
De Mercedes-Benz Sprinter is al jaren een goed verkopende en goed presterende bestelauto. Nu is de Sprinter er ook met een nieuwe zevengangs automatische versnellingsbak. Bestelauto nam de Sprinter mee voor een testrit.
De Mercedes-Benz Sprinter draait al weer heel wat jaren mee in de bestelautomarkt. De laatste echte update vond plaats in 2006, maar dat weerhoudt de Sprinter er niet van om prima te scoren in de internationale bestelautomarkt. Onze testauto is, toeval of niet, gespecificeerd als zijnde een van de hardlopers: met een iets verlengde wielbasis en een verhoogd dak. De Sprinter die we rijden heeft diesel van 2,1 liter met een vermogen van 163 pk en een koppel van 360 Nm. De Sprinter ziet er van buiten nog altijd potent uit, maar ook de buitenkant is aan ontwikkeling onderhevig. Spionagefoto’s laten zien dat de Sprinter een front krijgt dat in lijn is met zijn nieuwe kleine broer Citan.
Fleetboard
Het interieur van de Sprinter is nog altijd goed, al gaan de jaren wel wat tellen als je let op design en efficiency. Onze testauto was volgestopt met accessoires. Een daarvan is het nu te bestellen Fleetboard, waarmee het rijgedrag van de chauffeur nauwkeurig geanalyseerd en indien nodig bijgestuurd kan worden. Maar dè reden om de Sprinter nog eens een keer te rijden is de nieuwe 7G Tronic versnellingsbak. Mercedes-Benz levert de 7G Tronic optioneel op alle Sprinters met viercilinder diesel, standaard is de vijftrapsautomaat gemonteerd. De meerprijs voor de 7G Tronic is 595 euro. Om de 7G Tronic zo
effectief mogelijk te gebruiken zijn op de Sprinter ook allerlei brandstofbesparende maatregelen onder de noemer BlueEfficiency gemonteerd. Hierin zijn onder meer een ECO stuurpomp, dynamomanagement, accumanagement, ECO brandstofpomp en banden met lage rolweerstand opgenomen. Gelijktijdig met de 7G Tronic wordt voor nagenoeg alle Sprinters een nieuwe achterasreductie (i=3,692) leverbaar waarmee minder toeren en een lager verbruik wordt gerealiseerd.
7G denkt mee
In een uitgebreide testrit kunnen we 7G Tronic goed ervaren. Het is een aangename kennismaking. De automatische versnellingsbak laat zich kennen als een intelligente partner van de motor. 7G Tronic schakelt al bij lage toeren over naar de volgende versnelling, zodat er zo weinig mogelijk toeren worden gemaakt. Bij 120 km/h op de snelweg draait de motor 2600 toeren per minuut. Mooi is dat door het lagere toerental mooi stil blijft in de cabine. De 7G Tronic denkt mee met de bestuurder. Een keer flink accelereren kan dan ook goed, de bak raakt er niet (zoals bij andere automaten weleens gebeurt) van in de war. Na 460 kilometer tanken in totaal 41,98 liter diesel, wat staat voor een brandstofverbruik van 1 liter op net geen 11 kilometer. Dat is weliswaar minder dan de 1 op 13 die Mercedes belooft, maar nog altijd netjes en beter dan de resultaten die wij eerder behaalden met de vijftrapsautomaat.
Gelukkig hebben we Fleetboard aan boord van de Sprinter. Dat laat ons zien dat we onze rijstijl nog iets kunnen verbeteren en goed op acceleratie en snelheid moeten letten. Daarmee wordt Fleetboard een instrument waarmee de chauffeur beter kan rijden en een beter brandstofverbruik kan behalen.
Specificaties en metingen
Merk Mercedes-Benz
Type Sprinter 316 CDI 7G-Tronic
Motor viercilinder diesel, Euro 5
Inhoud (cc) 2143
Vermogen (pk) 163
Koppel (Nm/toeren) 360/1200
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 591x199x270
Wielbasis (cm) 366
Laadruimte lxbxh min/max (cm) 335x188x193
Tilhoogte (cm) 59
Eigen gewicht (kg) 2269
Nuttig laadvermogen (kg) 1231
Max. Aanhangwagengewicht (kg) 2000
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA) 62,9/70,7
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 9,37
Acceleratie 80-120 km/h (sec) 11,5
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) 1 op 10,95
CO2-uitstoot (gr/km) 219
Aanschafprijs basismodel (€) 26.975,-
Prijs zoals getest (€) 43.288,-
Alle prijzen excl. BPM en excl BTW