Bestelautotests

Test Bunk EasyLiner: Doorladen maar!

Op de Carrosserie Vakdagen in Gorinchem trof Bestelauto vorig jaar de EasyLiner van Bunk Carrosseriebouw uit Barendrecht. Het is dan ook hoog tijd voor een test met deze 7 tons BE-oplossing.

Bunk Easyliner Bestelauto test (7)

Veel transportbedrijven zien zich voor het probleem gesteld: lokale of regionale distributie met een (kleine) vrachtwagen, waar echter wel een chauffeur met een duur CE-rijbewijs op moet zitten. De BE-combinaties die al vele jaren in talloze vormen de weg opgaan bieden uitkomst. Bunk is specialist in BE-oplossingen, maar een combinatie van motorwagen met aanhanger voor distributie was er nog niet eerder. De EasyLiner bestaat uit een Iveco 35S17 motorwagen en een Bunk middenas aanhangwagen. Beide zijn voorzien van een 750kg Dhollandia laadklep. Op zowel de motorwagen als de middenasser zit een CityBox sandwich opbouw, voorzien van RVS kader. Aan de voorzijde van de aanhangwagen zitten deuren. Als je de deuren opent en de laadklep van de motorwagen neerlaat, ontstaat er een prachtige doorlaadfunctie. De totale laadvloerlengte bedraagt 8,3 m, het laadvolume bedraagt in totaal 38,5 m3. Het laadvermogen van de motorwagen bedraagt 900 kg, dat van de aanhanger 1950 kg. De EasyLiner is te verkrijgen zoals hier getoond, maar Henk Bunk heeft hem ook al verkocht gespecificeerd als verkoopwagen. Wie een andere toepassing in gedachten heeft kan die natuurlijk altijd ter beoordeling voorleggen aan Bunk Carrosseriebouw.

Modulair

Henk Bunk bouwde met zijn bedrijf zelfstandig deze flexibele bedrijfscombinatie. “Het grote voordeel is natuurlijk dat de EasyLiner modulair is. Heb je niet zoveel lading, dan koppel je de aanhangwagen af. Die is voorzien van een eigen accu, dus de laadklep is altijd afzonderlijk van de motorwagen te bedienen.” De binnenzijde van beide opbouwen is prachtig afgewerkt, de optionele LED-verlichting geeft voldoende licht als er in de ochtend- of avonduren moet worden gewerkt. De laadkleppen laten zich eenvoudig bedienen. De opbouw van de motorwagen heeft ook nog een zijdeur.
De motorwagen is gebaseerd op een Iveco Daily. Die is voorzien van een 170 pk sterke 3.0 liter diesel. Bestelauto reed de Bunk EasyLiner in onbeladen toestand. Toen voldeed de motor natuurlijk prima, hoe dat in beladen toestand is valt te bezien. Met de combinatie valt uitstekend te manoeuvreren. De Daily laat zich met zijn aanhanger eenvoudig door het stadsverkeer sturen. De aanhanger is voorzien van voldoende markering om hem ook in de spiegels goed in de gaten te houden. De Daily zelf gedraagt zich zelf op niet al te beste wegen prima dankzij de luchtvering. In onbeladen toestand wil de aanhanger nog wel eens schokken tegen de bakwagen aan, maar we verwachten dat dat in beladen toestand veel minder is. De Daily is een bestelauto die qua bouw en karakter nog het meest tegen een truck aanzit. Carrosseriebouwers houden daarvan. De Bunk EasyLiner is volgens Henk Bunk ook leverbaar met andere bestelauto’s, maar dan vervallen als snel handigheidjes als de luchtvering bijvoorbeeld. In de cabine van de Iveco is het overigens best toeven, met voldoende comfort: klimaatcontrole en cruise control zijn bijvoorbeeld aanwezig. De luchtgeveerde stoel is prettig voor de chauffeur.

Antwoord

De Bunk EasyLiner bewijst zich als een makkelijk te besturen, multifunctioneel bedrijfsvoertuig in twee delen. Hij beantwoordt een van de vragen die momenteel gesteld wordt door de markt: een auto die veel mee kan nemen maar waarvoor geen chauffeur met CE-rijbewijs nodig is.

Specificaties en metingen

Bakwagen

Merk: Iveco

Type: Daily 35S17

Motor: 3.0 D

Inhoud (cc): 2.997

Vermogen (pk): 170

Koppel (Nm/toeren):  400 / 1250

Wielbasis (cm):  375

Afmetingen uitwendig lxbxh (cm): 675 x 218 x 301

Laadruimte inwendig lxbxh (cm):  418 x 211 x 220

Tilhoogte (cm):  81,5

Eigen gewicht (kg):  1750

Nuttig laadvermogen (kg):  900

Max. aanhangwagengewicht (kg): 3.500

Geluidsniveau bij 80 km/uur (dBA): 68

 

Aanhangwagen

Afmetingen uitw. lxbxh (cm) incl. dissel: 595 x 218 x 301

Laadruimte inw. lxbxh (cm):  413 x 211 x 220

Tilhoogte (cm):  81,5

Eigen gewicht (kg):   1.550

Nuttig laadvermogen (kg):  1.950

 

Totale lengte combinatie (cm):  1250

Prijs compleet zoals getest (€):  55.000,- (excl. BPM, excl BTW)

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.