Bestelautotests

Schmitz Cargobull V.KO Dry

Schmitz Cargobull presenteerde alweer bijna twee jaar geleden, ten tijde van haar 125-jarig bestaan, de V.KO Dry Box, speciaal voor bedrijfswagens onder de 3,5 ton. Bestelauto kon als eerste kennismaken met de ‘lichtgewicht olifant’ van de opleggerfabrikant uit het Duitse Horstmar.

Opleggerfabrikant ja, want dat is wat Schmitz Cargobull natuurlijk is. Sinds mensenheugenis. Schmitz zag echter ook dat de internationale transportsector steeds meer om lichtere oplossingen vragen, niet in de laatste plaats voor ‘the last mile’, bij binnenstadsdistributie dan wel het afleveren van e-commercebestellingen. En dus was daar de V.KO Dry, een makkelijk te assembleren opbouw voor achterop het chassis van een bestelauto.

Bestelauto heeft een gaatje gevonden in de demokalender van Schmitz in Nederland en dus staat er op een koude, zonnige winterochtend een knalrode Volkswagen Crafter op ons te wachten, met achter de cabine een opbouw in het bekende Schmitz blauw-rood.

Subframe
Wat direct opvalt is dat de V.KO Dry Box vrij hoog op het chassis staat. Schmitz heeft ervoor gekozen een eigen lichtgewicht subframe op het chassis te monteren. Het frame is 23 cm hoog en zorgt voor een rigide fundament van de opbouw. Volgens Schmitz zorgt het subframe voor stabiliteit en is als gevolg ervan is de vloer licht van gewicht maar wel over de gehele oppervlakte hetzelfde te belasten, zonder dat de stabiliteit van het voertuig in gevaar komt. Daarmee voldoet de opbouw aan de DIN EN 12642 Code XL norm. Het betekent wel dat de tilhoogte bij deze versie van de opbouw ligt op 101 cm. Onder de opbouw zien we fraaie alu zijafscherming en verlichting. Aan de achterzijde is onder de box een wegvouwbaar trapje gemonteerd. Opvallend is de grote treeplank die, als je er een flinke trap tegen geeft, mooi inveert. De opstap fungeert namelijk als botsabsorber bij aanrijdingen van achteren.

Lengte en breedte
De V.KO Dry Box is leverbaar in twee lengtes, die afhankelijk is van de wielbasis van het voertuig dat gebruikt wordt. Er zijn ook twee breedtematen: 2080 mm en 2230 mm, waarbij de laatste gebruikt wordt voor de 5 tons versie van de V.KO Dry Box. Er zijn drie hoogtevarianten: 2120 mm, 2220 mm en 2320 mm. De Dry Box op ons demomodel heeft standaardmaten en is (interne maten) 4350 mm lang, 2080 mm breed en 2120 mm hoog.

Stevig
‘Stratoplast’, staat er op de box en dat staat voor het polyester GRP sandwichmateriaal van 20 mm dik waaruit de wanden zijn opgebouwd. De deuren in het stevige achterportaal zijn 25 mm dik. Aan de rechterzijde van V.KO Dry Box zit een optionele extra deur. De aluminium profielen zijn in diverse kleuren verkrijgbaar. Achterop de box zien we een derde remlicht, voorop maar ook achterop zitten extra signaleringslampjes. Onze V.KO Dry Box had twee achterdeuren, voorbereiding voor een laadklep is natuurlijk ook mogelijk. De achterdeuren zijn vast te zetten in de zijwanden bij laden en lossen. In de box zien we naast een solide vloer een opstaande beschermende aluminimum rand van 15 cm ter bescherming van de panelen. Naast de vloer loopt, rondom geïntegreerde airline vastzetrails. Twee soorten vastzetrails (dit is een demomodel) vinden we aan de wanden van de box. Het is mooi licht in de V.KO Dry opbouw dankzij een lichtdoorlatend plafond. Wie toch in het donker moet laden en lossen krijgt verlichting van een felle LED plafondlamp die reageert op beweging. Een tweede lamp is optioneel. Schmitz doet geen uitspraken over het precieze gewicht van de box maar spreekt van minimaal een ton aan laadvermogen, meer dan 10 procent meer dan bij vergelijkbare carrosserieën, zegt Schmitz.

Rit
We kunnen met de Volkswagen Crafter met V.KO Dry een korte rit maken. De Crafter is van het nieuwe type en voorzien van en 2.0 TDI motor inclusief automaat. De voorwielaangedreven Crafter rijdt prima en is rechtstreeks te bestellen met deze opbouw bij Volkswagen Bedrijfswagens. Dat zelfde geldt voor concerngenoot MAN TGE. Ook voor de Mercedes-Benz Sprinter is al een kant-en-klare V.KO Dry opbouw leverbaar, levering van de V.KO Dry voor andere modellen is in voorbereiding.

De V.KO Dry Box is leverbaar als een kit die in twee uur door twee man kan worden opgebouwd. Schmitz Cargobull is momenteel bezig om Nederlandse partners te selecteren bij wie dit gaat gebeuren. Over prijzen wil Schmitz zich tegenover ons niet uitlaten, maar dat is voor potentiële klanten natuurlijk makkelijk te achterhalen. Wellicht is het dan ook interessant even te vragen naar de V.KO Cool, een koelcarrosserie volgens hetzelfde concept als het hier geteste model. De V.KO Cool wordt volgens Schmitz Cargobull gepresenteerd op de IAA van later dit jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.