Bestelautotests

Renault Kangoo Express TechLine

Charisma is helemaal van deze tijd. Wat je te vertellen hebt is niet meer zo van belang, maar hoe je eruit ziet en overkomt des te meer. Renault begrijpt dat heel goed en maakte van een gewone Kangoo Express een uiterst stoere bestelauto met een overload aan street credibility.

Hoe doe je dat precies, een Renault Kangoo Express zo spannend maken? Hier is het recept: men neme een gewone Renault Kangoo Express met 1.5 dCi motor (105 pk). Je spuit hem in zowel van binnen als buiten matzwart, lekker buitenissig. De panelen van de auto maak je vlak. Met zwarte plakletters zet je er Kangoo TechLine op. Aan de zijkanten van de auto hang je aluminium sidebars, natuurlijk met het speciale TechLine logo. Op de voorbumper hang je een speciale frontmask, die de hele voorzijde opfleurt en aan het uiteinde van de assen schroef je lichtmetalen velgen die je van een Renault Mégane GT hebt afgehaald. Zwarte wielen met gele accenten in de spaken, dat staat übercool. Op de achterbumper plak je een aluminium strip en op de dakrand plak je een zilverkleurige spoiler. En dan is de buitenkant klaar en staat er een bestelauto waarmee je gegarandeerd nog lang wordt nagekeken op straat!

Traanplaat
Ook aan de binnenzijde is er iets veranderd, al is het veel minder dan aan de buitenzijde. De laadruimte is voorzien van een traanplaten vloer en de lat om lat betimmering is zilvergrijs geverfd. En daar houden de vernieuwingen aan het interieur tamelijk abrupt op. Het dashboard en de stoelen zijn exact hetzelfde als in andere Kangoos Express. Het is kwalitatief goed en doordacht, maar niet half zo spannend als de buitenzijde van de Kangoo TechLine. Da’s wel jammer. Een hippe pookknop of een badge op het dashboard had toch best gekund? Op onze TechLine zit ook nog een optioneel Pack Airco, met airco en een centraal opbergvak, en een Pack Driver, met radio/CD-speler, cruisecontrol en een boordcomputer.

682 kilo
Zoals gezegd is de laadruimte een beetje aangepast aan het uiterlijk van de auto. Echt belangrijk is natuurlijk wat er mee kan. Dat valt alleszins mee, met 3 kuub laadvolume en een laadvermogen van 682 kilogram. Er kan dus flink wat mee in deze hippe jongeman.
De TechLine heeft de looks van een racer, maar onderhuids is hij bedaard. De 105 pk sterke diesel is prima, maar hij gaat niet mee in het wilde uiterlijk van de auto. Wij trokken ons daar dikwijls niets van aan en gaven de TechLine flink de sporen. Daarom is het verbruik van 1 liter diesel op 16, 1 km prima te noemen. De Kangoo TechLine is technisch niet aangepast aan zijn uiterlijk. Het zal dus wel ons onderbuikgevoel zijn waarmee de auto zich uiterst strak door de bochten laat sturen. De zesversnellingsbak houdt de motor binnen de toeren en mooi stil.

Renault heeft overigens nog een andere hippe Kangoo geschapen: een Bleu Sport, een blauwe auto die wel wat weg heeft van oude rallywagens. De TechLine kost 13.845 euro. De spoiler, sidebars, achterdrempel en frontmask horen bij een 799 euro kostend optiepakket, dat zeer binnenkort beschikbaar is.

De Renault Kangoo TechLine mag dan wel charisma teveel hebben, hij kan toch niet meedoen aan die moderne sterrenshows. Hij heeft namelijk absoluut de X-factor, maar heeft ook daadwerkelijk inhoud.

Specificaties en metingen

Merk                                                                        Renault
Type                                                                        Kangoo TechLine
Motor                                                                       1.5 dCi commonrail diesel
Inhoud (cc)                                                              1461
Vermogen (pk)                                                         105
Koppel (Nm/toeren)                                                  240/2000
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                               421 x 183 x 184
Wielbasis (cm)                                                          270
Laadruimte lxbxh (cm)                                              169 x 148 x 120
Tilhoogte (cm)                                                          60
Eigen gewicht (kg)                                                    1280
Nuttig laadvermogen (kg)                                          682
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                               1050
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)                      68/75
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                      9,6
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                                   9,8
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)            1l op 16,1 km
CO2-uitstoot (gr/km)                                                142
Aanschafprijs basismodel (€)                                     13.845,-
Prijs zoals getest (€)                                                 14.644,-

Alle prijzen excl. BPM en excl BTW
 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.