Bestelautotests

Het rijden in een zo milieuvriendelijk mogelijk voertuig heeft ontegenzeggelijk voordelen. Je rijdt milieuzones binnen alsof ze niet bestaan, laat bijna louter frisse lucht uit je uitlaat stromen en kan je transport ‘duurzaam’ noemen. Bestelauto proefde al deze voordelen in de Mercedes-Benz Sprinter met nieuwe Euro 5 motor.

Hoera. Het is dit jaar alweer vijftien jaar geleden dat Mercedes-Benz de eerste Sprinter introduceerde. Sindsdien heeft deze bestelauto zich absoluut bewezen. Afgelopen jaar werd een nieuwe generatie dieselmotoren en versnellingsbakken in de Sprinter gestopt. Die zorgen ervoor dat alle Sprinters nu voldoen aan Euro 5 emissieklassen en zelfs aan EEV!

Bergruimte
Het model van deze Sprinter dateert weliswaar alweer uit 2006, hij ziet er nog altijd goed uit. Ons testmodel was voorzien van een middellange wielbasis en hoog dak. De aluminium sidebars voorkomen schade bij manoeuvreren. Het interieur is voorzien van een prima bestuurdersstoel en een bank voor bijrijders. Een gedeelte van de leuning van de bank is neerklapbaar. Je kan er papieren op kwijt. Ook zitten er twee bekerhouders in de leuning. Er is sowieso veel bergruimte in de Sprinter. Onze testauto was voorzien van een prima functionerend Comand navigatiesysteem, dat er ook nog eens mooi uitziet. Verkijk u overigens niet op al dat moois, want het kost natuurlijk wel een duit extra.

Volumineus

Wie transporteren wil, is bij de Sprinter aan het juiste adres. Natuurlijk wisten we allang wat deze auto kan, maar zijn laadruimte blijft ook bij hernieuwd aanschouwen indrukwekkend. Met een laadvolume van 10,5 kuub en een laadvermogen van 1550 kg kan de Sprinter uitstekend meedoen in dit segment. Het verhoogde dak en de middellange wielbasis (366 cm) van deze auto dragen daar natuurlijk ook aan bij. De laadruimte was overigens prachtig afgetimmerd. De deuren gaan 270 graden open en zijn aan de zijkant van de carrosserie vast te zetten. Erg handig bij laden en lossen. In de rechter zijdeur zit een grote ruit, wat bijzonder veilig is bij rechtsaf slaan.

Schoon
Onze Mercedes-Benz was getypeerd als 316 CDI. Dat betekent dat er een versie van de nieuwe motor inligt met 163 pk. Die pk’s weet de auto goed op het asfalt te brengen. Hij is lekker pittig. De automatische vijftraps versnellingsbak werkt daarbij uitstekend mee. De motor scoort goed op verbruik, maar ook op Co2-uitstoot. Niet voor niets voldoet deze motor aan de Euro 5 emissienorm, en volgens Mercedes-Benz wordt ook EEV gehaald. Daarvoor hoeft overigens geen AdBlue te worden toegevoegd. Wie nog schoner en zuiniger wil rijden, moet kiezen voor de handgeschakelde zesversnellingsbak. Volgens Mercedes zorgt de zesbak dankzij lagere toeren bij hogere versnellingen voor een gemiddeld brandstofverbruik dat tot wel 1,5 liter per 100 km later ligt. Wat betreft CO2 scoort de Euro 5 motor 15 procent beter dan zijn Euro 4 voorganger. En dat alles zonder ook maar een millimeter aan prestaties in te leveren. Waar de Sprinter al jarenlang overtuigde met zijn prestaties als bestelauto, doet hij er nu met zijn nieuwe, schone motoren er weer een schepje bovenop.

Specificaties en metingen

Merk                                                                      Mercedes-Benz
Type                                                                       Sprinter
Motor                                                                     2,2 l common rail diesel
Inhoud (cc)                                                             2143
Vermogen (pk)                                                       163
Koppel (Nm/toeren)                                                360/1200
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                              591 x 199 x 270
Wielbasis (cm)                                                        366
Laadruimte lxbxh (cm)                                             335 x 188 x 193
Tilhoogte (cm)                                                         59
Eigen gewicht (kg)                                                   1950
Nuttig laadvermogen (kg)                                         1550
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                               2800
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)                     65/72
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                     9,34
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                                 12,2
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)          1 l op 9 km
CO2-uitstoot (gr/km)                                               225
Aanschafprijs basismodel (€)                                   29.330,-
Prijs zoals getest (€)                                               42.427,-

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.