Bestelautotests

Mercedes-Benz Vito 119 BlueTEC DC XL

2

De nieuwe Mercedes-Benz Vito debuteerde een jaar geleden. Echter werd onlangs pas de dubbele cabine uitvoering geïntroduceerd. Deze door Snoeks Automotive omgebouwde versie is er in twee varianten. Wij reden de meest luxe ‘Plus’ uitvoering, zeg maar gerust business class op grijs kenteken.

Bestelauto_Vito_119BlueTEC_DC_XL (1)

Het business class gevoel werd nog eens versterkt doordat de testauto een Vito 119 BlueTEC XL was voorzien van diverse luxe pakketten, hele fraaie 18” velgen en super handig, een schuifdeur aan de linkerzijde. De twee schuifdeuren verschaffen een prima toegang tot de tweede rij stoelen. Ja, echt stoelen, die ook nog eens individueel te verstellen zijn. Weliswaar beperkt, maar toch. Onder de middelste stoel zit een 12V plus twee USB aansluitingen zodat op de tweede rij volop gewerkt kan worden op tablets of smartphones. Ook is er voldoende ruimte onder de stoelen en in de schuifdeuren om zaken op te bergen. Bij een bestelauto is de laadruimte ook van belang. Daarom is de Snoeks ombouw zodanig van vorm, dat er vanuit de laadruimte onder de bank lange materialen en gereedschappen zoals ladders, planken of buizen vervoerd kunnen worden (max. lengte: 2.27 m). Deze XL-versie heeft ook nog eens een extra lange laadruimte (1.80 m). De rest van de cabine (voorin) is gelijk als bij de overige Vito’s. Dat betekent twee prima stoelen, een heel fijn lederen stuurwiel met diverse functies, bruikbare vakken in het dashboard, maar ook de wat minder elegante navigatie van Mercedes-Benz. De navigatie is echt niet meer van deze tijd met een apart knopje om alles in te stellen. Andere fabrikanten bieden systemen aan die makkelijker met een touchscreen te bedienen zijn en mooier om naar te kijken. Wel heel fraai is de interieurverlichting in de cabine, de drie spotjes in de dubbele cabine en ook de laadruimte is mooi verlicht.

Stabiel

Bestelauto_Vito_119BlueTEC_DC_XL (2)Het rijden met deze Vito 119 BlueTEC is een ervaring op zich. De 2.1 liter diesel met 190 pk voldoet aan de Euro 6 en vormt een prima duo met de bekende 7G automaat van Mercedes-Benz. Het is bovendien een heel snel duo. Bij het stoplicht vol gas wegrijden blijft leuk, alhoewel dat natuurlijk niet bijdraagt aan een economisch verbruik. Hoewel dat verbruik eigenlijk best wel meeviel. Tijdens de testperiode kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5 km. Dat viel ons mee, vooral omdat we de 190 pk versie reden, veel in slecht weer reden en veel korte afstanden in de testperiode hebben afgelegd. Wie er een beetje op let, kan dus nog zuiniger rijden. Wederom zijn we te spreken over het onderstel van de Vito. De auto ligt zeer stabiel op de weg, zodat je ook veilig met hoge snelheden onderweg kunt zijn als het moet. Het voelt allemaal heel solide aan. Deze Vito is voorzien van een grote achterklep in plaats van deuren. Op zich een mooie oplossing, alleen het sluiten kost wat meer moeite. De bediening gaat aan de zware kant en korte mensen zullen er niet altijd bij kunnen komen. Een pluspunt van deze klep is dat deze in open toestand ook voldoet als een prima beschutting voor regen! De prijs van deze Vito 119 BlueTEC DC XL is € 45.964,- euro (excl. BTW/BPM). Daar zit de meerprijs van de luxe Snoeks dubbele cabine (€3.830,-) al in verwerkt. Er is al een basis-Vito vanaf 17 mille. Dan is het echter rijden in economy class, aan u de keuze!

Tabel Vito DC XL

 

2 reacties op “Mercedes-Benz Vito 119 BlueTEC DC XL

  1. bernard schreef:

    wij zijn geïnteresseerd, op lease basis.
    graag wil ik een proefrit.
    als mogelijk donderdag

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Geachte Bernard,

    Mooi dat je een proefrit wil maken in de Vito. Ik denk dat je je daarvoor het beste kunt aanmelden bij een Mercedes-Benz dealer bij jou in de buurt. Groet, redactie Bestelauto.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.