
De Renault Master draait al weer heel wat jaren mee in de bestelautomarkt. Hij werd van tijd tot tijd wat opgefrist, maar met de nieuwe Master moet nu echt een grote stap vooruit gezet worden. Om te zien of dat echt bereikt wordt, reed Bestelauto een weekje rond met Renaults nieuwste.
De Master is natuurlijk een co-productie van Opel en Renault. Renault heeft de Master, Opel de Movano. Verschil is er wel, vooral in uiterlijk. De Opel heeft een grille die lijkt op haar jongste personenauto’s, de Master heeft iets heel eigenzinnigs. Een soort lamellengrille, die we er op de eerste foto’s wat vreemd vonden uitzien, maar die in het echt heel erg meevalt. Zeker bij de zilvergrijze lak van ons testmodel past de grille wonderwel. Verder vallen de moderne koplampen op, en de verspringing in de achterruiten, net als bij de vorige generatie. De Master heeft, heel eigentijds, richtingaanwijzers in de spiegels. Ons testmodel was een L2H2, iets verlengd en verhoogd dus, en voorzien van voorwielaandrijving.
Als we willen instappen in de cabine, worden we blij verrast. De Master heeft een keyless entry system. Met andere woorden: sleutel in de zak, hand op de deurhendel, en de auto ontgrendelt automatisch. Als we achter het fraaie stuur zitten, weten we ineens weer waarom comfort een Frans woord is. Niet alleen zitten de stoelen uitstekend, het hele dashboard is vernieuwd. Dat is in die mate gebeurd dat de Master nu een bergruimte heeft waar je echt even van stilvalt. (…) We telden wel 20 grote en kleine bergvakken! Daarnaast wordt het de bestuurder nog makkelijker gemaakt door
bijvoorbeeld de linkerzijde van de leuning van de bijrijdersbank om te laten klappen en er een laptoptafel van te maken. Handig! Ook de opklapbare A4-papierhouder op het dashboard is heerlijk praktisch. Verder zien we twee 12V-aansluitingen, een (helaas slechts optionele) handbediende airco en cruisecontrol met bediening op het stuur. Pluspunt is de bewegingsruimte in de cabine, die dan ook met 5,7 cm is gegroeid ten opzichte van de vorige generatie.
Tussen de cabine en de laadruimte is een stalen tussenschot met een ruit gemonteerd. Toegang tot de laadruimte is te verkrijgen door twee 180 graden openslaande achterdeuren en een hele brede zijschuifdeur aan de rechterzijde. Die toegang aan de zijkant is met 127 cm breedte en 179 cm hoogte zo groot dat er ook aan de zijkant een europallet kan worden geladen. Slim bedacht. De laadruimte in onze testauto was mooi afgetimmerd en, belangrijker, met 10,3 kuub laadvolume lekker groot. De Master mag in deze configuratie 1635 kg laden.
We zeiden al eerder dat de cabine van de Master heel comfortabel is, maar dat geldt ook voor het weggedrag. Dat lijkt echt op dat van een personenauto en je voelt je direct bij het wegrijden al op je gemak in de auto. De Master is stil, al hoorden wij wel wat windgeruis rond de A-stijlen. Hij is ook snel, dankzij de nieuwe 125 pk sterke 2,3 dCi diesel die deze Master heeft. Die nieuwe motor voldoet prima en stelt ook in verbruik niet teleur. Hij voldoet natuurlijk aan Euro 5.
Renault zet met de Master een forse stap vooruit en is één klap weer een speler van formaat in deze klasse bestelauto’s. Met deze nieuwe Master kunnen de Fransen weer jaren vooruit. De gebruikers van de auto trouwens ook, want de levensduur van onderdelen is verlengd. Zo is een oliewissel pas vereist na 40.000 kilometer, remblokken en -schijven hebben een 20 procent langere levensduur en de koelvloeistof gaat maar liefst 160.000 kilometer mee (voorheen: 120.000 kilometer). Ook zijn de gebruikskosten gedaald met tien procent ten opzichte van het vorige model.
Specificaties en metingen
Merk Renault
Type Master L2H2
Motor 2.3 dCi
Inhoud (cc) 2293
Vermogen (pk) 125
Koppel (Nm/toeren) 310/1250
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 555x207x250
Wielbasis (cm) 368
Laadruimte lxbxh (cm) 310x176x189
Tilhoogte (cm) 57
Eigen gewicht (kg) 1865
Nuttig laadvermogen (kg) 1635
Max. aanhangwagengewicht (kg) 2500
Geluidsniveau bij 80/120 km/h 67/74
Acceleratie 0-80 km/h 10,3
Acceleratie 80-120 km/h 12,0
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) 1 op 10,1
CO2-uitstoot (gr/km) 221
Aanschafprijs basismodel (€) 25.190
Prijs zoals getest (€) 27.264,-