Bestelautotests

Opel Combo L1H2 2.0 CDTi

Opel introduceerde eerder dit jaar met tromgeroffel de nieuwe Combo bestelauto. Die lijkt wel erg veel op de Fiat Doblò Cargo, het is eigenlijk gewoon een kopie. Grote vraag: is dat nou zo erg?

Toen Opel eerder dit jaar de Combo voor het eerst aan Bestelauto liet zien, was de presentatie erbij op zijn minst opmerkelijk. Iedereen met een beetje verstand van bestelauto’s ziet namelijk meteen dat de Opel Combo een kopie is van de Fiat Doblò Cargo, en er afgezien van de logo’s precies hetzelfde uitziet. Opel wenste dat punt echter niet aan te stippen in haar presentatie. Desgevraagd verklaarde het merk uit Rüsselsheim dat het te lang zou duren om zelf een compleet nieuwe Combo te maken, en dat daarom de alliantie met Fiat was gezocht. Dat heeft Opel natuurlijk een zak geld gekost, maar ook daarvoor hoeft het merk zich niet te schamen. Doblò Cargo is gelauwerd, gekroond en gevierd als een zeer geslaagde bestelauto, en Opel mag van het geslaagde concept nu ook de vruchten gaan plukken.

Verschil

In de Fiat Doblò hebben we inmiddels vele malen gereden, die auto heeft echt geen geheimen meer voor ons. Het is dan ook niet gek dat we ons in de Combo meteen thuis voelen. Ja, het is waar: afgezien van de grille en het logo op het stuur verschilt de auto in niets van een Fiat. Dat is gezien de kwaliteit van bijvoorbeeld het interieur, met goede stoelen en een stevig gebouwd dashboard, helemaal niet erg. Opel profiteert ook van Fiats fijne motoren. In onze Combo zat een stevige 2.0 CDTi motor van 135 pk, de krachtigste motor verkrijgbaar in deze auto. Een motor met een goed koppel van 320 Nm, maar ook voorzien van een zesversnellingsbak en een start-stopsysteem. Door de 135 pk is de auto lekker rap, maar in de auto dringen maar weinig geluiden door. Onze test-Combo was voorzien van flink wat opties, zoals parkeersensoren achter en cruisecontrol Dat zelfs voor een airbag moet worden bijbetaald, stelt wel wat teleur.



Hoog

De Combo die wij reden, was voorzien van een verhoogd dak. Handig voor wie volumineuze goederen vervoert: er komt 22 cm aan laadhoogte bij. ’t Wordt wel oppassen in parkeergarages, want de Combo is nu 201 cm hoog. De laadruimte voldoet prima voor dit segment. Opel had in deze auto een tweede zijschuifdeur links gemonteerd. Kost 300 euro extra, maar is wel bijzonder handig. De Combo mag 775 kilogram aan lading meenemen. Het rijden met de Combo is overigens een prettige aangelegenheid, ook al omdat de van Fiat afkomstige bi-link achterwielophanging zorgt voor een prima weggedrag. De 2.0 CDTi motor is zoals gezegd krachtig, maar lust ook wel een slokje. Het verbruik lag namelijk op 1 liter diesel op 14,2 kilometer.

Opel heeft er goed aan gedaan de Fiat Doblò te rebadgen tot Opel Combo. De Duitsers hebben er een prima auto aan overgehouden. Fiat heeft wel bedongen lagere prijzen te mogen hanteren. Daar staat tegenover dat bij Opel het verkoop- en servicenetwerk van een hoger niveau is. Dat kan wel eens van groot nut zijn, want nu al zijn er opvallend veel nieuwe Combo’s op de Nederlandse wegen te zien.
 

 

 

 

Specificaties en metingen

Merk                                                                   Opel
Type                                                                   Combo
Motor                                                                  2.0 CDTi
Inhoud (cc)                                                          1956
Vermogen (pk)                                                     135
Koppel (Nm/toeren)                                              320/1500
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                           439 x 183 x 201
Wielbasis (cm)                                                      276
Laadruimte lxbxh min/max (cm)                            177 x 145 x 154
Tilhoogte (cm)                                                      56
Eigen gewicht (kg)                                                1345
Nuttig laadvermogen (kg)                                      775
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                           1500
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)                  62,9 / 69,8
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                   8,7
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                               7,5
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)        1 liter op 14,2 km
CO2-uitstoot (gr/km)                                             152
Aanschafprijs basismodel (€)                                 16.845,-
Prijs zoals getest (€)                                             20.010,-
 

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.