Bestelautotests

Opel Movano 2.3 CDTi dubbele cabine

Het huis moet verbouwd worden. Je bestelt een aannemer en op een mooie dag stopt er een Opel Movano. De deuren zwaaien open en daar komen 1, 2, 3, 4, 5, nee zelfs zes bouwvakkers tevoorschijn! Hoe kan dat?

Da’s niet zo moeilijk. Opel levert sinds kort de nieuwe Movano ook met een dubbele cabine. Met voorin een bestuurdersstoel en een tweezitsbank en daarachter een ruime driezitsbank, komen zelfs zes brede bouwvakkers wel op de plek van bestemming. Geen magie dus, gewoon gezond verstand. De Movano werd vorig jaar samen met de Renault Master geïntroduceerd en is inmiddels al een vaste waarde op de Nederlandse wegen. Het front van de auto is onmiskenbaar Opel en ziet er heel anders uit dan dat van de Renault. De eenvoudige toepassing van wieldoppen doet de auto er wat hipper uitzien dan enkel met stalen velgen. De hier geteste Movano is een verlengde (L2) en verhoogde (H2) versie. De deur voor de dubbele cabine zit aan de rechterkant.

Bergruimte!
In de cabine, achter het stuur, valt de meer dan uitstekende ergonomie op. De Movano is echt wereldkampioen bergruimte! Wij telden makkelijk 20 vakken en vakjes. Groot, klein en vaak heel handig. In het grote vak bovenop het dashboard paste onze laptop, het dashboard herbergt een opklapbare documentenhouder. De rugleuning van de linkerzijde van de bank is neerklapbaar en biedt dan naast wat bekerhouders ook een werkplek voor de laptop. Daar is over nagedacht. Op rij twee is er voldoende ruimte voor drie passagiers. De bank zit goed, al is de zitting misschien wat kort voor sommigen. Ook hier is voldoende bergruimte, onder meer boven het hoofd. Ook een fles drinken is makkelijk op te bergen. Wie wat wil lezen heeft profijt van de drie LED-lampjes in het plafond. Het tussenschot is van Snoeks; het heeft een groot raam. Het tussenschot is zo opgebouwd dat in de laadruimte alle ruimte onder de bank kan worden benut. Het levert 95 cm extra laadlengte op voor latten etc. Tussen de wielkasten is een ruime 137 cm beschikbaar. Het laadvolume bedraagt 7,2 m3, er mag 1635 kg geladen worden.

Dorstig
De Opel Movano is van prima kwaliteit als het gaat om voorzieningen voor inzittenden en lading. Minder gelukkig zijn we ook dit keer weer met de 2.3 CDTi dieselmotor die voorin de Movano zat. De motor heeft 125 pk. Voldoende in de meeste gevallen, maar snel inhalen op de snelweg zit er niet echt in. De motor draait op de snelweg (120 km/h) weliswaar maar 2200 toeren, maar de geluidsmeter slaat in de cabine uit naar 74 d(BA), toch wel veel. Daarbij komt ook het af en toe rammelende imperiaal op deze auto. In een multitest van Bestelauto stelde deze motor al eens teleur in brandstofverbruik en dat was nu niet anders: 1 liter brandstof op 8,6 kilometer is gewoon te veel. Dat betekent voor de Movano dubbele cabine naast een heleboel plussen toch ook een paar forse minnen.

Specificaties en metingen

Merk                                                              Opel
Type                                                              Movano L2H2 dubbele cabine
Motor                                                             2.3 CDTi
Inhoud (cc)                                                     2299
Vermogen (pk)                                                125
Koppel (Nm/toeren)                                         310/1250
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                      555 x 207 x 250
Wielbasis (cm)                                                 368
Laadruimte lxbxh (cm)                                     218 x 176 x 188
Tilhoogte (cm)                                                 56
Eigen gewicht (kg)                                           1865
Nuttig laadvermogen (kg)                                1635
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                      2500
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)             67/74
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                             10,4
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                          13,2
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)   1 op 8,6
CO2-uitstoot (gr/km)                                       221
Aanschafprijs basismodel (€)                            25.700,-
Prijs zoals getest (€)                                        27.000,-


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.