Bestelautotests

Renault Master Lambox

2

Vredeveld Verkoopwagens uit het Drentse Westerbork is al jaren een grote speler in verkoopwagens. Sinds dit jaar is het ook Nederlands vertegenwoordiger van Lamar, een Poolse fabrikant van onder meer spoilers, maar ook complete carrosserieën voor bestelauto’s. Bestelauto probeerde een Renault Master met Lambox-opbouw uit.

Lamar is al twintig jaar actief op de Europese markt en maakt onder meer spoilers en slaapcabines voor trucks, maar ook een thermische opbouw: de Lamar Cool. Nu heeft Lamar al het goede gecombineerd in de Lambox, een lichtgewicht geïsoleerde opbouw die aerodynamisch geoptimaliseerd is. Wij rijden een LWB Renault Master met platform chassis. De auto is voorzien van de bekende 2.3 dCi 125 pk van Renault. De auto is er ook als SWB en als Peugeot/Citroën/Fiat of Renault/Opel/Nissan. Als Iveco en VW/Mercedes is binnenkort ook mogelijk, laat Roel Vredeveld van Vredeveld Verkoopwagens weten.

23 kuub
De Renault Master Lambox (zoals we ‘m maar zullen noemen) oogt uitstekend. De grote dakspoiler sluit vloeiend aan op cabine en opbouw. Alles is netjes afgewerkt en waar handig dan wel nodig voorzien van led-verlichting. De Lambox in de testspecificatie was voorzien van een optionele zijdeur rechts. Aan de achterzijde gaan de grote achterdeuren 270 graden open en zijn vast te zetten. Het achter- en zijframe van de deuren is van rvs, net als de scharnieren. De toegang tot de box is 59 cm hoog, maar wordt vergemakkelijkt door de optionele opstaptrede. Ook optioneel is de gietvloer, de ladingrail in de zijwanden en de ladingstang. Een handige schuifdeur in de tussenwand maakt de laadruimte direct toegankelijk vanuit de cabine. Binnen is er veel ruimte, liefst 23 kuub! Alles is mooi afgewerkt; tussen de wielkasten is 138 cm ruimte. De Lambox is een sandwichpanelen opbouw, de kern is polyurethaanschuim van 30 mm dik, aan twee zijden versterkt met glasvezelversterkt wit polyester. Binnen is er led-verlichting, buiten eveneens, maar dan volgens RDW-voorschrift. De zijskirts en het achterframe zijn grijs gespoten.

Slim
Van de beschikbare ruimte is bij de Lambox slim gebruik gemaakt. Zo is de cabinespoiler aan de binnenzijde bekleed en kan hij dienst doen als 60 cm diepe en 220 cm brede opbergruimte. De Renault Master Lambox is met 3,5 ton totaalgewicht net geen vrachtwagen. Er is een laadvermogen van 1.195 kg beschikbaar. Er is dan wel veel laadvermogen en laadvolume, je bent ook met een grote auto onderweg. Dat merk je op snelweg. Ondanks 125 pk is snel inhalen geen optie. Bij 120 km/h wordt de Lambox ook wat lawaaiig. Kruissnelheden van rond de 110 km/h zijn aan te raden. Volgens Vredeveld veroorzaakt de opbouw weinig tot geen extra brandstofverbruik. In eerdere testen reden wij met een Master met deze motor een verbruik van 1 op 10.

Wie veel wil vervoeren, kan dat met deze Lambox doen. Voordeel daarbij is dat het geheel er veel beter uitziet dan een losse box op een chassis. Een heel behoorlijke startprijs van 13.200 euro moet de rest doen.


 

Specificaties en metingen

Merk                                                             Renault
Type                                                             Master Lambox
Motor                                                            2,3 dCi diesel
Inhoud (cc)                                                    2.298
Vermogen (pk)                                               125
Koppel (Nm/toeren)                                        310/1.250
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm)                     708 x 234 x 282
Wielbasis (cm)                                               433
Laadruimte lxbxh (cm)                                    432 x 224 x 244
Tilhoogte (cm)                                                59
Eigen gewicht (kg)                                          2.305
Nuttig laadvermogen (kg)                                1.195
Max. Aanhangwagengewicht (kg)                      nvt
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA)             69,8 / 74,7
Acceleratie 0-80 km/h (sec)                             12,69
Acceleratie 80-120 km/h (sec)                          26,34
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen)   1 op 10
CO2-uitstoot (gr/km)                                       niet bekend
Aanschafprijs basismodel (€)                           13.200,-
Prijs zoals getest (€)                                       15.206,50*

Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW
* incl. 15 procent dealerkorting.

2 reacties op “Renault Master Lambox

  1. Joan Veldwijk schreef:

    Graag zou ik van U de E-folder ontvangen over de opbouw op verschillende onderwagens.
    Ook de mogelijkheden van doorloop van cabine naar bak of het geheel weglaten van de tussenwand.

    Met vr gr

    Joan Veldwijk

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Beste Joan, wij hebben geen folders over deze opbouw. Misschien moet je het eens proberen bij Vredeveld zelf. https://www.vredeveld-speciaalbouw.nl/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.