Bestelautotests

Renault Kangoo Maxi 1,5 dCi

Renault heeft met de Kangoo Express een vaste waarde in haar gamma. De bestelauto heeft zijn sporen wel verdiend, ook in de huidige versie. Sinds vorig jaar is de Kangoo er ook als verlengde versie, Kangoo Maxi. Bestelauto kijkt of de extra centimeters ook echt wat toevoegen.

Eigenlijk zou de kop boven dit artikel ‘In de herkansing’ moeten luiden. Vorig jaar organiseerde Bestelauto een multitest met verlengde ‘koeriersauto’s’, met de Citroën Berlingo, Fiat Doblò, Ford Transit Connect, VW Caddy Maxi en als buitenbeentje de Nissan NV200. Renault kon toen niet tijdig een Kangoo Maxi leveren, en daarom rijden we die graag nu alsnog.

Lange wielbasis
De vernieuwde Kangoo is al weer enkele jaren op de markt, maar hij ziet er nog steeds modern uit. De Kangoo Maxi is duidelijk verlengd, maar het geheel ziet er niet kunstmatig uit, Renault heeft duidelijk de tijd genomen hiervoor. De Kangoo Maxi is 40 cm langer dan zijn kleinere broertje. Ook aan het chassis werd gesleuteld, de wielbasis is maar liefst 38 cm langer.

Goed zicht
Als we instappen in de Kangoo Maxi, is er niks merkbaar van de verlenging. De voordelen blijven voorbehouden aan de laadruimte. Wat wel opvalt is het prima zich vanuit de cabine, onder meer door de grote voorruit. Het interieur maakt een solide indruk, de stoelen zijn van wel erg zacht materiaal. Zit dat over 70.000 km nog wel lekker? Andere ergonomische details zijn juist prima, zoals de kleine stengels voor licht en ruitenwissers aan de stuurkolom. Op het stuur de easy bediening van de altijd prettige cruisecontrol. Er is voldoende opbergruimte, zelfs boven het hoofd. De pook zit aangenaam dichtbij. Hij is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak, Renault vond zes gangen bij de 90 pk die deze versie van de welbekende 1,5 dCi commonrail diesel levert blijkbaar niet nodig. Trekkracht heeft de motor ook bij gang vijf dan ook voldoende, maar hij draait wel 2900 toeren bij een kruissnelheid van 120 km/h. De Renault is afgesteld op comfort, dat is goed voelbaar bij rijden. Het gevolg is ook dat het weggedrag wat ‘soft’ is en weinig aan de bestuurder vertelt.



Laadlengte
De winst van de verlenging ligt natuurlijk in de laadruimte. Die is maar llefst 41 cm langer. Het laadvermogen neemt ook toe, tot 857 kg. De normale Kangoo mag 682 kg laden. Aan hoogte en breedte verandert niets. Tussen de wielkasten van de Kangoo Maxi past dus ook een europallet, in de breedte wel te verstaan. De opening van de zijdeur heeft een breedte van 59 cm. Het tussenschot neemt wat bruikbare ruimte weg. De 1,5 dCI diesel gaat al wat jaren mee, maar kweet zich nog prima van zijn taak. Hij is met 90 pk niet supersnel, maar kan goed meekomen met het verkeer. Het verbruik is 1 liter diesel op 15,1 km best aanvaardbaar. Als we kijken naar de resultaten van concurrenten in eerder genoemde multitest, dan zien we dat de Kangoo Maxi prima kan meekomen. Opvallend is wel dat zijn laadvolume met 3,7 kuub niet een van de grootste is. Desondanks staat de Kangoo Maxi in dit segment prima zijn mannetje.

Specificaties en metingen

Merk                                                                           Renault
Type                                                                           Kangoo Express Maxi
Motor                                                                          1.5 dCi diesel FAP
Inhoud (cc)                                                                  1461
Vermogen (pk)                                                             90
Koppel (Nm/toeren)                                                      200/1750
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                                    460 x 183 x 184
Wielbasis (cm)                                                              308
Laadruimte lxbxh (cm)                                                  208 x 149 x 120
Tilhoogte (cm)                                                              60
Eigen gewicht (kg)                                                        1318
Nuttig laadvermogen (kg)                                              857
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                                   1050
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)                          65/72
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                                          10,7
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                                       10,2
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)                 1 op 15,1
CO2-uitstoot (gr/km)                                                    140
Aanschafprijs basismodel (€)                                         14.090,-
Prijs zoals getest (€)                                                     15.678,-
Alle prijzen excl. BPM en excl BTW


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.