Bestelautotests

Mini Cooper D ClubVan

Het aan de BMW Group behorende Mini deed eerder dit jaar een opvallende stap: het bracht een bestelauto op de markt. Bestelauto ging op stap met de in het oog springende Mini Cooper D ClubVan.

BES2013_3_06_07_nieuws_mini_foto1
Het huidige Mini productgamma blinkt uit in veelzijdigheid en styling. Op basis van de Mini Clubman, een kleine stationwagon, is er nu dan ook de ClubVan, waarbij de achterbank heeft plaatsgemaakt voor een laadruimte en de achterste zijramen zijn vervangen door plaatwerk. De Mini is een geweldig goed vormgegeven auto, de ClubVan versie gaat daar helemaal in mee, inclusief op het eerste gezicht niet logische voorzieningen als 17 inch lichtmetalen velgen, kleine deurtjes aan de achterzijde en een volledig verchroomde grille. Maar juist daardoor is de Mini ClubVan wel de meest stijlvolle en zelfs blitse bestelauto die wij ooit hebben getest. Wie een hippe modezaak of culinair lokaal uitbaat, heeft aan de Mini wellicht de perfecte representant voor de deur.

Vorm
In het interieur is het ook al een en al styling en luxe. We zitten op met leer beklede stoelen. Er zit zelfs leer en suède op het dashboard! Midden in het dashboard zit een megagrote snelheidsmeter, met in het midden een prachtig multimediasysteem. Dat is overigens handig te bedienen met een klein stickje in de middenconsole, à la iDrive van BMW. In deze auto gaat vorm duidelijk boven functie. Alles voelt erg goed aan en ergonomisch is alles goed voor elkaar, het comfort is – niet verwonderlijk – van personenautoniveau, maar verwacht geen handig clipje of bakje voor documenten. De Mini ClubVan is dan wel een bestelauto, maar ook weer niet.

Laag
Dat blijkt ook als we naar de laadruimte kijken. Die is toegankelijk door twee met gascilinders handige openklappende deurtjes. De Mini staat laag op zijn wielen en het dak is maar 125 cm hoog. Dat betekent diep en onhandig bukken bij laden en lossen. De laadvloer is 112 cm lang en 104 cm breed. Aan de rechterzijde is de laadruimte ook toegankelijk met een suicide door, maar door het rekje dat de cabine scheidt van de laadruimte is die toegang (20 cm breed) slechts beperkt bruikbaar. Het laadvermogen is met 525 kg heel behoorlijk.

Scheuren
Onder de motorkap van de Mini ClubVan huist een 1.6 liter dieselmotor van 112 pk. Die levert uitstekend werk, hij is krachtig en ook zuinig, wij kwamen uit op een verbruik van 1 op 18,1. Er is een zesversnellingsbak aanwezig, plus een startstopsysteem, de CO2-uitstoot is met 103 g/km aangenaam laag. De Mini ligt uitstekend op de weg en nodigt uit tot hard rijden. Dat richels in het wegdek wel erg nadrukkelijk voelbaar zijn, mag de pret niet drukken.

Uit de tijd? En toch, ondanks het leuke smoeltje, de prima motor en de sublieme styling en uitstraling, wij zien geen glorieuze toekomst voor de Mini ClubVan. Deze auto, tegenwoordig ‘Born in the Netherlands’, is niet op zijn plaats in Nederland, of hij is in ieder geval nog misplaatst in een economische crisis. Hij voldoet namelijk niet aan de fiscale regels voor een grijs kenteken, en is alleen op geel kenteken verkrijgbaar. Dat betekent een forse BPM-verplichting, en die maakt de Mini ClubVan ineens een stuk minder leuk. Dik 35.000 euro, wie heeft dat over voor een auto als deze? Zeker in deze crisistijd zijn er maar weinig ondernemers die dat kunnen missen voor een ‘fun car’ als de Mini ClubVan . Een beetje glamour is leuk, maar het moet wel betaalbaar blijven.

BES2013_3_06_07_nieuws_mini_foto7

Specificaties en metingen

Merk                                                                                    Mini
Type                                                                                    Cooper D ClubVan
Motor                                                                                  1.6 diesel
Inhoud (cc)                                                                        1598
Vermogen (pk)                                                                  112
Koppel (Nm/toeren)                                                        270/1.750
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                                 396 x 168 x 143
Wielbasis (cm)                                                                   255
Laadruimte lxbxh (cm)                                                    112 x 104 x 81
Tilhoogte (cm)                                                                   64
Eigen gewicht (kg)                                                            1.160
Nuttig laadvermogen (kg)                                               525
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                                 750
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)                         63,1/70,5
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                           8,52
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                                       8,97
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)         1 op 18,1
CO2-uitstoot (gr/km)                                                       103
Aanschafprijs basismodel (€)                                        26.495,-*
Prijs zoals getest (€)                                                         35.032,-*

*Alle prijzen incl. BPM en incl. BTW


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.