lelijke dakverhoging.

With a view
Dat is maar goed ook, merken we als we instappen, want onze Renegade heeft een fraai panoramadak. Dat geeft mooi veel licht in het verder zwarte interieur. Het glazen dak strekt zich uit over de van een ruit voorziene scheidingswand en zo schijnt er ook daglicht in de laadruimte. Daardoor spiegelt op de een of andere manier de voorruit wel enorm in de ruit van de scheidingswand. Handig is de ruit in de zijdeur rechtsachter. Daardoor kan gezien worden of er iets in de dodehoek van de auto zit. De Jeep beschikt overigens ook over een erg goed functionerend Blind Spot systeem. De auto is sowieso volgeladen met veiligheidssystemen. Laat bijvoorbeeld maar niet het stuur even los, want dan klinkt er meteen een doordringende alarmtoon. Fijn is wel dat als je een rijstrook dreigt te verlaten, Lane Departure Warning ingrijpt en zelf een kleine stuurcorrectie uitvoert. Onze Renegade was uitgevoerd als Limited en voorzien van tal van opties. We bevinden ons dus in een zeer luxe bestelauto. Erg fijne stoelen bekleed met leer, stuurwiel met leer, stoelverwarming, ja zelfs stuurverwarming, het zit allemaal op deze auto. Het multimedia-navigatiesysteem heeft een touchschreen en laat zich makkelijk bedienen. Op en achterop het stuur zitten veel knopjes, zodat de auto te rijden is zonder de handen er van af te halen. Zo is de cruise-control eenvoudig in te stellen. Wel jammer dat er op zo’n luxe uitvoering geen adaptive cruise control zit. De aankleding van het interieur is prachtig, maar veel opbergvakken zien we niet. Wel is er optioneel een bergvak onder de zitting van de rechterstoel te krijgen.

Drempel
In de laadruimte valt op dat de vloer met tapijt bekleed is. Mooi, maar is dat wel zo handig als je, zoals te verwachten, veel in offroad terrein komt en daar ook misschien wel eens moet laden en lossen? Een rubberen inlegvloer zou welkom zijn. De laadruimte is toegankelijk via de achterklep aan de achterzijde, plus de twee zijdeuren. De vormen van de laadruimte zijn bepaald door de opbouw als personenauto, wat ervoor zorgt dat het niet rechttoe-rechtaan is. In breedte is er bijvoorbeeld een verschil van 37 cm tussen het minst brede en breedste gedeelte. Ook is er een tildrempel van 18 cm. Er mag in de laadruimte 450 kg mee. Een aanhanger mag 1500 kg wegen, 500 kg meer dan bij een 2WD aangedreven Jeep.

tabel_jeep

9 versnellingen
De Renegade heeft onder de motorkap een 2.0 Multijet diesel liggen, afkomstig van Fiat. Er is 140 pk aan vermogen en liefst 350 Nm aan koppel. Schakelen doen we met een ZF automaat met maar liefst 9 gangen (!). De automaat schakelt uitstekend en nauwelijks voelbaar. Ook blijft het heerlijk stil in de auto, het meeste geruis komt van de banden. De Jeep is natuurlijk gemaakt voor het terrein. Echt terreinrijden hebben we niet gedaan met de Renegade, maar dat is de uitvinder van het genre wel toevertrouwd.

Na een klein weekje toeren in de Renegade weten we drie dingen zeker: we hebben gereden in een blitse bestelauto die zeker opvalt; de Renegade is dan wel mooi maar zeker niet optimaal praktisch in het gebruik als bedrijfswagen en daarnaast is hij ook nogal prijzig: de prachtige zwarte auto op deze pagina kost in totaal 34.156 euro.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.