Bestelautotests

Renault Trafic L1H1 dci 140 TT

Renault heeft haar bestelauto Trafic dusdanig vernieuwd dat gesproken mag worden van een echt nieuwe Trafic. Die vervangt een model dat qua uiterlijk heel lang mee kon. De nieuwe Trafic is voorzien van tal van slimme snufjes en in ons geval ook van een 140 pk sterke dieselmotor met dubbele turbo’s.

Renault maakt de Trafic samen met Opel, die hem dan Vivaro noemt. Later komt ook Nissan nog met een nieuwe Primastar. Het was de wens van de merken om de auto’s uiterlijk meer divers te maken. Dat is met de Trafic in ieder geval goed gelukt, door een designteam onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker. Het front van de Trafic kenmerkt zich door een hoog in de neus geplaatst logo, met bijpassende zwarte grille. Het staat de Trafic, zeker in het zilvergrijs in onze uitvoering, erg goed. Prachtig zijn de joekels van koplampen, optioneel en behorend tot de meest luxueuze Turbo2 uitvoering zijn de mistlampen. De vormen van het front geven als het ware hun lijnen door aan de rest van de carrosserie. De Trafic heeft in ieder geval, en daar ging het om, een echt eigen gezicht.

Zitpositie
De cabine van de Trafic doet in weinig meer denken aan die van de vorige versie. Het eerste dat opvalt als we gaan zitten is de wat lagere zitpositie. Die is wat meer als een personenauto nu. De stoel zit prima en is goed in te stellen, al hadden zelfs wij met onze gemiddelde lengte al de volledige lengteverstelling van de stoel nodig en zaten we dus tegen het tussenschot aan. Er is meer dan voldoende opbergruimte in de Trafic, met onder grote vakken in de deuren en een ruim documentenvak midden op het dashboard. Slim bedacht is de ruimte onder de zitting van de bijrijdersbank. Die staat via een luikje laag bij de grond in verbinding met de laadruimte. Door een plaat bij de voeten van de bijrijder kan er hierdoor wel tot 111 cm extra lading mee, al moet die dan wel onder de bank door passen. Het R-Plug & Radio multimedia- en navigatiesysteem is erg gebruiksvriendelijk en naar wens uit te breiden met R & Go en R-Link, dat de Trafic echt tot een mobiel kantoor omtovert. Echt praktisch is de omklapbare leuning van de bijrijdersbank, die een laptophouder, uitneembare documentenhouder en extra bekerhouder herbergt. De ‘dode-hoek spiegel’ in de zonneklep aan de rechterzijde van de cabine proberen we nog eens uit, maar hij blijft voor de echte dodehoek niet bruikbaar.

Langer
Renault heeft de laadruimte van de Trafic grotendeels hetzelfde gelaten. Slim is wel dat hij 10 cm langer is, waardoor er nu een laadlengte is van 255 cm. Dat is zelfs meer dan 10 cm langer dan bij de vorige generatie. De laadruimte is mooi afgewerkt met betimmering en een multiplex vloer. Er zijn twee lichtunits en in totaal 16 sjorogen! Het luik in het tussenschot is weliswaar afgekeken van Ford maar wel een slimme toepassing. Het laadvermogen is met 1162 kg heel netjes in dit segment.

De nieuwe Trafic rijdt uitstekend. Het onderstel van de Trafic is aangepast en dat geeft veel meer stabiliteit en comfort. De nieuwe 1.6 dCi met dubbele turbo levert 140 pk. Dat is veel, en je komt er heerlijk mee van de plek. Het brandstofverbruik blijft binnen de perken, maar is wel meer dan Renault zelf zegt, ondanks een eco-knop in het dashboard die het verbruik moet beperken. De meerprijs van maar liefst bijna 3.000 euro voor deze meest krachtige motor moet je doen afvragen of hij dat wel waard is. De ‘gewone’ diesels van 90 en 115 pk voldoen ook prima, ondervonden wij al eerder. Met de nieuwe Trafic zet Renault echter, met elke motor uit het gamma, een erg sterke nieuwe bestelauto neer, die weer járen meekan.

tabel_trafic

 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.