Bestelautotests

Peugeot Expert 2.0 BlueHDi Standard Premium

4

De Peugeot Expert won net niet de International Van-of-the-Year Award 2017, maar gooide wel hele hoge ogen. Een geslaagde nieuwe bestelauto dus, maar wel een die meteen in drievoud komt. Waarin kan de Peugeot zich onderscheiden? Bestelauto testte de nieuwe Peugeot Expert.

De Peugeot Expert kreeg lof van de jury omdat het een geheel nieuwe bestelauto is, en nog een goede ook. Zit goed in elkaar, rijdt prima en voegt iets toe aan dit segment. Minpuntje: Peugeot werkt voor dit model samen met Citroën en ook Toyota, dus in plaats van één nieuwe bestelauto zijn er nu drie nieuwe bestelauto’s. Leuk, maar in het eentonnersegment loopt het al over van rebadging.

Standard
Niet te veel zeuren: PSA en Toyota hebben de drie bestelauto’s elk een eigen gezicht meegegeven. Aan de voorkant dan. Ook de Expert heeft een hoog opgetrokken neus met een brede grille. Hij ziet er wat ons betreft het beste uit van de drie. De Peugeot-leeuw is in ieder geval goed herkenbaar, de LED-lichten in de voorbumper geven een wat sportief tintje aan de auto. In het zilvergrijs is de auto een beetje saai, maar de gemiddelde ondernemer voert hem toch uit naar eigen smaak. Onze testauto is een Standard-versie. Dat wil zeggen met een wielbasis van 328 cm en een totale lengte van 496 cm. Een langere versie is mogelijk, maar korter ook. Dan krijg je de in dit segment unieke Compact-versie van 461 cm lang.

MirrorLink
De eerste keer dat we in de Expert stapten – zonder sleutel want de auto heeft een keyless entry systeem – , waren we verbaasd over het relatief hoge dashboard. Tussen de binnenspiegel en de bovenzijde van het dashboard zit maar iets meer dan 20 cm ruimte. Tijdens het rijden leidt dat echter niet tot een sterk verminderd zicht. De effectieve hoogte van de voorruit is 70 cm. De cabine maakt wel een ruimtelijke indruk, met een breedte van 172 cm en een diepte van 149 cm. Dat is netjes in dit segment. Opvallend is de vele binnenruimte, met vooral veel opbergruimte in de deuren. De stoelen zitten goed, het stuur ligt goed in de hand. Fraai is het nieuwe multimediasysteem met een 7 inch scherm. Het biedt behalve navigatie tal van slimme functies en kan een verbinding maken met apps op de smartphone of tablet via MirrorLink. Mooi is ook de functie met achteruitrijcamera, die je in birdseyeview laat zien waar je bent. Onze testauto was uitgerust als driezitter, maar ook dit smalle bankje naast de stoel van de bestuurder is met de beste wil van de wereld niet (voor langere tijd) geschikt voor twee volwassen kerels.

Voetje
De laadruimte van de Expert is gelijk aan die van de Toyota ProAce. Iets meer dan vijf kuub laadruimte, maar het laadvermogen is wel veel hoger. Op de versies met de 2.0 BlueHDi motor is een verhoogd laadvermogen van in het geval van deze Expert 1512 kg! Dat is ongekend in het eentonnersegment, dat natuurlijk niet voor niets zo heet. Zo veel mee mogen nemen is mooi, maar als je het niet nodig hebt, ben je met een 1.6 liter diesel net zo goed af. Veel pk’s hoef je niet in te leveren, want behalve met 95 pk is de 1.6 liter BlueHDi ook leverbaar met 115 pk. De Expert heeft aan de rechterzijde een schuifdeur, met een toegang van 94 x 123 cm tot de laadruimte. Daar past wel een Europallet door. Handig is het easyaccess systeem. Door met je voet onder een sensor onder de achterbumper door te zwaaien gaat de schuifdeur automatisch open. Dat klinkt mooi, maar je moet wel even oefenen met waar de sensor precies zit en welke beweging je moet maken. Weet je dat nog niet, dan is het systeem alleen maar vervelend als je met je handen vol komt aansjouwen. In het tussenschot van de Expert kan optioneel een ‘doorlaadluik’, ModuWork genaamd, worden aangebracht, voor extra laadlengte. Onze testauto had deze optie niet.

Pittiger?
Het weggegedrag van de Expert is uitstekend. De auto heft een platform van de C4 Picasso, met nieuwe voor- en achterwielophanging. Dat is goed te merken onderweg. Zeker met lading achterin is het weggedrag heel prettig. De 2.0 diesel heeft voldoende trekkracht, maar is niet heel veel pittiger dan de 1.6 liter motor. Iets zuiniger is-ie wel, maar dat kan aan een verschil in omstandigheden tussen de test van de Expert en de Toyota liggen.

De prijzen tussen de diverse bestelauto’s uit een dezelfde fabriek in SevelNord verschillen niet veel. Alle drie de merken zetten daarom fors in op aftersales en aanvullende diensten om het verschil te maken. Peugeot biedt bijvoorbeeld van deze Expert diverse ombouwmogelijkheden, te verwezenlijken met gerenommeerde partners.

test_peugeotexpert-12

tabel_expert

4 reacties op “Peugeot Expert 2.0 BlueHDi Standard Premium

  1. F.p.de Vries schreef:

    Ik vindt de laadruimte kleine kant, ten opzichte van de concurenten.
    Trafic familie, VW Transporter

  2. Eddy van Thielen schreef:

    F.p.de Vries, je hebt wel drie verschillende lengtes waartussen je kan kiezen…

  3. Willem S schreef:

    Als bestuurder van een bus heb ik in mijn leven al diverse merken gereden zoals Mercedes Vito-VW Transporter- Nissan [Renault-traffic]-Hyundai H300-FIAT Doblo Maxi…Nu rijd ik sinds kort met de nieuwe Expert met 2liter motor, deze auto overtreft werkelijk al de andere merken die ik hier voorheen heb gereden.
    Rijkwaliteit en comfort zijn werkelijk TOP !! laadvermogen ruim, en de aanhanger-trekgewicht liefst 2500 KG,… Kortom een bestelbus die door de andere merken niet te evenaren is..

  4. Ron schreef:

    Ik heb een testrit gemaakt en daarna met de gewenste opties besteld.
    Als eigenaar/bestuurder van een Vito moet ik zeggen dat de Peugeot echt niet beter rijd, voor mij was het een centen kwestie, dat het iets mindere rijeigenschappen had was voor mij geen al te belangrijs issue.
    De Peugeot heb met opties besteld die het rijden/gebruik wat aangenamer maken en dat tegen een redelijke maandelijkse kosten.
    Een pluspunt tegenover mijn huidige Vito is het automaat die 6 traps is. Op nog geen 2000 toeren rijd het 120km/pu, de huidige Vitos hebben een 7 traps automaat en dat zal denk ik wel beter rijden. In ieder geval ben ik blij dat Peugeot voor een normale automaat heeft gekozen dan i.p.v. de gerobotiseerde, anders was ik er absoluut niet aan begonnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.