Wie in Nederland een bestelauto rijdt ontkomt niet aan de soms ridicule fiscale regels. Wie een pick-up wil rijden met een dubbele cabine, moet bijna altijd veel BPM betalen. Bijna altijd, want Nissan liet haar NP300 Navara door Veth Automotive verlengen met maar liefst 34 centimeter.
Zo’n cosmetische verlenging is niet natuurlijk niet nieuw. Volkswagen doet al tijden hetzelfde met haar Amarok met dubbele cabine en zelfs met de vorige generatie Nissan Navara kon je al bij Veth terecht. Wat gebeurt er daar precies bij Veth in het Gelderse Duiven? Net achter de dubbele cabine zaagt Veth de auto in tweeën en plaatst er 34 cm tussen. Aan het chassis en de rest van het onderstel, maar ook aan de carrosserie. Gevolg: een auto die niet meer 530 cm lang is maar 564 cm. En alles is 34 cm langer. Nou ja, alles: de laadbak vooral: die heeft een laadlengte van 192 cm, een heel verschil met de normale Navara zonder plastische chirurgie.












Op zolder
Oh, over chirurgie gesproken, zoals vaak is hier ook een detail dat niet zo fraai is uitgevallen: om te voldoen aan de regels moet de Nissan worden getooid met een dakverhoging van circa 18 cm. Op de achterbank kijken de passagiers ook aan tegen een onnatuurlijk plafond. Als Veth nog wat inventiever was geweest, hadden ze daar een fraaie opbergruimte van gemaakt. Da’s altijd welkom namelijk. Wie wel de ruimte wil van een dubbele cabine, maar niet de zitplaatsen, kan op de plek waar normaal de achterbank zit ook kiezen voor een toepassing met een volledig tussenschot en een grote opbergruimte van 66 cm lang en 96 cm hoog. Daarin zitten dan twee verdiepingen. Het geheel is fraai afgewerkt en wordt dan niet ingebouwd door Veth, maar door Snoeks.
Offroad
Bestelauto reed als allereerste met de verlengde dubbele-cabineversie van Nissans pick-up. Dat is een echte wereldauto, maar hij is zeker ook bedoeld voor Europa. Hij wordt zelfs gebouwd in Barcelona. De NP300 Navara heeft veel uiterlijke kenmerken van andere Nissans. Handig zijn de welvingen in de motorkap, die tijdens terreinrijden goed zichtbaar is en bruikbaar bij manoeuvreren. De Nissan heeft een fraai interieur. Het is luxe en functioneel, zoals bijvoorbeeld de bestuurdersstoel met Spinal Support. Ronduit slim is de Around View Monitor, een camerasysteem dat rondom de auto beelden levert. Niet alleen handig bij parkeren, maar zeker ook bij manoeuvreren in offroad terrein. Tijdens het rijden valt het op hoe bijzonder stil het is in het interieur. De aandrijflijn, bestaande uit een 2,3 dCi diesel van 190 pk en een 7 gangs automaat, werkt bijzonder fijn. Wel duurde het bij de automaat soms even voor hij opschakelde van 2 naar 3 en 3 naar 4. Dan draait de diesel opeens 3.000 toeren en dat is nergens voor nodig. Het brandstofverbruik in onze koude testweek kwam op 1 liter op 10,1 km, maar misschien is dat minder belangrijk bij een utility vehicle als deze auto is.
5-Link
Het is echt aangenaam om met de Nissan onderweg te zijn, of het nu offroad of onroad is. De Nissan heeft bij de achteras geen bladveren maar een zogeheten 5-Link wielophanging gemonteerd, die zorgt voor 40 procent minder frictie. Dat is goed merkbaar, in het bijzonder in het terrein. Het is een absoluut pluspunt van deze auto , die je alleen optimaal kunt en leert waarderen als je er mee rijdt.
De verlenging die Veth Automotive op deze auto kan uitvoeren is dus 34 cm lang en kost 6.000 euro. Dat is misschien veel geld, maar het scheelt op dit model wel 13.636 euro aan BPM. Het overwegen waard dus. Een niet te vergeten absoluut pluspunt van de Nissan is dat hij standaard 5 jaar fabrieksgarantie meekrijgt, met een maximum van 160.000 km.