Bestelautotests

Fiat Ducato L3H2 2.3 MJ 150

3

Al eerder maakten we kennis met de vernieuwde Fiat Ducato in Italië. Bestelauto reed later een week lang met deze Italiaanse besteller in Nederland. Ons testexemplaar was een Fiat Ducato L3H2 met 148 pk sterke Multijet dieselmotor.

De Fiat Ducato oogt vooral van de voorzijde een stuk volwassener en up-to-date met de nieuwe markante LED dagrijverlichting. Een rondje om deze Italiaanse bestelauto leert ons dat vooral de voorzijde, vanaf de B-zuil naar voren toe, flink is gewijzigd, maar dat aan de achterzijde en aan de laadruimte weinig is veranderd. Toch is de constructie van de gehele carrosserie verstevigd en is op diverse plaatsen is hogesterkte staal gebruikt.

In de cabine zien we prettige stoelen met een mooie bekleding en een moderne middenconsole met kleuren-touchscreen met telefoon-, radio- en navigatiebediening. Wat opvalt in de cabine zijn de goed bruikbare opbergvakken. Positief zijn we over de multifunctionele beker/flessenhouders onderaan de middenconsole. De zithouding is goed in te stellen en de overzichtelijkheid is prima. De versnellingspook is hoog gepositioneerd, zodat de rechterknie van de bestuurder daar niet tegenaan stoot. In de tijd dat we de Ducato reden was het Italiaans warm in Nederland met temperaturen rond de 30 graden Celsius. De airco (optioneel) deed zijn werk echter prima, waardoor we een aangenaam klimaat in de cabine konden creëren.

Genoeg souplesse

Onze testauto is voorzien van de 109 kW (148 pk) sterke 2,3 liter Multijet diesel, meer dan sterk genoeg zowel onbeladen als beladen. De variabele turbocompressor op deze motor zorgt voor een enorme souplesse. In de testperiode kwam de Ducato, in onbeladen toestand, uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 11, zuinig voor een grote bestelauto als deze. Maar wij hielden ons ook aan de schakelindicator en gebruikten het start-stop systeem. De Multijet voldoet aan Euro 5+ en heeft slechts elke 48.000 km onderhoud nodig. Schakelen gaat goed, echter de vijfde en zesde versnelling gaan soms wat hakerig. De trekkracht in vijfde en zesde versnelling is prima, mede dankzij het koppel van 350 Nm dat bij 1500 toeren wordt bereikt. De motor is hoorbaar in het interieur, echter niet storend.

De wegligging van deze lange Ducato is prima, korte oneffenheden komen soms wat stoterig binnen, maar over het algemeen is deze bestelauto comfortabel genoeg voor lange afstanden, dit mede dankzij een verbeterde voorwielophanging. Achteruitrijden is geen probleem met de camera gemonteerd boven de achterdeuren. Het beeld wordt groot geprojecteerd op het scherm op de middenconsole en laat qua duidelijkheid niets te wensen over. Het optionele navigatiesysteem werkt prima en is eenvoudig te bedienen, ook de radio geeft een goed geluid. De testauto was voorzien van het ‘lane warning departure’ systeem. Dit werkt goed, maar heeft een redelijk irritante pieptoon.

Nuttige laadruimte

De laadruimte is, zoals eerder gezegd, mooi vierkant en lang. Zeker in deze L3 uitvoering past er ruim 13 kuub aan lading in. Het laadvermogen van deze versie bedraagt 1.450 kg. De testauto was voorzien van multiplex vloer en lat om lat betimmering op de zijwanden. Het stalen tussenschot was voorzien van een raam dat ook geopend kon worden. De bereikbaarheid is zowel vanuit de achterzijde als door de grote schuifdeur goed. Handig is het grote opbergvak boven de cabine, hierdoor passen net wat langere delen in deze bestelauto. De nieuwe Ducato is, zeker in deze L3H2 uitvoering, een prettige, comfortabele bestelauto met veel laadruimte. De Multijet 150 geeft een surplus aan vermogen en soepelheid en qua zuinigheid mag deze Ducato zich zeker laten zien. Ook qua veiligheid is de Fiat bij de tijd met de diverse standaard en optionele systemen.

Gegevens Fiat Ducato 148 pk 2014

 


3 reacties op “Fiat Ducato L3H2 2.3 MJ 150

  1. Anno Huidekoper schreef:

    Ook deze Fiat Ducato zal in grote getallen als basis dienen om om te bouwen tot een zogenaamde buscamper. Voordeel van de Ducato is dat hij zo breed is dat je er dwars in kan slapen.

    In een testverhaal verwacht ik wat test gegevens, die mis ik hier.

  2. Arjan Velthoven schreef:

    Testgegevens (metingen + specificaties) staan in de tabel onder aan het artikel.

  3. Anno Huidekoper schreef:

    Ik zie die tabel maar die is zo karig en roept veel vragen op.

    Is het lege gewicht van het foldertje of is er echt geworden?
    Zijn de acceleratie snelheden gemeten met lege auto?
    Hoe is het parcours bij de verbruiksmetingen? Hoe werd er gereden? Wat was de windsnelheid?

    Groet
    Anno Huidekoper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.