Mercedes-Benz heeft vanouds nogal het imago van een wat verheven, exclusief merk. Zeker niet voor de gewone man. De laatste jaren staat het merk met de ster wat dichter bij de mens. Dat was al zo met de Citan, maar nu ook met de nieuwe Vito. Wij testten de nieuwe voorwielaangedreven 111 CDI.
Ja, u leest het goed. Een Vito met voorwielaandrijving. Jaren en jaren zweerden de ingenieurs uit Stuttgart bij achterwiel- of anders vierwielaandrijving. De aandrijving op de voorwielen is voorbehouden aan de twee lichtste versies van de Vito, de 109 en 111 CDI. Die is voorzien van de OM 622 motor, een 1.6 diesel die Mercedes-Benz van partner Renault betrekt. Dat lijkt goedkoop (en dat is het ook), maar deze motor is hypermodern en bewijst zich ook al in de Trafic. Mercedes-Benz heeft natuurlijk wel een softwareprogramma op de motor losgelaten. Hij is er in twee vermogensvarianten: de 111 CDI die wij rijden heeft 114 pk.










Opnieuw
Al eerder beschreven we de looks van de nieuwe Vito, die rondom opnieuw is ontworpen. Het front springt het meeste in het zicht, de overeenkomsten met de V-klasse zijn duidelijk. Alle versies van de Vito zijn met 14 centimeter gegroeid. Wij rijden de L, met een wielbasis van 320 cm. Onze testauto was volledig in zilvergrijs metallic gespoten en laat dus niet vooraan zo’n grote grijze bumper zien. Lak en meegespoten bumpers behoren tot een optioneel exterieurpakket. In het front vallen de grote ventilatiegaten op, vast bedoeld om voldoende lucht te geven aan de komende Euro 6 motorengeneratie. Aan de achterzijde van de Vito zien we dat de lelijke scharnieren aan de buitenzijde gebleven zijn. De grote achterlichtunits hebben plaats gemaakt voor beschaafdere units.
Echte bedrijfsauto
In het interieur valt op dat Mercedes een echte bedrijfsauto wilde maken met de Vito. Natuurlijk, de Vito optuigen naar luxe auto kan nog steeds, maar het interieur van onze testauto ademt functionaliteit, zakelijkheid, een werkklimaat, net zoals dat bij de Citan al het geval was. We vinden stevige, goed verstelbare stoelen, een kunststof maar prettig in de hand liggend stuur en voldoende opbergruimte op het dashboard, inclusief een A4 documentenvak en twee bekerhouders. De bijrijdersbank is een extra. Er is een AUX en een USB aansluiting, maar het vakje waar je je telefoon in kwijt moet is onhandig vormgegeven, daar blijft het toestel nooit lang liggen. Er is één 12 V aansluiting. Ruimte onder de stoelen, alsmede een neerklapbare leuning ontbreekt. Wat niet onvermeld mag blijven, zijn de vele standaard veiligheidsvoorzieningen in de Vito. We noemen zijwindassistent en attention assist, maar er zijn er nog veel meer. Handig is de QR-code op de A-stijl, waarmee hulpdiensten na een ongeval de status van het voertuig kunnen uitlezen.
Prima laadvermogen
De ruimte onder de stoelen wordt wel gebruikt in de laadruimte, waar onder het tussenschot onderaan 32 cm naar voren steekt en extra laadlengte verschaft. Tussen de wielkasten is 127 cm ruimte. De zijdeur is 97 cm breed (praktische gebruiksruimte) en 125 cm hoog. In de hoek tussen dak en zijwand lopen kabelbomen, die niet optimaal zijn weggewerkt. Met wat ruig werk bestaat de kans dat ze beschadigen. Er mag in deze Vito 980 kg mee worden genomen, een prima waarde.
Meer efficiency
Al rijdend valt op dat het onderstel van de Vito uitstekend moet zijn. Het weggedrag is bijzonder fijn. De auto is stabiel en verwerkt oneffenheden in de weg met groot gemak. De besturing is elektromechanisch en erg licht. Misschien wat te licht naar de smaak van sommigen, maar in de stad en met manoeuvreren vonden wij het erg prettig. De 1.6 diesel is prettig stil en is met 114 pk krachtig genoeg voor gemiddeld bestelwerk. Wie meer wil, moet met achterwielaandrijving gaan rijden. Bij 120 in 6 draait de motor 2250 t/min. De zesversnellingsbak, met pook in het dashboard, laat zich soepel bedienen. Aan de pomp komen we niet aan het opgegeven verbruik van 1 op 16,1, maar aan 1 op 12,7. Van een motor als deze houden we iets meer efficiency verwacht.
Hoe het ook zij, Mercedes-Benz zet met de nieuwe Vito een auto neer die vooral praktisch, maar ook comfortabel en betrouwbaar. De prijslijsten beginnen al bij 16.990 euro, ook onze testauto heeft een concurrerende prijs. De onderhoudsinterval ligt op 40.000 km.